سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس با بیان اینکه در حال حاضر کمر داعش در منطقه شکسته شده است گفت: اکنون ایران، ترکیه و روسیه جمع خوب و مکملی هستند که اگر آن را دنبال کنند می‌توانند نقش آفرینی مهم تری در آسیا داشته باشند.

علی لاریجانی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در راس هیئتی برای حضور در دومین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرد، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی آتاتورک در جمع خبرنگاران گفت: مجمع بین‌المجالس آسیایی در جایگاهی است که بیش از ۴۰ کشور عضو آن بوده و ظرفیت خوبی دارد چرا که کشورهایی دارای قدرت اقتصادی همچون چین و هند عضو آن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضعف های مجمع بین المجالس آسیایی عنوان کرد: ساختار حکومت‌ها در آسیا یک شکل نیست بنابراین ظرفیت‌های مختلفی دارد اما کشورها رفته رفته به سمت نقش آفرینی در حوزه اقتصادی و رفع مرافعاتی که پیش می‌آید حرکت می‌کنند گرچه شاید تاثیر چندانی از آن دیده نشده باشد اما گفت‌و‌گوها در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه به دلایل مختلفی به خاطر کشورهای بزرگ تنوع در تصمیم‌گیری دارند عنوان کرد: از این رو حل برخی ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه طولانی شده است از جمله مسائل تروریسم که چند دهه است گرفتاری آن دامنگیر منطقه شده است.

لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر کمر داعش در منطقه شکسته شده و ظرفیت‌های خوبی در منطقه وجود دارد که علیرغم حمایت‌های آمریکا می‌توانند مقاومت کنند، که این پیروزی‌ها با ارزش است.

رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نشست سوچی آن را نقطه عطفی در منطقه دانست و افزود: بعد از گذشت چند سال از ماجراجویی‌ها در عراق برخی کشورها در صف مقدم مبارزه با تروریسم ایستادند و اکنون ایران، ترکیه و روسیه جمع خوب و مکملی هستند که اگر آن را دنبال کنند می‌توانند نقش آفرینی مهم‌تری در آسیا داشته باشند چراکه کاری که این کشورها در سوریه کردند آن را به سمت آرامش و تروریست‌ها را تا حد زیادی از بین برد حالا نوبت ایجاد ثبات در منطقه است که اجلاس سوچی با هدف تثبیت شرایط سوریه برگزار شده و بسیار مهم است.

وی در ادامه در خصوص برخی ضعف‌های مجامع بین‌المللی عنوان کرد: عکس انتظارات باید با شرایط موجود تنظیم شود و باید دید سازمان ملل تاکنون چه کار مهمی در عرصه بین‌المللی و مبارزه با مشکلات مردم دنیا انجام داده است در حالی که شاهد گرفتاری‌ها در همه مجامع هستیم و حل بسیاری از مسائل صرفا به قدرت‌ها بستگی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه انتظارات باید در حد معقولی سامان داده شود خاطرنشان کرد: اجلاس‌ها تاکنون نتوانسته‌اند جایگزین مسائل مهم شوند اما آرام آرام ظرفیت‌ها از حالت بالقوه به بالفعل در حال نزدیک شدن است.

کد خبر 390175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha