همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری نگرانی نداشته باشند، گفت که مجلس با جدیت تمام پرونده زیان‌دیدگان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دارد و در پیگیری آن از حمایت مقام معظم رهبری برخورداریم.

علی لاریجانی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت روز مجلس درباره موضوع سرنوشت موسسات مالی و اعتباری گفت: مجلس با توجه به مجموعه شرایط کشور از ابتدای سال دو راهبرد را مورد توجه قرار داد که شامل ایجاد فضای آرام و با طمأنینه برای انجام کار و پرهیز از درگیری‌های حاشیه‌ای و همچنین پرداختن به چالش‌های اصلی کشور به جای توجه به مسائل کم‌اهمیت و حاشیه‌ای است.

وی یکی از این موضوعات مهم را مساله موسسات اعتباری عنوان و اظهار کرد: موسساتی بدون مجوز ایجاد شده‌اند که به مردم اعلام می‌کردند که قرار است سودهای سنگینی بدهند اما این میزان سود در فضای اقتصادی کشور ما کشش ندارد، بی‌موالاتی صورت گرفت و برخی از افراد نیز دستگیر شدند. البته تنها این مساله نبود چون ما با سپرده‌گذارانی طرف بودیم که پنج، 10 و رقم‌های بالاتری را سرمایه‌گذاری کرده بودند و باید سال‌ها برای دریافت پولشان معطل می‌ماندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط مجلس از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی ورود پیدا کرد و گفت‌وگوهایی صورت گرفت، از قوه قضاییه نیز خواستار پیگیری شدیم چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی‌توانست حکمی برای پرداخت این پول‌ها صادر کند. این موضوع نیاز به شناسایی اموال داشت که مشکل دیگر تعداد زیاد سپرده‌گذاران بود.

وی با بیان اینکه این موارد در جلسه سران قوا مطرح شد، گفت: در جلسه سران قوا نتایج بررسی‌ها و نتایج جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح شد. آقای پزشکیان نایب رئیس نیز مستمراً پیگیری می‌کرد. در جلسه سران مقرر شد که به سازوکاری دست پیدا کنیم که به افرادی که تعدادشان زیاد است اموالی پرداخت شود و به حساب متخلفان رسیدگی گردد. این موضوع احتیاج به حمایت مقام معظم رهبری داشت. خدمت ایشان مساله را گفتیم که ایشان لطف و کمکی درباره حل مساله کردند.

لاریجانی با بیان اینکه درباره موسسه کاسپین خیلی جلو رفتیم، گفت: در اولویت اول پرداخت بدهی سپرده‌گذاران تا 100 میلیون و بعد 200 میلیونی‌ها بود که پرداخت شد و برنامه‌ریزی برای پرداخت بقیه نیز صورت گرفته است. در مورد سایر موسسات نیز در حال رسیدگی هستیم. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون‌ها و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و همچنان نیز این روند ادامه دارد.

وی در عین حال گفت: تعداد سپرده‌گذاران بلاتکلیف زیاد است. در آینده نیز بانک مرکزی را موظف کردیم که به هیچ‌وجه اجازه حضور این موسسات را ندهند. امروز رئیس بانک مرکزی به بنده گفت که قرار بود موسسه‌ای ایجاد شود که جلوی آن گرفته شده است. در برنامه توسعه نیز بر این موضوع تاکید شده که موسسات باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مردم بدانند موسساتی که سودهای بالا می‌دهند غالباً دچار مشکل هستند. باید به بانک‌های معتبر مراجعه کنند البته باید بانک مرکزی نیز رصد کند.

لاریجانی تاکید کرد: حدود 98 درصد از افرادی که در کاسپین سرمایه‌گذاری کردند و سرمایه آنها زیر 200 میلیون بود شرایطشان پیگیری شده و مشکلشان حل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع توسعه روستاها گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین آمار میزان روستاییان 25 درصد کل کشور است که این از متوسط جهانی کمتر می‌باشد لذا باید توجهات لازم صورت گیرد تا روستاها تخلیه نشود چون نتیجه این کار افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها و به دنبال آن ایجاد آسیب‌های اجتماعی و تحمیل هزینه‌های زیاد اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

رئیس قوه مقننه افزود: روستاها به دلیل کمبود آب و خشکسالی و به دنبال آن نچرخیدن چرخه اقتصادی با مشکلاتی مواجه شد که روستاییان برای ادامه زندگی چاره‌ای جز مهاجرت پیدا نکردند. ما برای حل این مشکل با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی یک‌ونیم میلیارد دلار گرفتیم و معادل آن را در بودجه قرار دادیم تا بانک‌ها با سود یک تا شش درصد به روستاییان وام بدهند. هر کسی که علاقه‌مند باشد می‌تواند در روستاها سرمایه‌گذاری کند. ما از دانشجویان رشته کشاورزی و باغداری می‌خواهیم که به این سمت حرکت کنند. قطعا اگر از این روند استقبال کنیم این کمک‌ها مجدداً تجدید می‌شود.

لاریجانی درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه صندوق‌ها دارای مشکلاتی هستند که شاید بهترین وضعیت را سازمان تامین اجتماعی داشته باشد که باز هم این صندوق با مشکلاتی مواجه است بنابراین از موضوعات مهم مساله صندوق‌های بازنشستگی است که آتیه مردم به آن بستگی دارد مثلا صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیشترین پوشش را در کشور داشته، کارگران عزیز که با دست‌رنج خود حق بیمه می‌دهند می‌خواهند که آینده‌شان مشکل نداشته باشد البته مقداری هم دولت برای آتی آنها قرار می‌دهد. البته متاسفانه دولت‌های قبل از این منابع استفاده کرده که مشکلاتی را به وجود آورده که بدهکاری‌هایی به صندوق تامین اجتماعی وجود دارد یا منابع آن را تخصیص ندادند. در حال حاضر 60 میلیارد تومان بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و تعداد زیادی از بازنشستگان می‌گویند که پرداختی آنها نسبت به شاغلین تفاوت دارد. این موضوع صحت دارد. ما در قانون برنامه گفته‌ایم که باید متعادل‌سازی صورت گیرد و باید صندوق‌ها سرپا شده و توانمندی پیدا کنند.

وی افزود: در این راستا جلساتی برگزار شد تا مشخص شود چگونه می‌توان صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را توانمند کرد. یکی از معضلات صندوق‌ها این است که یکسری واحدهای تولیدی ریز و درشت به عنوان بدهی دولت به آنها داده شده که سود آنچنانی هم نداشته‌اند. اخیراً دستور رئیس‌جمهور هم در این راستا بود که موسسات و بنگاه‌های اقتصادی که درآمدزا نیستند باید به مردم واگذار شود. دلیلی ندارد که آنها فربه شده و سودآوری نداشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در پتروشیمی سرمایه‌گذاری سودآوری شود اما اینکه همه امور با یکدیگر مخلوط شده، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که به صلاح کارگران نخواهد بود. از این رو باید بدهی‌ها به نحوی تامین شود که صندوق‌ها سرمایه اولیه برای حل مسائل بازنشستگی اعم از کارگران و بقیه را داشته باشند. پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها داده تا با کمک دولت این موضوع به صورت طرح در مجلس مطرح شود تا بتوان مشکل وضعیت صندوق‌های بازنشستگی رفع گردد.

رئیس قوه مقننه افزود: امیدواریم ظرف دو سال آینده این موضوع تعیین‌تکلیف شود تا کارگران نسبت به آینده‌شان نگرانی نداشته باشند که این شامل صندوق‌های لشگری و کشوری می‌شود. البته مشکل صندوق‌های لشگری بیشتر است به همین دلیل از وزارت دفاع خواسته‌ایم که طرحی به مجلس ارائه دهد در مرکز پژوهش‌ها نیز بررسی‌ها صورت گرفته تا مساله صندوق‌ها حل شود. امتیازاتی در کشور وجود دارد که می‌توان به عنوان بدهی دولت اختصاص داد.

لاریجانی در مورد موضوع توسعه صادرات گفت: در کشور ما تا مشکل صادرات حل نشود وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نمی‌کند. این موضوع با آینده فرزندانمان گره خورده است. باید روی صادرات سرمایه‌گذاری جدی کنیم. متاسفانه مقررات و بخشنامه آماده نبوده که ما مجبور به قانون‌گذاری برای رفع موانع تولید شدیم. لازم است دولت پشتیبانی‌های لازم را از صادرات انجام دهد تا صادرکنندگان نیز از اطمینان‌های کافی برخوردار باشد.

وی توضیح داد: امروز برای برخی از کشورها برخی از برندهای ما جهت صادرات آشنا نیست که باید برای آن هزینه کرد نمونه آن فرش است که صادراتش افول کرده دلیلش آن است که صادرکنندگان باید برای تبلیغ در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کرده که اینها به هزینه‌هایی نیازمند است. باید مشوق‌هایی وجود داشته باشد تا موتور آنها نیز روشن شود در این راستا به دولت و وزیر صنعت پیشنهاد دادیم که حتی قانون مستقلی از بودجه دائمی تصویب کرده که منبع روشن و پایداری برای مشوق صادراتی داشته باشد. در حال حاضر مشوق‌های صادراتی وجود دارد اما دولت هر جا در بودجه بخصوص برای تامین حقوق و دستمزد کم می‌آورد از این منابع استفاده می‌نماید. پس باید به فکر منبع پایداری همچون عوارض واردات بجز محصولات مورد نیاز مردم در نظر گرفت البته اگر دولت نیز لایحه ندهد مجلس خود طرحی را آماده خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بدون توجه به صادرات غیرممکن است، گفت: یک بعد اقتصاد مقاومتی برون‌زایی است که به دلیل تمرکز بر گاز و نفت کمتر به صادرات توجه شده، این مساله جدی است که باید آن را پیگیری کرد تا موضوع صادرات در کشور جا بیفتد.

رئیس قوه مقننه درباره موضوع افزایش مراکز ویژه اقتصادی در کشور گفت: افزایش این مراکز به شرط تغییر در رویکرد می‌تواند در بهبود صادرات کمک‌کننده باشد به همین دلیل دولت لایحه مناطق آزاد ویژه جدید اقتصادی را به مجلس ارائه داد که کار بررسی آن در کمیسیون مربوطه در حال تمام شدن است و به زودی در صحن مجلس می‌آید. دلیل طول کشیدن بررسی آن این بود که مجلس منتظر نقشه‌های مناطق جدید از سوی دولت بود در این باره تاخیری صورت گرفت. در نهایت نیز چند بند به این لایحه اضافه شده از جمله اینکه کسانی که در مناطق ویژه و آزاد به صادرات می‌پردازند حتی اگر مواد اولیه را از خارج بیاورند از معافیت مالیاتی خوبی برخوردار خواهند شد و در غیر این صورت معافیت آنچنانی ندارد لذا برای تغییر رویکردها در مناطق آزاد به سمت تسهیل صادرات می‌رویم.

لاریجانی در مورد روند اجرایی شدن قانون اصل 44 گفت: این قانون خیلی مناسب انجام نشده است. مجمع تشخیص مصلحت سیاست‌های کلی را تصویب و رهبری ابلاغ کرد و قانون خوبی در مجلس تصویب شد. هدف این بود که بنگاه‌های خصوصی در کشور شکل گرفته، اقتصاد دست مردم باشد و رقابت سالم و شفاف ایجاد شود تا مساله ثروت‌زایی در کشور به وجود آید اما آنچه رخ داد از هدف اصلی منحرف بود چون دولت‌ها در اداره کشور کم آوردند و بنگاه‌های اقتصادی را به دستگاه‌ها به عنوان بدهی دادند. به طور مثال در دولت‌های گذشته به جای بدهی به وزارت دفاع، نیروگاه دادند در حالی که همه می‌دانیم نیروگاهی که زیر نظر وزارت نیرو نباشد نمی‌تواند به خوبی کار کند. این شیوه اشتباهی در خصوصی‌سازی است.

به گفته وی، در همین راستا گزارشی در مجلس قرائت شد. براساس آن قرار است طرحی تدوین شود و ماده 236 برای برخورد با متخلفان نیز اعمال شود. در نهایت نباید فراموش کرد که دستگاه‌های مختلف که بنگاه اقتصادی دارد باید کار را به مردم واگذار کند چون طبیعتاً یک فرد عادی نمی‌تواند با دستگاه دولتی رقابت کند. باید شرایط رقابت برابر فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شده و آنها متفق‌القول بر اصلاح این عمل تاکید دارند. کمیسیون مربوطه نیز گزارشی را قرائت کرد و کارها در این باره در حال انجام شدن است.

رئیس قوه مقننه درباره سرانجام برجام نیز گفت: فکر می‌کنم آنچه در برجام رخ داد این بود که ایران با دقت رفتار و عمل کرد و راهی را انتخاب کرد که بر مبنای شرایط خاص آن زمان بود که در گذشته ایجاد شده بود. ایرانی که اقتدار و سابقه تمدن وسیع و نسل جدید فعال و منابع خوبی دارد در تنگنای اقتصادی قرار گرفته بود که در آن شرایط تصمیم درست گرفته شد که به دنبال آن فضا روان شد و نفت به فروش رفت. مراودات نفتی و کشتی‌رانی و بیمه‌ها راه افتاد، پتروشیمی و صنایع دیگر برای تولیدکننده روان‌تر شد. نمی‌گویم همه مشکلات حل شده اما خیلی از مشکلات حل شده است.

لاریجانی افزود: البته آمریکا و اسرائیل برخی کشورها به دنبال برهم زدن این توافق هستند. مهم آن است که بدانید این راه با دقت و به درستی انتخاب شده و برای شرایط امروز اقتصادی لازم بود. باید با هوشیاری شرایط را رصد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فرجام برجام خوش خواهد بود، گفت: انشاءالله همینطور است و ما شرایط را باید همواره با دقت بررسی کنیم. یکی از نکاتی که باید علاوه بر فشار اقتصادی در آن زمان را توجه کرد اجماع کشورهای بزرگ بخصوص کشورهای اروپایی برای فشار به ایران بود که با هم همنوا شده بودند. در این بین برخی کشورهای دوست که قصد کمک داشتند دچار معذوریت شده بودند. اکنون این همنوایی شکسته شده و دیگر کشورهای مختلف و آمریکا در یک سو نیستند البته جز اسرائیل و برخی کشورهای منطقه بقیه با آمریکا علیه ایران همنوایی نمی‌کنند. این نکتیه مهمی است. باید کاری کنم که آنها در انزوال قرار گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به نابودی داعش در سوریه و عراق آیا آمریکایی‌ها به دنبال پروژه جدیدی برای ناامن کردن خاورمیانه هستند، گفت: کار مهم ایران این بود که به دعوت دولت عراق و سوریه برای مبارزه با تروریست به کمک آنها رفت. کار دقیق و اساسی انجام گرفت که منجر به برقراری امنیت و خود ایران شد. اینکه ایران امن است پشت آن فکر و کار دقیقی که لازم است از سپاه قدس و فرمانده سلحشور و مجاهد آن آقای سلیمانی تشکر کنم که خیلی زحمت کشیدند. ایشان سرمایه مهمی برای کشور هستند.

رئیس قوه مقننه همچنین گفت: دشمنان در ایجاد مساله در منطقه تلاش‌های زیادی می‌کنند مهم آن است که موفق نمی‌شوند. در این بین راه ایران روشن است. ما اگر با تروریسم مقابله می‌کنیم آن را به روشنی مطرح می‌کنیم و کار پنهانی نداریم. اما حرف ما این است که با همه کشورهای منطقه روابط سالم و همزیستی مسالمت‌آمیز داریم. جز اسرائیل که مساله‌ساز در منطقه است با همه کشورهای مختلف دوست بوده و با کشورهای حوزه خلیج فارس مراوده داریم.

لاریجانی تاکید کرد: مهم آن است که این مراودات بدون هیچ چشمداشتی به هیچ سرزمینی انجام می‌شود. اینکه مسائلی مثل هلال شیعه را مطرح می‌کنند به خاطر عقب‌ماندگی ذهنی آنهاست. اینکه ترامپ بعد از ملاقات با مسوولان بحرین می‌گوید که 10 میلیارد دلار پول گرفته‌ایم حرف سخیفانه‌ای است. ما در چنین شرایطی راه روشنی داریم و ارتباطاتمان با همه کشورهای منطقه سنجیده است و پیشقدم هستیم. چشمداشتی به هیچ سرزمینی نداریم و معتقدیم که آینده منطقه باید توسط کشورهای منطقه امن شود به همین دلیل استراتژی ایران روشن است.

وی در مورد وضعیت دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون آزمایشی بوده و زمان آن به اتمام رسیده، باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. با تولیدکنندگان و اصناف جلسه گذاشتیم که آنها مشکلاتشان را مطرح کردند. از جمله اینکه مالیات از آنها به صورت زنجیره‌ای گرفته می‌شود و تا وقتی که پس گرفته شود خیلی طولانی می‌شود. دولت باید پول را سریع به تولیدکننده و واسطه برگرداند تا مشکلی به وجود نیاید. اصل قانون ارزش افزوده برای ایجاد شفافیت در اقتصاد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته در این مسیر مشکلاتی از جمله ایجاد صندوق‌های مکانیزمه وجود دارد. طرحی در همین رابطه در دستور کار مجلس است. مشکل دیگر آن است که دولت باید سر موقع پول‌ها را پس دهد تا به تولیدکنندگان ضربه وارد نشود، ما از کمیسیون اقتصادی خواسته‌ایم که در تمامی این مراحل حمایت از تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد. برای صنایعی همچون فرش و صنایع دستی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده مابقی نیز باید سازوکاری باشد که به تولید آسیب وارد نشود.

رئیس قوه مقننه درباره موضوع حذف برخی افراد از دریافت یارانه گفت: شنیده‌ام پیشنهادی شده که یارانه تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد که این پیشنهاد کامل نیست چون برخی افراد در روستاها و حاشیه‌های شهرها به این یارانه‌ها احتیاج دارند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند. پس باید دایره را وسیع‌تر کرد. مجلس با دولت همفکری می‌کند. این موضوع نیز در جلسات سران قوه مطرح شد تا کار به صورت معقول انجام شود.

لاریجانی درباره ادامه برگزاری جلسات سران قوا به صورت منظم همچون یک ماه گذشته ما در سه قوه اختلاف آنچنانی نداریم و هماهنگی‌های خوبی وجود دارد. با توجه به مسائل کشور باید از این ظرفیت‌ها و هماهنگی‌ها برای رفع برخی از چالش‌ها استفاده کرد. نمونه آن حل موضوع موسسات اعتباری که ما به تنهایی نمی‌توانستیم کاری را انجام دهیم به همین دلیل حل مشکلات به هم‌افزایی سه قوا نیاز دارد.

وی درباره موضوع زیاد بودن قوانین در کشور گفت: مجلس باید وقت زیادی برای نظارت بر اجرای قوانین بگذارد چون به دلیل تغییر در شرایط کشور بسیاری از قوانین که در گذشته نوشته شده احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد. برخی از قوانین همچون استفاده از رسانه‌های جدید نیست. به تجدید نظر نیاز دارد یا قانون تجارت که مربوط به 70 سال پیش است به دلیل تغییر شرایط باید عوض شود. البته این را نیز معتقدم که لزومی ندارد برای هر موضوعی قانون داشته باشیم. گاهی وجود قوانین مادر کفایت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای قانون هوای پاک گفت: مساله هوا مساله اساسی کشور است. آسیب‌های ریشه‌دار در این باره داریم به همین دلیل قانون جامع، هوای پاک به تصویب رسید که تمامی دستگاه‌ها باید برای اجرای آن همکاری کنند مثلا تعداد موتور سیکلت در تهران زیاد است که آلودگی آن شش برابر آلودگی اتومبیل است. پس به سمت برقی شدن حرکت کند. به همین دلیل وزارت صنعت به سمت تولید موتورهای برقی رفته، استانداردهای تولید اتومبیل نیز باید براساس قانون استاندارد سختگیرانه باشد که این اتفاق نیز رخ می‌دهد. کارخانجات آلوده نیز باید کنترل شوند و استانداردها را رعایت کنند. اینها همه در قانون جدید هوای پاک دیده شده است.

رئیس قوه مقننه افزود: در همین رابطه با رئیس شورای شهر تهران نیز صحبت کردم و قرار شد جلساتی در مجلس برگزار شود و توضیحاتی را ارائه دهند. اجرای این قانون برای تهران و سایر شهرهای آلوده بسیار مهم است.

لاریجانی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائل مشکل غبار و خشکی دریاچه‌هایی مثل ارومیه و قم است که آلودگی‌های سنگینی به وجود آورده، برای آن باید حق‌آبه در نظر گرفته شود. ستادی نیز تشکیل شده باید ساختار کشاورزی نیز به گونه‌ای دیگر اصلاح شود و این دریاچه‌ها را نیز احیا کرد.

کد خبر 391250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha