یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵
۰ نفر

مرتضی کاردر: بانوی سالخورده وارد ساختمان می‌شود و به‌سختی پله‌ها‌ را نفس‌نفس‌‌زنان‌ بالا می‌رود تا به طبقه دوم ساختمان برسد؛ ساختمانی بدون آسانسور که سال‌هاست محل شورای کتاب کودک و فرهنگنامه ادبیات کودکان و نوجوانان است.

بانوي سالخورده توران ميرهادي است؛ كسي كه او را مادر ادبيات كودكان و نوجوانان و يكي از بنيانگذاران نهادهاي كودكان و نوجوانان در ايران مي‌دانند.عصر جمعه فيلم «توران خانم» براي نخستين بار به نمايش درآمد. يك نمايش افتتاحيه باشكوه كه براي فيلم‌هاي مستند كم‌سابقه است. شمار زيادي از شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي و بسياري از هنرمندان و فرهيختگان و همكاران و شاگردان توران ميرهادي براي تماشاي توران خانم آمده بودند. اتفاقي كه بيش از هر چيز نشان مي‌دهد آدم‌هايي كه نقشي ماندگار از خود بجا مي‌گذارند، ‌ماندني‌اند، حتي اگر سال‌ها جفا ببينند و قدر نبينند، سرانجام روزي فرا مي‌رسد كه قدر و منزلتشان شناخته مي‌شود.

مستند توران خانم به نوعي در ادامه مجموعه مستندهاي رخشان بين‌اعتماد و مجتبي ميرطهماسب و گروهي است كه مجموعه مستندهاي كارستان را مي‌سازند، ‌كارهايي كه به چهره‌هاي ماندگار ايران مي‌پردازد، روايت زندگي آدم‌هايي با همت بلند و يك عمر كوشش بي‌وقفه براي رسيدن به هدف. آدم‌هايي كه هيچ اتفاقي نمي‌تواند مانع رسيدنشان به هدف شود.

نام رخشان بني‌اعتماد سبب مي‌شود كه توران خانم را بيشتر ببينند اما به گمانم اين مستند بيشتر وامدار مجتبي ميرطهماسب است كه پيش از اين با مستند «رودخانه هنوز ماهي دارد» و «بانوي گل سرخ» كه اولي به زندگي احمد نادعليان و دومي به زندگي و فعاليت‌هاي همايون و شهين صنعتي‌زاده مي‌پردازد استادي‌اش را در ساختن مستندهاي اين‌چنيني اثبات كرده است.

ساختن مستندهاي اين‌چنيني دشوار است و گاه رسيدن به يك برداشت درست و بي‌نقص نياز به برداشت‌هاي مكرر دارد. ميرطهماسب بلد است چگونه به آدم‌هايش نزديك شود، چه برش‌هايي از زندگي آنها را انتخاب كند، چه تكه‌هايي از زندگي شخصي و خانوادگي‌شان را نشان بدهد، حتي چه بخش‌هايي از خلوت و سكوت و عادت‌هاي شخصي‌شان را به نمايش بگذارد و چگونه تكه‌ها را كنار هم بچيند تا تصوير كاملي از سوژه شكل بگيرد.

بانوي سالخورده آرام‌آرام از پله‌ها بالا مي‌رود؛ پله‌هايي كه نزديك به 40 سال از آن بالا رفته است. سكانس بالا رفتن توران ميرهادي از پله‌ها مثل ترجيع‌بندي در فيلم تكرار مي‌شود. توران خانم نفس‌نفس‌زنان به ساختمان مي‌رسد و داستان زندگي توران خانم تمام مي‌شود؛ داستاني كه همه كودكان و نوجوانان ايران بايد آن را تماشا كنند، همه آنها كه كودكند ‌يا روزي كودك بوده‌اند و همه كودكاني كه به دنيا مي‌آيند.

کد خبر 390544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha