جمعه ۲۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

مریم رشدی: سوفله بادمجان، اگر چه غذایی ایرانی نیست ولی به خاطر وجود بادمجان و گوشت چرخ‌کرده، با ذائقه ما ایرانی‌‌ها هماهنگی زیادی دارد

آشپزی

در ضمن، به جهت آنکه نسبتا سریع آماده می‌شود و ظاهر زیبایی هم دارد، انتخاب خوبی برای مهمانی‌هاست.
نکته:
دستور پخت این سوفله به همراه سس سفید داده شده، بنابراین مرحله آماده‌سازی سس سفید به صورت مجزا آمده است.

  مواد لازم برای تهیه سوفله:

- 500 گرم گوشت چرخ کرده
- 2 کیلوگرم بادمجان
- یک عدد پیاز درشت
- یک تا 2 قاشق سوپ‌خوری رب گوجه فرنگی (در صورت تمایل)
- 100 گرم پنیر پیتزای رنده‌شده
- روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
- نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار مورد نیاز

 طرز تهیه:

1 - ابتدا بادمجان‌ها را شسته و پوست بگیرید، سپس آنها را به صورت حلقه حلقه ببرید و کمی نمک روی آنها بپاشید و در سبدی بریزید و کناری بگذارید.

نکته: نمک باعث می‌شود هم تلخی بادمجان گرفته شود و هم‌هنگام سرخ شدن، بادمجان‌ها حداقل روغن ممکن را جذب کنند.

2 - در تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید. پس از آنکه تمام بادمجان‌ها را سرخ کردید، آنها را به ظرف دیگری منتقل کرده و کناری بگذارید.

3 - پیاز را پوست کنده و پس از شستن، داخل گوشت چرخ‌کرده، رنده کنید؛ بعد کمی نمک و فلفل و زردچوبه به آن بیفزایید. حالا در یک تابه دیگر، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید و مخلوط گوشت و پیاز را در آن سرخ کنید.

نکته: شما می‌توانید به جای رنده‌کردن پیاز داخل گوشت چرخ‌کرده، آن را به صورت دلخواه خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه در روغن تفت دهید؛ سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز داغ اضافه کرده و به همراه آن سرخ کنید و بگذارید تا کمی بپزد. در ضمن، اگر می‌خواهید به آن رب گوجه فرنگی نیز اضافه کنید، زمان آن در همین مرحله است. پس از آن، نوبت به درست کردن سس سفید است.

  مواد مورد نیاز برای تهیه سس سفید:
- 50 گرم کره
- یک لیوان شیر
- 2 قاشق سوپ‌خوری آرد سفید
- 2 قاشق سوپ‌خوری خامه
- نمک و فلفل به مقدار لازم

  طرز تهیه:

 کره را در یک قابلمه کوچک نچسب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب شود. سپس آرد را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. پس از آن، شیر را کم‌کم افزوده و مرتب با چنگال هم بزنید. حالا خامه و نمک و فلفل را اضافه کنید و مقدار دیگری حرارت دهید تا سس غلیظ شود. به این ترتیب سس آماده می‌شود.

4 - پیش از شروع به چیدن مواد سوفله در ظرف، ابتدا فر را روی حرارت 180درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. حالا یک ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر به شکل مستطیل آماده کنید و بادمجان‌های حلقه‌حلقه و سرخ شده را کف ظرف بچینید. پس از آن، سطح بادمجان را با لایه‌ای از گوشت چرخ کرده بپوشانید. حالا سس سفید را روی گوشت ریخته و روی آن پنیر پیتزا بپاشید. لایه‌های بعدی را نیز به همین ترتیب از چیدن بادمجان شروع کرده و تا مرحله ریختن پنیر پیتزا ادامه دهید. این کار را آن قدر تکرار کنید تا بالاخره مواد، تمام شده و لایه آخر را پنیر پیتزا تشکیل دهد.

5 - ظرف را در طبقه وسط فر که از قبل داغ شده است، قرار داده و  نیم ساعت الی 45 دقیقه صبر کنید تا مواد بپزد. پس از طی این مدت، شعله بالای فر را روشن کنید و به مدت 10 دقیقه حرارت دهید تا سطح سوفله، طلایی‌رنگ شود.
روشی دیگر: برای اینکه غذا زودتر آماده شود، شما می‌توانید به جای فر از مایکروفر استفاده کنید؛ بنابراین مدت زمان نیم ساعت تا 45 دقیقه، روی حداکثر قدرت آن، به نصف می‌رسد.

کد خبر 39127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز