سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

۲۵نوامبر (روز جهانی ممنوعیت خشونت علیه زنان) بهانه‌ای شد برای شکل‌گیری یک پویش که ضرورت و اهمیت توجه به مبارزه با خشونت علیه زنان را گوشزد می‌کند.

عضو شورای شهرتهران

 الهام فخاري عضو شوراي شهر و رئيس كميته اجتماعي شورا، يكشنبه در جلسه شوراي شهر تهران از نماد روبان نارنجي براي راه‌اندازي اين پويش استفاده كرد. او روبان‌هاي نارنجي را به اعضاي شوراي شهر تهران ارائه داد تا آنها با اتصال روبان روي لباس‌شان نخستين اعضاي پويش روبان نارنجي باشند.

رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر در اين‌باره مي‌گويد: «در برابر خشونت نبايد سكوت كرد، محروم كردن زنان از حقوق اجتماعي، خشونت كلامي، بهره كشي جسمي و جنسي، بي‌توجهي، خيانت و... از مصاديق خشونت عليه زنان است. يك زن نبايد از بيان اينكه مورد خشونت قرار گرفته شرمسار باشد و سكوت كند.»

الهام فخاري با اشاره به اينكه هدف اصلي از راه‌اندازي اين پويش در شورا، گفت‌وگو كردن و شكستن سكوت در مورد مسائل مهم اجتماعي به‌خصوص مبارزه با خشونت عليه زنان است، گفت:«‌گفت‌وگو و شكستن سكوت درباره خشونت يك گام اوليه و مهم است. گام اوليه است چون كافي نيست و نيازمند اقدامات ديگري است ولي مي‌تواند ديگران را به بيان تجربه و ارائه راهكارها ترغيب كند. بي‌شك چاره‌جويي و راه‌حل‌هاي جامعه‌محوري كه كمك مي‌كند عدالت رعايت شود با شكستن سكوت و گفت‌وگو در مورد مسائل اجتماعي ميسر خواهد شد.» او ادامه داد:«در كميته اجتماعي شهرداري درمورد مسئله خشونت صحبت كرديم و اميدوارم با اين پويش همه مديران و شهروندان در مورد اين مسئله صحبت كنند. وقتي صحبت و گفت‌وگو در مورد مسئله خشونت آغاز شود خواهيم ديد كه حتي فردي كه اعمال خشونت مي‌كند به نوعي يك قرباني است.

قرباني‌اي كه نياز به درمان و پيشگيري دارد. پويش روبان نارنجي اقدامي است كه به كاهش فضاي خشونت‌آميز و كاهش اقدامات خشونت‌آميز كمك مي‌كند و مي‌تواند مكمل طرح‌هايي مثل كلينيك‌هاي خشم و... باشد.» رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه استفاده از نمادها و المان‌هايي مثل روبان نارنجي و راه‌اندازي پويش‌ها چقدر مي‌تواند در طرح مسائل اجتماعي و پرداختن به آنها كمك كند، گفت: اين نمادها براي مبارزه عليه مسائل اجتماعي كافي نيست اما يك رنگ نمادين و يك مناسبت براي نشان دادن اهميت مسئله مي‌تواند پاسخگو باشد.

با همين روش ما به بهانه روز جهاني ممنوعيت خشونت عليه زنان در مورد اين مشكل و معضل صحبت كرديم. خشونت عليه زنان گستردگي جهاني دارد و همه جوامع با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. يك مناسبت جهاني و ملي مي‌تواند زمان مناسبي براي طرح مسائل و نشان دادن اهميت آنها باشد.

از اين پس هم در مناسبت‌هاي جهاني و ملي، به مسائل اجتماعي خواهيم پرداخت. اين اقدامات مي‌تواند يك گفت‌وگوي مناسب اجتماعي و رسيدن به راه‌حل‌هاي مناسب تعاملي را رقم زند. » به گفته فخاري مديران، كنشگران مدني، فعالان سازمان‌هاي مردم نهاد و بسياري از شهروندان، نهاد‌ها و انجمن‌ها به اين پويش پيوسته‌اند.

کد خبر 390756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha