محمد باریکانی: محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در واکنش به فشارها برای توقف کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام همدان اعلام کرد که کاوش‌های باستان‌شناسی تا رسیدن به نتیجه در همدان ادامه می‌یابد.

میدان امام همدان

شهرداري همدان، 2هفته پيش در پروژه احداث پياده‌راه در ميدان امام همدان به آثار تاريخي برخورد كرد كه بلافاصله باستان‌شناس‌ها با حضور در محل و در بررسي‌هاي اوليه متوجه وجود تابوت‌هاي سنگي در اين ميدان شدند كه احتمال مي‌رود متعلق به دوره سلوكي باشد. در صورت تأييد اين فرضيه اين نخستين بار است كه در شهر همدان- پايتخت مادها- آثار سلوكي به‌دست آمده است.

با اين حال شهرداري همدان اصرار بر ادامه پروژه راه‌سازي ميدان امام دارد و براساس اطلاعات رسيده از همدان به روزنامه همشهري، فشارها براي پايان يافتن كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين شهر بر باستان‌شناس‌ها در ميدان امام ادامه دارد. چندي پيش نيز پيمانكار شهرداري همدان در اتفاقي عجيب به ضرب و شتم خبرنگاراني كه براي تهيه گزارش از ادامه كاوش‌ها به اين ميدان رفته بودند، اقدام كرد و حتي در اقدامي نامتعارف يكي از خبرنگاران را چند ساعت حبس كرد.

پيش از اين وزارت راه و شهرسازي و سازمان ميراث فرهنگي اعلام كردند كه ميدان امام همدان با كاوش‌هاي اخير باستان‌شناس‌ها و يافتن آثار و نشانه‌هاي بيشتر تبديل به سايت موزه مي‌شود. همين خبر موجب شد كه تلاش‌ها براي ناكام گذاشتن كاوش‌هاي باستان‌شناسي در همدان آغاز شود.

  • واكنــش معــاون ميراث به مــاجراي ميدان امام همدان

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور ديروز با دفاع از تبديل ميدان امام همدان به سايت موزه شهري درصورت يافتن آثار ارزشمند بيشتر در اين ميدان به همشهري، گفت: مديران شهري همدان در حال پياده‌راه‌سازي‌ هستند كه اقدام بسيار خوبي است و تبديل ميدان امام به سايت موزه به حفظ بخش‌هاي تاريخي اين شهر و توجه مردم و گردشگران به مركز تاريخي شهر همدان منجر مي‌شود.

به گفته طالبيان، معاونت ميراث فرهنگي بلافاصله پس از اطلاع از يافتن آثار تاريخي در ميدان امام همدان در تماس با مديركل ميراث فرهنگي استان همدان از او خواسته است كه موضوع كاوش‌ها را به‌صورت دقيق بررسي كند.
طالبيان گفت: اگر در ميدان سازه‌هاي تاريخي پيدا شود اين موضوع اهميت زيادي براي سازمان ميراث فرهنگي دارد و باعث مي‌شود كه ميدان امام همدان از تمامي ميدان‌هاي شهرهاي ديگر كشور متفاوت و به ثروتي تاريخي براي مردم و شهر همدان تبديل شود.

معاون ميراث فرهنگي كشور در واكنش به اين موضوع كه قرار بود كاوش‌هاي باستان‌شناسي ميدان امام همدان تنها 10روز انجام شود اما شهرداري همدان براي اتمام پروژه خود در آن ميدان عجله دارد و به‌دليل هزينه‌هايي كه براي ايجاد پياده‌راه كرده است علاقه دارد بلافاصله كار جانمايي آبنما در اين ميدان به پايان برسد و به همين دليل باستان‌شناس‌ها را زير فشار قرار داده است به همشهري گفت: اگر نياز به كاوش‌هاي بيشتر باشد بايد اين كاوش‌ها ادامه بيابد و شهرداري نيز بايد در انتظار تكميل پژوهش‌هاي باستان‌شناسي باشد.

وي با بيان اينكه درصورت كشف سازه‌هاي تاريخي در اين ميدان، موضوع حفاظت و معرفي اثر مطرح مي‌شود، خاطرنشان كرد: شهرداري همدان ملزم به رعايت تصميمات سازمان‌هاي بالادستي همچون سازمان ميراث فرهنگي و وزارت راه و شهرسازي است و نمي‌تواند از اين تصميمات سرپيچي كند.

  • سايت موزه مهم‌تر از حوض و فواره است

معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: درصورت يافتن سازه‌هاي تاريخي در ميدان امام همدان، پروژه پياده‌راه‌سازي‌ شهرداري براي دسترسي به آثار واقع شده در ميدان امام به‌عنوان سايت موزه آن شهر ادامه مي‌يابد. طالبيان با تأكيد بر لزوم تبديل ميدان امام همدان به سايت موزه درصورت يافتن سازه‌هاي تاريخي در اين ميدان افزود: در همه نقاط جهان همين اتفاق افتاده است مثلا در شهر رم در حال پياده‌روي، سايت‌ موزه‌هاي شهري متعدد در گوشه و كنار شهر رم را مشاهده مي‌كنيد.

وي با اشاره به تأثير ايجاد سايت موزه در ميدان امام همدان درصورت يافتن آثار معماري در كاوش‌هاي اين ميدان بر گردشگري شهر همدان گفت: يكي از اهداف بازديد گردشگران از آثار تاريخي شهر همدان مي‌تواند سايت موزه ميدان امام آن شهر باشد. طالبيان تأكيد كرد: تبديل ميدان امام همدان به سايت موزه آثار باستاني بسيار مهم‌تر از اين است كه شهرداري همدان بخواهد وسط اين ميدان يك حوض و يك فواره بگذارد.

کد خبر 391399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha