همشهری آنلاین: درگیری‌های شدید میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی به دنبال تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها علیه اقدام دونالد ترامپ درباره قدس بار دیگر از سر گرفته شد و انتظار می‌رود در روز خشم فلسطینیان درگیری‌های شدیدتری نسبت به ۱۶ آذر ماه رخ دهد.

خروش فلسطینی ها در روز خشم | زخمی شدن ده‌ها تن در پی حمله نظامیان صهیونیست

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، در پی به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تظاهرات گسترده‌ای در سرتاسر اراض فلسطین به راه افتاده که امروز نیز شدیدتر از روز گذشته در تمامی مناطق فلسطینی از جمله قدس، کرانه باختری و نوارغزه ادامه داشته باشد.

جوانان فلسطینی در شهرهای مختلف با آتش زدن لاستیک و ایجاد موانع تقریبا روند ترافیک در تمامی شهرهای بزرگ فلسطینی را مختل کردند و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند. نیروهای رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از ابزارهای ضد شورش به ویژه گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی به رویارویی با فلسطینیان خشمگین پرداختند.

در این درگیری‌ها که نسبت به روز گذشته بر شدت آن به شکل قابل توجهی افزوده شده ده‌ها فلسطینی زخمی شده‌اند و هر لحظه بر شمار فلسطینیانی که در اعتراض به اقدام نابخردانه ترامپ به خیابان‌ها آمده‌اند افزوده می‌شود.

پنجشنبه‌شب نیز درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه الطور در قدس رخ داد.

بیش از 100 فلسطینی در این درگیری‌های روز پنجشنبه به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی زخمی شدند. این درگیری‌ها در سراسر شهرهای کرانه باختری، نوار غزه و همچنین قدس رخ داد.

با تداوم اعتراض‌های مردمی در فلسطین اشغالی نیروهای رژیم صهیونیستی در مرکز شهر قدس و دیگر نواحی فلسطینی مستقر شده‌اند و ایست‌های بازرسی را در این مناطق ایجاد کرده‌اند.

گروه‌های فلسطینی امروز(جمعه) را روز خشم اعلام کرده‌ و از مردم فلسطین خواسته‌ بودند انتفاضه مردمی دیگری به راه بیندازند. اقدام دونالد ترامپ با خشم و اعتراض کشورهای مختلف جهان مواجه شده است.

  • هلال احمر فلسطین: 217 فلسطینی در تظاهرات جمعه خشم زخمی شدند

  جمعیت هلال احمر فلسطین روز جمعه اعلام کرد: در پی حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرکنندگان فلسطینی در بیت المقدس و کرانه باختری 217 فلسطینی زخمی شدند.

به گزارش ايرنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، هلال احمر فلسطین افزود: نظامیان صهیونیست به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی گلوله های جنگی و پلاستیکی شلیک و گاز اشک آور پرتاب کردند.
براساس این گزارش، دستکم 16 فلسطینی نیز تاکنون در غزه در درگیری با نظامیان صهیونیست زخمی شدند.

روز گذشته (پنجشنبه) نیز دستکم یکصد فلسطینی در پی ناآرامی ها در سرزمین های اشغالی در درگیری با نیروهای اشغالگر زخمی شدند.

صدها نفر از مردم فلسطین پس از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهرات در بخش های مختلف فلسطین از جمله بیت المقدس و کرانه باختری به اقدام اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

پیش تر پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که صدها تن از نیروهای ذخیره پلیس در آستانه تظاهرات جمعه خشم به بیت المقدس اعزام شدند.

به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.

اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.

با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.

  • 27 هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند

منابع خبری گزارش دادند که حدود 27 هزار فلسطینی امروز نماز جمعه را در مسجدالاقصی در سایه تدابیر شدید امنیتی اقامه کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شیخ 'یوسف ابو سنینه' خطیب جمعه مسجد الاقصی در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: امروز حدود 27 هزار نفر در مسجد الاقصی نماز جمعه را اقامه کردند.
وی اضافه کرد: صدها نمازگزار امروز خود را از ترکیه، اندونزی و برونئی برای اقامه نماز جمعه به مسجدالاقصی رساندند.

شیخ یوسف ابوسنینه در خطبه های نماز جمعه مسجدالاقصی درخصوص تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه بیت المقدس گفت: اقدامات و تصمیمات ظالمانه علیه مردم فلسطین تنها قدرت، ایمان و پایداری و ثبات قدم مردم را بیشتر می کند.

خطیب جمعه مسجدالاقصی اضافه کرد: درحالی که ملت های عرب در سایه جنگ های ویرانگر منطقه که جان بی گناهان زیادی را گرفته، زندگی می کنند، ما نیز امروز زندگی سختی را در بیت المقدس تجربه می کنیم و اضافه کرد: دشمنان اسلام موفق شدند تا آتش فتنه را در میان ملت های عربی شعلور کنند.

شیخ یوسف ابوسنینه گفت: تصمیم ترامپ باطل است و به رسمیت شناخته نمی شود و از مردم فلسطین خواست صبر و خویشتنداری کنند.

کد خبر 391793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha