مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

اشکان خسروپور: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران که از روز گذشته آغاز شده و تا آدینه در نمایشگاه هوایی تهران ادامه دارد، محل نمایش بیشتر از هزار محصول دانش‌بنیان است که برخی از آنها برای نخستین‌بار ارائه می‌شوند.

غوغای دانش‌بنیان‌ها در هوا و فضا

به جز قطعه‌سازان و سازندگان لوازم جانبي و ايمني هواپيما كه بودن‌شان براي متخصصان غنيمت بود، ‌پهپادها، هواپيماهاي فوق‌سبك و مدل نيز مردم عادي را به‌خود جذب مي‌كردند. ديدني‌هاي اين نمايشگاه را از دست ندهيد.

  • شارژر ايراني براي هواپيما

دستگاه GPU (مبدل برق زميني هواپيما) كه با نام شارژر زميني هواپيما نيز شناخته مي‌شود، دستگاهي است كه نيروي برق مورد نياز براي كاركرد سيستم‌هاي برقي، تهويه، چراغ و... را در زمان حضور هواپيما روي زمين فراهم كرده و پيش از روشن شدن كامل هواپيما (استارت) نيروي مورد نياز را فراهم مي‌كند. شركتي دانش‌بنيان كه از 18سال پيش در اين حوزه كار كرده، ‌در سال85 نخستين نمونه از اين دستگاه را در فرودگاه اروميه به بازار داد و اكنون با چند فرودگاه كشور قرارداد همكاري دارد. اهميت حضور اين شارژر هواپيما در نمايشگاه امسال، ‌تمام‌ايراني بودن آن است. طراحي و ساخت تمام قطعات آن - به جز موتور ديزلي آلماني - داخل كشور انجام شده و سيستم‌هايي در آن تعبيه شده كه حتي در نمونه‌هاي خارجي كمتر يافت مي‌شود. مانيتور عيب‌يابي دستگاه به يك سيم‌كارت مجهز شده تا يك آلارم را به كارشناس دستگاه نشان داده و همزمان پيام هشداري براي شركت سازنده و مركز كنترل بفرستد تا تمام مسئولان در جريان مشكل قرار گرفته و سريع‌تر آن را رفع كنند. اين نمونه قيمت ارزان‌تري هم نسبت به نمونه خارجي آن دارد.

  • بالگرد كوچك آينده

بالگردهاي كوچكي را درنظر بگيريد كه فقط به اندازه يك نفر گنجايش داشته و ‌مي‌توانند با پرواز راننده‌شان را تا مسافت‌هاي دور جابه‌جا كنند. اين كاري است كه يك شركت دانش‌بنيان كوچك‌انجام داده و در حال كار روي طرح بلندپروازانه‌اش است. اين پرنده‌ كوچك كه در رده «فوق‌سبك‌»ها جاي مي‌گيرد، نسبت به نمونه‌هاي پيش‌ساخته‌ خارجي اين مزيت را دارد كه با سوخت فسيلي معمولي كار كند و قابليت كار به‌صورت هيبريدي (برقي و فسيلي) را نيز دارد. اين وسايل جابه‌جايي كوچك كمتر از 100ميليون تومان هزينه تمام‌شده ساخت دارند. ساخت اين پرنده‌هاي تك‌نفره در چند كشور دنيا آغاز شده اما هنوز قوانين روشن و دقيقي درباره چگونگي رفت‌وآمد آنها در آسمان شهر وضع نشده است.

  • پهپادي براي كشاورزان

در نمايشگاه، پهپادي ويژه كشاورزي از سوي يك شركت ايراني ارائه شده است. اين پهپاد مي‌تواند بخش‌هاي آسيب‌ديده‌ زمين‌هاي كشاورزي، ميوه‌ها يا محصولات نرسيده يا بخش‌هاي آفت‌زده را شناسايي كرده و با ساده‌ترين روش ممكن به كشاورز گزارش دهد. اين پهپاد با آناليز كردن بازتاب نوري كه از سطح برگ‌ها به دوربينش مي‌رسد، ‌اين مشخصات را تشخيص مي‌دهد. اين پهپاد سوئيسي مي‌تواند بعد از يك ساعت شارژ، يك ساعت پرواز كرده و طول خطي 38كيلومتري را طي كند. ميزان زميني كه با اين مقدار شارژ توانايي نقشه‌برداري از آن را دارد، 400هكتار است. پهپاد اين شركت براي استفاده كشاورزان با حداقل توانايي عملي و دانش فراهم شده و به همين دليل، ريموت كنترل ندارد. براي راه انداختن اين سيستم بايد نقشه محل را به پهپاد داد و محل فرود را نيز مشخص كرد. اين هواپيماي خودكار، بعد از پايان كار در محل مشخص شده فرود مي‌آيد. اين هواپيما ‌مي‌تواند به 2صورت خطي يا عمودي فرود بيايد. اين ويژگي به‌خصوص در زمان‌هايي كه شرايط آب و هوايي نامناسب باشد، ‌كاربرد دارد.

  • پهپادي براي امنيت

يكي از مهم‌ترين كاربردهاي پهپادها، حفظ امنيت و گشتزني است. يك شـركت دانش‌بنيان پهپادهــاي تك‌بالي را ساخته كه مي‌تواند تا 100كيلومتر در آسمان پرواز كرده و به غيراز نقشه‌برداري با ليزر و عكس‌، مراقب شرايط امنيتي منطقه باشد. اين پهپادها بنا به تجهيزات و دوربيني كه روي‌شان نصب مي‌شود، ‌40 تا 70ميليون تومان قيمت دارند و پس از يك‌بار شارژ مي‌توانند تا 100كيلومتر از ريموت كنترل فاصله گرفته و تصوير ثبت كنند. پهپادهاي ديگر اين شركت هم براي مردم عادي طراحي شده‌اند و جنبه‌ ماجراجويي و تفريح دارند. برخي از آنها نيز براي تصويربرداري در آتليه‌هاي عكاسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و بنا به نوع آن بين 10 تا 30دقيقه امكان پرواز دارند.

  • كمك به كارشناسان شهري

نقشه‌برداري با استفاده از پهپاد يكي از كاربردهايي است كه در بسياري از پهپادها تعبيه شده، اما يك شركت شيوه‌هاي گوناگون نقشه‌برداري را براي استفاده در شهرداري‌ها و سازمان‌هاي خدمات شهري بهينه كرده است. پهپادهاي مولتي‌رتور اين شركت دانش‌بنيان با چند دوربين امكان ثبت تصاوير سه‌بعدي از زمين را فراهم كرده و سيستم ليزري‌شان در سنجش ارتفاع ساختمان‌ها و عوارض زميني كاربرد دارد. با اين حساب، مي‌توان بدون نياز به رفت‌وآمد كارشناس‌ها به مناطق مختلف شهر، ارتفاع ساختمان‌ها را سنجيد و كساني را كه ساخت‌وساز غيرمجاز انجام داده‌اند ، شناسايي كرد. رصد كردن ميزان فرونشست ساختمان‌ها - مثل ادعايي كه درباره ساختمان پلاسكو مطرح شده بود - از كاربردهاي ديگر اين پهپادهاست.

کد خبر 390916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha