سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

اشکان خسروپور: نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران از روز گذشته در مجموعه شهر آفتاب، آغاز شده است.

نمایشگاه خودرو در تهران

اين خبر رسمي را با چاشني حضور شركت‌هاي بزرگ دنيا در پايتخت ايران و نمايش آخرين خودروهاي آنها كنار هم بگنجانيد. اگر پيش‌تر چيني‌ها مهمان هميشگي ايران بودند، حالا فرانسه و آلمان هم به اين جمع اضافه شده‌اند. اين‌بار خودروهاي برقي و هيبريدي تعداد بيشتري داشتند و بنزين‌سوزها نيز در نخستين برخوردهايشان درباره مصرف سوخت و آلايندگي كمتر به‌عنوان يك گزينه رقابتي پافشاري مي‌كردند، گزينه‌اي كه اهالي پايتخت پر دود ايران آن را بسيار حياتي و مهم ارزيابي مي‌كنند.

  • فرمول يك رنو در تهران

خودروي مسابقه‌اي رنو (فرمول يك 2017) با نام اختصاري «R.S.17» شناخته مي‌شود. اين خودرو نسبت به نمونه‌ قبلي يعني R.S.16 عريض و طويل‌تر است. بال‌هاي اطراف آن هم نسبت به يك مدل قبل، 25درصد بازتر شده‌اند كه حفظ تعادل را ساده‌تر و قدرت را بيشتر مي‌كند. دور موتور خودرو 15هزار دور در دقيقه است. فناوري جديدي كه در خودروي مسابقه به‌كار رفته باعث مي‌شود تا در زمان استارت به صرف انرژي كمتري نياز باشد كه از اين نظر رنو با مرسدس آلماني در رقابت است. وزن اين غول سرعتي همراه راننده‌اش، حدود 722كيلوگرم است. اين خودروي فرانسوي كه سال گذشته توليد شده و ادعا مي‌شود توانايي رسيدن به جايگاه پنجمين خودروي مسابقه‌اي جهان را دارد، 822نيوتن متر گشتاور را توليد مي‌كند. سيستم گيربكس تيتانيومي اين خودرو كه شش سرعته است، مي‌تواند به ازاي هر تن 1300اسب بخار قدرت توليد كند كه در ميان رقبايش كاملا استثنايي محسوب مي‌شود.

  • اگزالت، غول بزرگ دوستدار محيط‌زيست

پژوي فرانسه امسال كانسپت EXALT را به نمايشگاه آورده، يك خودرو با تزئينات دست‌ساز و ممتاز كه از فناوري‌هاي عجيبي استفاده كرده است. استفاده از مواد به‌كار رفته در پيراهن ورزشكاران براي رنگ بدنه با اين هدف كه اصطكاك خودرو كمتر شود، يكي از همين فناوري‌هاست. بدنه‌ اگزالت در بخش‌هاي مختلف آن رنگ‌هاي متفاوتي دارد. به اين صورت كه از جلوي خودرو تا ميانه‌هاي بدنه، يك رنگ به چشم مي‌خورد و از نقطه‌اي به بعد، ‌رنگ آن به‌طور نامحسوسي تغيير مي‌كند. تمام تزئينات داخل اين خودرو - شامل تزئينات چوبي و چرمي - به كلي دست‌ساز است. پارچه‌هاي داخل خودرو از پشم و چرم طبيعي هستند، چوب به‌كار رفته در كنسول خودرو نيز از روزنامه (تركيبي از روزنامه باطله، آبنوس سياه و فيبر بازالت) تهيه شده است. 70اسب بخار توليدي باتري و 270اسب بخار توليدي موتور بنزيني (يا ديزلي) است كه در مجموع 340اسب بخار قدرت توليد مي‌كند. گيربكس اين خودرو 6سرعته اتوماتيك است.

  • رونمايي از مگان جديد

مگان، جديدترين خودروي گروه رنو است كه در نمايشگاه خودروي امسال ارائه شده است. اين خودرو در بازار جهاني سه مدل بنزيني و سه مدل ديزلي دارد. مگان بنزيني 115اسب بخار قدرت دارد و 156نيوتن متر گشتاور توليد مي‌كند.«صفر تا صد» آن نيز 11.5ثانيه است. ميانگين مصرف سوخت (در زمان ترافيك و سرعت عادي در شهر)‌6.5ليتر به ازاي هر 100كيلومتر مسافت است. بيشترين سرعت خودروي شش سرعته، ‌200كيلومتر بر ساعت است. مدل اصلي اين خودرو گيربكس دنده‌اي دارد اما آپشن گيربكس خودكار CVT نيز قابل سفارش است. تزئينات داخلي خودرو نيز نسبتا ساده است كه با يك نوار كروم تزئين شده و نسبت به قيمت آن منصفانه و خوب به‌نظر مي‌رسد.

  • بنز بامدل 2018 E200

بنز يكي از مهم‌ترين رقباي حاضر در بازار امسال است كه با مدل جديد E200، آخرين مدل اين خودرو در سال 2018به بازار عرضه شده و از تمام بنزهايي كه پيش‌تر به بازار عرضه شده، يك سر و گردن بالاتر است. قدرت خروجي موتور اين مدل بنز 184اسب بخار و گيربكس آن 9دنده‌اي است. گشتاور توليدي خودرو نيز 5300نيوتن متر است. هرچند بنز جديد نه هيبريدي است، نه برقي اما مصرف سوخت پايين آن - نسبت به كارايي بالايش - استفاده از آن را توجيه‌پذير مي‌كند. يك بنز E200 در هر 100كيلومتر با سرعت تركيبي - شهري با ترافيك و بزرگراه بدون ترافيك - در مجموع كمي بيشتر از 7.1 ليتر سوخت مصرف مي‌كند.

  • موتور ايراني «مادا»

همان موتور معمولي خودمان را درنظر بگيريد با اين تفاوت كه صدا نمي‌دهد، از اگزوزهايش هم دودي بيرون نمي‌زند. موتور الكتريكي مادا دقيقا چنين مشخصاتي دارد و براي دو مصرف تفريحي و باري (مخصوص موتورهاي پيك) است. اين موتورسيكلت را مي‌توانيد با يك شارژر معمولي كه جداگانه فروخته مي‌شود و در بسته‌بندي اصلي شركت هم هست، با پريز خانه و ولتاژ برق شهري شارژ كنيد. اگر هزينه‌ يك‌بار بنزين زدن براي موتورهاي فسيلي را 8 تا 10هزار تومان درنظر بگيريم، ‌هربار شارژ اين موتور - كه 8 ساعت طول مي‌كشد - فقط 150تومان هزينه دارد. اين موتور بعد از نمايشگاه به بازار عرضه مي‌شود و 4ميليون و 500هزار تومان قيمت دارد.

  • قابل مقايسه با تسلا

شركت تايواني لوكس‌ژن امسال خودروي برقي جديدي را به بازار ارائه داده كه در نمايشگاه خودروي تهران هم به نمايش در آمد. سازندگان اين خودرو كه با يك‌بار شارژ مي‌تواند 200كيلومتر مسافت طي كند، ‌ادعا مي‌كنند كه خودرويشان با ساخته‌هاي «تسلا» - از نظر قدرت موتور- قابل مقايسه است. موتور خودروي «S3-ev» در حالت ساده 7ساعته شارژ مي‌شود اما شارژ سريع آن 3ساعت زمان مي‌گيرد. گزينه «سوپرشارژ» هم 80درصد باتري را در عرض 40دقيقه پر مي‌كند. اين خودرو كه نمونه‌ بنزيني‌اش توليد شده، 204اسب بخار قدرت دارد و «صفر تا صد» آن 6.7ثانيه است. خودروي برقي لوكس‌ژن براي شارژ شدن بايد به يك سيستم برق‌رسان متصل شود كه هر مشتري مي‌تواند يكي از آنها را خريده و در خانه‌اش نصب كند.

  • خودرويي كه به برق خانه وصل مي‌شود

شركت چيني هايما (Haima) يك خودروي برقي جديد در نمايشگاه خودروي تهران به بازار عرضه كرده كه هركسي مي‌تواند آن را به پريز برق خانه‌اش متصل كرده و شارژ كند. خودروي عجيب «3@» كه مدتهاست از طرف كارشناسان خودرو به‌عنوان «ايده‌اي ديوانه‌وار» در صنعت خودرو از آن ياد مي‌شود، ‌بعد از 8ساعت شارژ مي‌تواند تا 200كيلومتر راه طي كند و با برق عادي 220ولت خانگي شارژ شود. اين خودروها پيش‌تر در چين به‌عنوان يك نمونه موفق از خودروهاي خانوادگي معرفي شده است. 3@ كه به باتري ليتيومي با ظرفيت 26.6كيلووات ساعت مجهز شده، مي‌تواند حداكثر 62كيلووات قدرت توليد كند. حداكثر گشتاور موتور آن نيز 200نيوتن متر است.

کد خبر 390753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha