مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا نسبت به افزایش شدت و دامنه آلودگی نوری و تاثیر منفی آن بر انسان‌ها و حیوانات هشدار داده‌اند.

نور

براساس گزارش BBC، اداره ملی اقیانوس و اتمسفري آمریکا مي‌گويد مقایسه عكس‌هاي ثبت‌شده از زمین توسط ماهواره‌های هواشناسی طی سال‌های 2012 تا 2016 نشان می‌دهد که بر شدت نور مصنوعی و وسعت مناطقی که تحت‌تاثیر آلودگی نوری قرار دارند به سرعت افزوده می‌شود. آنان در مورد تاثیر این روند بر شرایط زیست محیطی ابراز نگرانی کرده‌اند.

محققان اين سازمان معتقدند نرخ افزایش شدت و رشد مناطق تحت تاثیر نور مصنوعی در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیش از کشورهای پیشرفته جهان است، اگرچه نتایج به دست آمده از این تصاویر نيز گویای دامنه این معضل نیست زیرا دوربین ماهواره‌های هواشناسی قادر به تشخیص نور لامپ های ال‌ئی‌دی به خصوص نور آبی آنها نیست.

به گفته يكي از دانشمندان زمین درحال نورانی‌تر شدن است و اين رويداد به صورت تقريبا يكسان در تمامي كشورهاي جهان درحال وقوع است،‌ و شايد تنها چند كشور سرعت بالاتري در نوراني‌تر شدن داشته‌باشند.

كشورهايي كه با بيشترين افزايش وسعت و شدت آلودگي نوري مواجه بوده‌اند در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا قرار دارند و در اين ميان تنها چند کشور از وضعيتي ثابت برخوردار بوده‌اند و تعداد انگشت‌شماري نيز روندي رو به كاهش داشته‌اند. کشورهايي مانند  ایتالیا، هلند، اسپانیا و ایالات متحده از نورانی‌ترین کشورهای جهان هستند البته در اين برآورد از محاسبه شدت نورهاي ال‌ئي‌دي صرف‌نظر شده‌است.

تعداد مناطق نورانی در استراليا به دلیل وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و از میان رفتن مناطق مسکونی کمتر شده است و در یمن و سوریه نیز به دلايل جنگي از نور شبانه خبري نيست.

فرانتس هولکر، از اعضای موسسه پژوهش زیست‌شناسی اب های شیرین لایبنیتس پژوهش در آلمان گفته است که الودگی نوری دارای عواقب زیست محیطی نامطلوبی است و باعث اختلال در چرخه نور طبیعی می‌شود. به گفته وي ، نورانی شدن آسمان به واسطه نور شبانه در شهرها بر خواب انسان اثر می گذارد. علاوه بر آن، حدود 30 درصد از مهره داران و 60 درصد از بی مهرگان در   شب فعال هستند و تغییر در چرخه نور بر روند زندگي آنها  تاثيري ناخوشايند دارد. این تاثیر مي‌تواند بر تغذیه، تولید مثل و مهاجرت گونه‌هاي متعددي از حشرات، دوزیستان، ماهی‌ها، پرندگان، خفاش ها و سایر جانوران اثرگذار باشد.

آلودگی نوری همچنین مانع از دیدن ستارگانی می‌شود که انسان و حیوانات برای هزاران سال آنها را می دیدند و زندگی و تلاش خود را با آنها تنظیم می کردند. 

کد خبر 390454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha