همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: از این به بعد پرداختن به محتوا و کیفیت فعالیت ها در ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

محمد علی نجفی

به گزارش ایسنا، محمد علی نجفی شب گذشته در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر ، گفت: تهران با وجود همه جذابیت ها، زیبایی‌ها و همه ظرفیت‌های قابل توجه خود، با مشکلات و چالش‌های بزرگی نیز روبرو است. همچنان که نارسایی‌ها و کمبودهای شهر را خود شهروندان لمس می‌کنند، از این رو نیازی به اشاره به آنها نیست.

وی با بیان اینکه «تهران از جهات مختلفی دچار بی قوارگی و بد قوارگی شده است»، عنوان کرد: از جهت معماری و منظر شهری، اجتماعی، فرهنگی و ... نوعی دل زدگی و واخوردگی بر روابط شهر و شهروندان حاکم شده است و جسم و جان شهر ما رنجور است، در کنار آن به شخصیت و ماهیت شهر نیز لطمه خورده است.

نجفی یادآور شد: ما باید در کالبد تهران روح تازه ای بدمیم و این روح و روحیه باید در قالب پدیده های فرهنگی، هنری و اجتماعی به شهر دمیده شود. نگرش ها و رویکردهای گذشته این امر را نمی توانند، میسر کنند بلکه باید سیاست ها و روش های پیشین که توان حل مسایل امروز تهران به صورت بنیادین و پایدار را ندارند، کنار بگذاریم و به صورت جدی و عمیقی به رویکردها و سیاست های جدیدی بیاندیشیم.

  • درخواست از هنرمندان برای کمک به مدیریت شهری

وی خاطرنشان کرد: پیش نیاز این تغییر شکل گیری ایده های نو است؛ چراکه برای مواجه با چالش ها به ایده های جدیدی نیاز داریم که از منظری تازه و چشمی دیگر، شهر، شهروندان و روابط بین آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. امروز باید چشم ها را شست و در اینجا است که نقش فرهنگ و هنر اهمیت پیدا می کند.

شهردار تهران ضمن درخواست از هنرمندان برای کمک به مدیریت شهری برای حل چالش ها و مشکلات، عنوان کرد: ما باید احساسات جامعه شهری را به درستی درک کنیم، همچنان که تجربه چهل سال اخیر کشور نشان می دهد بی توجهی به این احساسات چه زیان هایی به بار آورده و فاصله های وحشتناکی بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است.

نجفی تصریح کرد: باید جامعه و شهر را در حرکت به عقلانیت و اخلاق گرایی اجتماعی کمک کنیم. در این میان رهبری احساسات جامعه شهری تا حدود زیادی در دست هنرمندان، اهل فرهنگ و رسانه است.

  • خودمان را خالق هنر يا معمار فرهنگي نميدانيم
وی فرهنگ و هنر را حیاتی ترین و ضروری ترین شاخص زندگی شهری دانست و گفت: این شاخص باید شهر و شهروندان را از عنصر امید، مشارکت و شکوفایی برخوردار سازد. انتظار داریم هنرمندان با ابزاری که در دست دارند، ما را در دست یابی به محیطی پر از آسایش و آرامش برای شهروندان کمک کنند.

شهردار تهران با اشاره به رویکردهای پیش روی شهرداری تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی، گفت: ما به مجموعه ای از رویکرد ها و برنامه های جدید اندیشیده ایم و امیدواریم با کمک صاحب نظران و اهل فن آنها را تدوین و اجرا کنیم. یکی از این رویکرد ها آن است که در اکثر فعالیت های شهری ما تسهیل گرهستیم و نه تصدی گر؛ از این رو باید عرضه آنچه را که در این عرصه فرهنگ و هنر تحقق می یابد و در دل جامعه تولید می شود را تسهیل کنیم. همین طور باید به ساخت و تحقق آنها کمک کنیم اما خودمان را خالق هنر یا معمار فرهنگی نمی دانیم.

نجفی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران فیلم و تئاتر نخواهند ساخت ولی وظیفه خود می داند از ساخت و نمایش آنها حمایت کند، ادامه داد: در گذشته شهرداری بیش از حد مراسم محور و مناسک محور بود و به کارایی و اثر بخشی فعالیت ها کمتر توجه داشته است اما از این به بعد پرداختن به محتوا و کیفیت فعالیت ها در ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. البته این اقدام در مقایسه با فعالیت های کمی و صرف برگزاری مراسم ها دشوار است.

  • همدردي با مردم زلزله زده

نجفی همچنین ضمن ابراز همدردی با مصیب دیدگان حادثه زلزله غرب کشور، عنوان کرد: متاثر هستیم که عده ای از هموطنان عزیز ما در غم از دست دادن خانه و کاشانه خود و از آن مهم تر در غم از دست دادن تعدادی از عزیزان خود داغدار و غمگین هستند. اما این سنت الهی است و زندگی باید استمرار داشته باشد. ما هم ضمن همدردی و انجام برخی همکاری ها و کمک ها نسبت به هموطنان خودمان، برای کسانی که جان خود را از دست دادند آمرزش و برای بازماندگان آرامش درخواست داریم.

کد خبر 390242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha