چند سالی است که فروشگاه‌های آنلاین داخلی همزمان با جمعه سیاه یا حراج جمعه در آمریکا و کشورهای اروپایی دست به اقدام مشابهی می‌زنند و با تبلیغات گسترده خبر از یک حراجی بزرگ می‌دهند.

خرید اینترنتی

شايد از زماني كه فيلم‌هاي حمله مردم كشورهاي جهان به فروشگاه‌ها در نخستين جمعه بعد از روز شكرگزاري پخش شد فروشگاه‌هاي آنلاين هم تصور كردند كه از اين فرصت مي‌توانند براي فروش بيشتر استفاده كنند. سال‌هاست كه اين جمعه در آمريكا و حدود ۵۰كشور ديگر شلوغ‌ترين روز خريد براي فروشنده‌هاي آنلاين در كنار فروشگاه‌هاي سنتي است؛روزي كه در واقع فرصت خريد براي پايان سال ميلادي است. اما در كشور ما با وجود اينكه خبري از پايان سال نيست اين حراج جمعه در همان ۲۴ نوامبر(۳ آذر) برگزار مي‌شود و هيچ‌كس دليل همزماني اين حراج در ايران با اروپا و آمريكا را نمي‌داند.

  • از دسترس خارج‌شدن سايت‌هاي فروش آنلاين!

بامداد روز گذشته كه برخي فروشگاه‌هاي اينترنتي كشور همزمان با ۲۴نوامبر اقدام به برگزاري حراج جمعه كردند سايت‌هاي آنها خيلي سريع از دسترس خارج يا به‌اصطلاح فني داون شد. مسئولان اين سايت‌ها حداقل ۳سال است كه مي‌گويند اين مسئله به‌خاطر بازديد بيش از حد كاربران از سايت در زمان شروع حراج بوده است. اين درحالي‌ است كه سايت‌هاي فروش آنلاين مثل آمازون كه در سطح بين‌المللي فعاليت مي‌كنند بسيار كم اين مشكلات سرور برايشان پيش مي‌آيد.

به گزارش همشهري، مشكل اصلي فني نداشتن سرور و پهناي باند مناسب از سوي فروشگاه‌هاي آنلاين است كه از خريدهاي اينترنتي كاربران سود كلاني مي‌برند. اين مسئله باعث انتقادهاي بسيار كاربران در فضاي مجازي شده است. فروشگاه‌هاي آنلاين قرار بوده كه خريد را تبديل به‌كار آسان‌تر و با صرفه‌جويي در وقت كنند. به‌نظر مي‌رسد كه اگر فروشگاه‌هاي اينترنتي يك دهم هزينه تبليغات خود را صرف هزينه‌هاي آي‌تي و همچنين سرورهاي خود كنند به هدف اصلي فروشگاه آنلاين نزديك‌تر مي‌شوند. گفته مي‌شود سرور برخي از اين سايت‌ها حتي در موارد بازديد‌كننده زياد سايت (به‌اصطلاح فني افزايش ناگهاني تعداد ركوئست‌) را حمله تشخيص داده و دسترسي به سرور را قطع مي‌كند.

 هر چند انتظار حين خريد اينترنتي مسئله‌اي بي‌معني است، اما وارد شدن فروشگاه‌هاي آنلاين به تقليد جمعه سياه در كشور باعث شده كه حين خريد به‌صورت اينترنتي هم مجبور به ايستادن در صفي مجازي باشيد! علاوه بر از دسترس خارج شدن سرور مشكلات فني بسياري هم در سايت فروشگاه‌ها اعلام شده است. از حذف ناگهاني فاكتور، صدور فاكتور اشتباه، صفر شدن ناگهاني سبد خريد تا ديدن خريدهاي ديگران مشكلاتي بود كه كاربران رو گذشته گزارش كردند.

  • حقه‌اي براي بازاريابي آنلاين

اينديپندنت روز گذشته در گزارشي همزمان با حراج جمعه در انگليس نوشت كه اكثريت انگليسي‌ها ديگر اعتقاد پيدا كرده‌اند كه حراج جمعه يا جمعه سياه چيزي بيشتر از يك حقه بازاريابي يا به قول مشهور ماركتينگ نيست. فلسفه حراج جمعه در اصل اعمال تخفيف‌هاي باورنكردني روي تمامي محصولات بوده است. ايده‌آل‌ترين حالت براي يك فروشنده در پايان سال، خالي‌شدن انبار و تمام‌شدن موجودي اجناسي كه به‌صورت محدود باقي مانده‌اند در پايان سال است. اما در ايران حراج جمعه در پايان سال نيست و خبري از تلاش براي خالي كردن انبار و انبارگرداني هم در 4‌ماه مانده به پايان سال وجود ندارد! در واقع با استفاده از اين ترفند سايت‌هاي فروش اينترنتي تلاش مي‌كنند شما را براي خرج كردن پول‌تان با اعلام تخفيف‌هاي عجيب و غريب تشويق كنند.

روز گذشته بسياري از كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي به اين مسئله واكنش نشان داد و نارضايتي خود را اعلام كردند. براساس گزارش‌هاي منتشرشده بسياري از فروشگاه‌هاي اينترنتي قيمت واقعي محصولات خود را بالا برده و بعد با ادعاي تخفيف‌هاي كلان كاربران را براي خريد كالا وسوسه مي‌كنند. يكي از كاربران در تماس با همشهري روز گذشته گفت: از يكي از فروشگاه‌هاي اينترنتي چند‌ماه قبل يك ظرف نگهداري برنج را به قيمت ۹۰ هزار تومان خريداري كرده بودم. در حراج جمعه در همان فروشگاه اينترنتي سراغ همان كالا رفتم و ديدم كه قيمت آن ۱۶۲ هزار تومان درج‌شده و سايت مدعي‌شده كه با تخفيف بيشتر از ۴۰درصدي قيمتش به همان ۹۰هزار تومان رسيده است! قاعدتا كسي كه قيمت واقعي كالا را نداند با ديدن تخفيف ۴۰درصدي وسوسه به خريد مي‌شود. كاربر ديگري هم در توييتر خود نوشته است: جنسي كه هفته پيش از يك فروشگاه اينترنتي خريدم با ۲۵ درصد تخفيف حالا در حراج جمعه ۵ هزارتومان گران‌تر در حال فروش است!

كاربر ديگري هم گفته است:كالايي در يكي از حراج جمعه‌ها ادعا شده بود قيمتش از ۶۷ هزار تومان با تخفيف ۲۶ درصدي به ۴۹۹۰۰ تومان رسيده است اما در فروشگاه‌هاي آنلاين ديگر كه حراج هم نداشتند توانستم «بدون حراج و تخفيف» و دردسر آن را به قيمت ۴۹ هزار تومان خريداري كنم! فروشگاه‌هاي اينترنتي كشور كه در نوع خود استارت‌آپ‌هاي موفقي به‌حساب مي‌آيند توانسته‌اند روش خريد و زندگي مردم را تغيير دهند، شايد بايد اعتماد مردم را سرمايه مهمي به‌حساب بياورند و به راحتي آن را از دست ندهند.

کد خبر 390458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha