مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

حامد فوقانی: اواخر هفته گذشته خبر برکناری چند مدیر شهری منطقه یک تهران به‌خاطر اهمال‌کاری در ماجرای قلع‌وقمع تعدادی از چنارهای خیابان ولیعصر حسابی داغ شد؛ ماجرایی که شکایت شهرداری از نمایشگاه خودروی مقصر حوالی خیابان پسیان را نیز در پی داشت و پرونده جدیدی را در حفظ درختان، فضای سبز و باغات شهر باز کرد؛

چناران خیابان ولیعصر

آنطور كه دادگاه رأي به جريمه 4ميليارد توماني براي آن نمايشگاه داد. به همين‌خاطر از يك‌سو اميدهاي شهروندان براي زنده ماندن مابقي چنارهاي طولاني‌ترين خيابان خاورميانه زنده نگه‌داشته شد و از سوي ديگر مشخص شد اگر قوه قضاييه در حفظ درختان و باغات جدا پاي كار بيايد، مي‌تواند عاملي بازدارنده در برابر متخلفان باشد. اما در اين بين ماجرا يك‌بعد ديگر هم داشت كه مي‌توان به جرأت گفت كمتر كسي به آن پرداخت و آن اطلاع‌رساني يك ‌شهروند پيگير بود.

اين شهروند تهراني در يكي از روزهاي پاييزي زماني كه با صحنه سربرداري تعدادي از چنارها روبه‌رو شد، به جاي آنكه سري تكان دهد و زير لب غرولند كند كه «چطور يك‌نفر اينطور مي‌تواند سرمايه‌هاي شهر را از بين ببرد و چرا هيچ‌كس جلوي او را نگرفته؟» مسئوليت خود را با اطلاع‌رساني دقيق به مديران شهري انجام داد. او ابتدا با گوشي خود چند عكس از درختاني گرفت كه زير تيغ اره‌ ‌سودجويان، جان سپرده بودند. اقدام بعدي وي اطلاع‌رساني به رسانه‌ها بود كه كار را از همشهري شروع كرد.

در اين بين وي مدعي شد قضيه را به سامانه‌هاي 137و 1888 نيز اطلاع داده؛ اگرچه مسئولاني در اين سامانه‌ها اعلام كردند چنين پيغامي در سيستم آنها به ثبت نرسيده است. اما به هرحال چه پيغام ثبت شده باشد و چه نشده باشد، نبايد به راحتي از كنار رفتارهاي دلسوزانه شهروندان در قبال شهر خود گذشت. چه بسا شهروندان بسياري هستند كه وظيفه خود مي‌دانند هر آنچه ممكن است از ديد مسئولان به دور بماند را به اطلاع آنها برسانند.

البته راه‌هاي مختلفي پيش روي افراد قرار دارد و چه بهتر كه همه با شناخت مناسب از وظايف و حقوق خود، بتوانند بهترين تصميم‌ها را از اين منظر بگيرند؛ شوراياران، سامانه‌هاي 137و 1888، رسانه‌ها، روابط عمومي شهرداري‌هاي مناطق و حتي ارتباط گرفتن با اعضاي شوراي شهر در موارد كلان‌تر مي‌تواند خيلي مواقع به بهتر شدن اداره شهر كمك كند. همانطور كه شهردار تهران گفت؛ «رسما از همشهريان خواهش مي‌كنم درباره مسائل شهري و زيست‌محيطي با هر مسئله خلاف عرف مواجه شدند بلافاصله به ما خبر دهند.

۱۳۷ در اختيار شهروندان است كه به ما نظر دهند.» او اين مطلب را در يك‌برنامه تلويزيوني پس از توضيح درخصوص عزل 3مسئول شهرداري ناحيه در قطع چنارهاي وليعصر عنوان كرد. بنابراين بايد توجه كرد شهرنشيني ابعاد گوناگوني دارد. اينكه فردي فقط براي كسب منافع اقتصادي خود، درختان را قطع مي‌كند در واقع حقوق افراد جامعه را زيرپا مي‌گذارد. پس ضمن آگاهي به پايمال شدن حقوق‌مان بايد اطلاع‌رساني را مسئوليت خود بدانيم و پيگير ماجرا شويم.

اين وظيفه تك‌تك ماست كه از كنار قانون‌شكني‌ها بي‌اهميت گذر نكنيم. در برابر تصرف غيرقانوني پياده‌روها توسط بساز و بفروش‌ها، سدمعبر مغازه‌داران، خشك‌كردن عمدي باغات، تخريب مبلمان شهري، آلوده كردن انهار، تخليه زباله در سيستم‌ فاضلاب شهري و هزار و يك‌مسئله ديگر نبايد بي‌توجه گذشت. رعايت اينها حقوق ماست كه با مسئوليت‌پذيري‌مان گره خورده است.

کد خبر 390547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha