همشهری آنلاین: تعدادی از نمایندگان مجلس افغانستان از تغییر نام صفحات اجتماعی بی‌بی‌سی از فارسی افغانستان به دری به شدت انتقاد کرده و آن را دسیسه خطرناک و غیرقابل قبول دانستند. آنها هشدار دادند که در صورت تداوم اینگونه اعمال، دفاتر آن را مسدود خواهند کرد.

 هشدار نمایندگان افغانستان به دفاتر تفرقه افکن بی بی سی

به گزارش ایرنا، «عبدالطف پدرام» روز شنبه در نشست علنی مجلس اعلام کرد که بی بی سی با حمایت دولت انگلیس اقدام به عملی کرده است که ماهیت آن استعماری است و برای زبان فارسی خطرناک می باشد. وی هشدار داد بی بی سی باید از این کار دست بردارد.

وی افزود: زبان فارسی قدمت تاریخی زیادی دارد و در دوره فارسی میانه ما کمتر واژه دری داریم بنا بر این واژه دری بار فارسی را نمی تواند حمل کند.

پدرام گفت که نشست هایی هم زیر نام «فارسی»، «سانسکریت» و «لاتین» نه زبان دری، در قرن 19 در اروپا برگزار شد چرا که زبان دری را در بیرون از افغانستان کسی بنام زبان نمی شناسد.

به باور وی وقتی در بیرون از افغانستان در باره زبان و تاریخ زبان حرفی به میان می آید، باید زبان فارسی را نام ببرید نه دری را، زبان دری فقط یک مسامحه برای استفاه در داخل کشور بوده است.

پدرام تصریح کرد که بنا براین، برنامه انگلیسی ها برنامه قصدی و عمدی بوده و یک سال پیش نیز در برخی از محافل خاص این موضوع مطرح شده بود که گویا فرهنگی تدوین شود که واژگان فارسی را به دری ترجمه کنند.

وی گفت: معلوم است که طرح رذیلانه ای در پشت پرده توسط انگلیسی ها و رادیوی بی بی سی وجود دارد و نسبت به این کار اعتراض دارم و پیشنهاد می کنم اگر بی بی سی در این برنامه تفرقه افکنانه خود تجدید نظر نکند ما می توانیم فریاد و اعتراض خود را نسبت به همه دفاتر بی بی سی در افغانستان و حتی سفارت انگلیس کرده و برای مسدود کردن آن اقدام کنیم.

به گفته وی، معترضین در محدوده قانون از تمام گزینه ها استفاده خواهند کرد و سفارت انگلیس را محاصره مدنی کرده و تحصن خواهند کرد و همچنین دفاتر بی بی سی را مسدود خواهند کرد.

وی به انگلیسی هایی که در افغانستان هستند هشدار داد که باید بشنوند که قرن 18 و 19 دیگر گذشته که آن ها بخواهند هر روز زبان های مردم و اقوام را تقسیم کرده و تفرقه ایجاد کنند.

وی از تمام فارسی زبان ها در سراسر جهان خواست که نسبت به این عمل بی بی سی اعتراض کنند و نگذارند این عمل تفرقه افکنانه ادامه پیداکند.

پدرام هشدار داد آنانی که از طرح استعماری برنامه بی بی سی حمایت می کنند باید بدانند که علیه آنان نیز بسیج خواهیم شد.

«ناهید فرید» عضو دیگر مجلس افغانستان نیز این عمل بی بی سی را استعماری و تفرقه افکنانه دانست و گفت که در گذشته استعمار، ترک ها، بلوچ ها و پشتون ها را تقسیم کرد و امروز می خواهد باعث تفرقه و تقسیم زبان فارسی نیز شود.

اما نسیمه نیازی عضو دیگر مجلس نمایندگان افغانستان از این اقدام بی بی سی حمایت کرد و گفت که فارسی، زبان ایرانی ها است و زبان مردم مردم افغانستان دری است و این اقدام بی بی سی بجا می باشد.

صفحه اجتماعی بی بی سی هفته گذشته نام این صفحه را از فارسی افغانستان به دری تغییر نام داد که با واکنش شدید فارسی زبانان افغانستان در محافل فرهنگی، اجتماعی و مدنی روبرو شد و در صفحات اجتماعی بصورت گسترده به آن پرداخته شده است.

کد خبر 390286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha