سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: خُرخُر در خواب پیش‌زمینه‌ بیماری‌های دیابت، فشارخون، نارسایی قلبی، آلزایمر و...، است که حدود ۴درصد مردان و ۲ درصد زنان ایرانی به آن مبتلا هستند.

۶درصد مردان و زنان گرفتار خُرخُر در خواب

دکتر ریحانه حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بسیاری از بیماران به دلیل اختلالات خواب، به ما مراجعه می‌کنند که می‌بایست آن را به صورت پله پله بررسی و درمان کرد.

وی افزود: شایع‌ترین نوع اختلالات خواب، قطع تنفس و یا به زبان عامیانه خُرخُر در حین خواب است. در اینگونه بیماران، علاوه بر درمان خُرخُر در حین خواب؛ بیماری‌هایی که به این دلیل فرد به آن مبتلا می شود، اهمیت بیشتری دارد.

حیدری همچنین تصریح کرد: خُرخُر در حین خواب علامت بروز بیماری‌های دیگری در بدن است. بیماری‌های از قبیل دیابت، فشار خون و نارسایی قلبی، از جمله‌ی آن است.

وی ادامه داد: خُرخُر در خواب باعث قطع تنفس حین خواب می‌شود . در واقع وقتی قطع یا کاهش تنفس به طور مکرر ایجاد شود سبب می‌شود به طور مرتب استرس خیلی زیادی به سیستم بدن وارد شود. این افراد معمولا یک خواب عمیق را تجربه نمی‌کنند، مغز آنها مرتب بیدار می‌شود. کفایت خواب آنچنانی را ندارند و معمولا صبح‌ها خسته و خواب‌آلود هستند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بسیاری از این افراد به فشار خون مقاوم به درمان مبتلا می‌شوند. دیابت تیپ ۲، آلزایمر، دمانس مغزی و ام اس نیز از بیماري‌های مرتبط با قطع تنفس در حین خواب است.

وی افزود: ۵۰ درصد اختلالات خواب مربوط به قطع تنفس در حین خواب می‌شود و ۵۰ درصد دیگر آن به کابوس‌های شبانه و حرکات دست و پا در خواب مربوط می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: درمان این افراد بدین صورت است که بیمار را با یک ماده بیهوشی به خواب مصنوعی می‌بریم و در اتاق عمل مانند شرایط عادی می‌خوابد، خُرخُر می‌کند، قطع تنفس پیدا می‌کند و ما محل انسداد آن را تشخیص می‌دهیم.

وی در خصوص اینکه آیا زیر سر گذاشتن کتاب درحین خواب تاثیری در برطرف کردن این خُرخُر دارد، گفت: این روشهای درمانی، سنتی هستند و تاکنون مطالعه‌ای روی آن انجام نشده است و درمان آن به صورت مقطعی است.

حیدری در آخر افزود: حدود ۴ درصد مردان و ۲ درصد زنان در کشور مبتلا به بیماری قطع تنفس در خواب هستند.

کد خبر 390778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha