همشهری آنلاین: نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار بود به مدت دو روز در کویت ادامه یابد، با غیبت سران عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و عمان در همان روز اول به پایان رسید.

نشست بی نتیجه سران شورای همکاری خلیج فارس در غیاب سران

به گزارش بي بي سي، شیخ صباح احمد جابر صباح، امیر کویت و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تنها سران حاضر در نشست بودند که به میزبانی کویت برگزار شد.

عربستان وزیر خارجه خود عادل جبیر را فرستاده بود که عضو خاندان سلطنتی نیست. بحرین معاون نخست وزیر و امارات وزیر مشاور در امور خارجی خود را اعزام کرده بودند. از عمان هم معاون نخست وزیر در نشست شرکت داشت.

شیخ تمیم، امیر قطر گفته بود که این نشست در مقطعی بسیار حساس در عمر شورای همکاری خليج فارس برگزار می‌شود و اظهار امیدواری کرده بود که این نشست به حفظ امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس منجر شود.

اما گزارش‌ها حاکی است که در گفت‌وگوهایی که پشت درهای بسته انجام شد، پیشرفتی در حل اختلافات به دست نیامده است.

این نخستین نشست سالانه سران کشورهای عرب عضو شورای همکاری خليج فارس پس از بروز اختلاف شدید میان عربستان و همپیمانانش با قطر بود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در ماه ژوئن امسال روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و با متهم کردن این کشور به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیکی بیش از اندازه با ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کردند.

کویت که میزبان نشست سران شورای همکاری بود و قطر که امیرش در این نشست شرکت کرد، امیدوار بودند که بتوانند با استفاده از این فرصت، اختلافات را کاهش دهند، اما به نظر می‌رسد که به این هدف نزدیک نشده‌اند.

امارات متحده عربی همزمان با برگزاری نشست اعلام کرد که ائتلاف اقتصادی - نظامی جدیدی را خارج از چارچوب شورای همکاری خليج فارس با عربستان سعودی ایجاد کرده است.

ماجد انصاری، از دانشگاه قطر به شبکه الجزیره قطر گفته است: با توجه به زمان‌بندی اعلام این ائتلاف به نظر می‌رسد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌خواهند بگویند که شورای همکاری خلیج فارس عملا مرده است.

کد خبر 391672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha