همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوالاتی پیرامون صحبت‌های اخیر درباره مسکن مهر، تعطیلی ششم آذر و ... پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اشاره به ریشه‌کن شدن داعش در عراق و سوریه گفت: با وجود همه سختی‌ها و نامردمی که از سوی تروریست اعمال می‌شد، با پشتیبانی خداوند، مردم سوریه و عراق جبهه داعش را بهم ریختند و نشان دادند استقامت پایانش پیروزی است.

  • داعش خواسته مردم سوریه نبود

وی اضافه کرد: در شرایطی که تلاش می‌شد به نوعی داعش را در اعتراض به دولت قانونی سوریه نشان دهند با بصیرت مقام معظم رهبری و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران مشخص شد، این خواست مردم نیست بلکه لشگرکشی علیه یک دولت قانونی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: عده‌ای جبهه‌ای خودشان را تغییر دادند و به جبهه تروریست‌ها پیوستند و فکر کردند نتیجه کار مانند لیبی است که دیدند اینچنین نیست.

دولت قدردان نیروهای مسلح به ویژه سردار قاسم سلیمانی است

نوبخت با بیان این که باید از نیروهای مسلح عراق و سوریه، مدافعان حرم، نیروهای حشدالشعبی که کمک کردند، قدردانی کرد، اظهار داشت: دولت سپاسگزار و قدردان نیروهای مسلح به ویژه برادر فیهم، سلیم و عزیزمان سردار قاسم سلیمانی است. ما دیدیم یک فرد در قواره و جایگاه یک نظام ایفای نقش کرد و این جایگاه تاریخی را برای خود ثبت کرد و جهان را از دست نیروهای تروریستی که تنگ آمده بودند، نجات داد و خدا را شاکر هستیم که این پایان مقابله و درهم شکستن تروریست‌ها بود.

وی افزود: البته باید مراقب فاز جدیدی از تروریست‌ها باشیم، از نیروهای اطلاعاتی که در این زمینه مسئولانه اقدام کردند هم تشکر می‌کنیم.

  • بدهی دولت به گندم‌کاران تسویه کامل شد

معاون رئیس‌جمهور درخصوص پرداخت مطالبات گندم‌کاران تصریح کرد: هشت میلیارد و ۸۷۲ تن به ارزش ۱۱ هزار میلیارد و ۵۹۳ خریداری کردیم که با این حساب بدهی دولت به گندم‌کاران تسویه کامل شد. کشاورزان به نکویی می‌دانند که اگر دولت امکان داشت همان لحظه اول تمام و کمال پول آن‌ها پرداخت می‌کرد.

نوبخت با تاکید بر اینکه اعتبارات دارایی‌های ما از مرز ۳۰ میلیارد تومان هم گذشت اما خدا را شاکر هستیم که دولت به تعهدات خودش عمل کرد، خاطرنشان کرد: امنیت غذایی ما به امنیت ملی ما ربط پیدا می‌کند و خدا را شکر که در این زمینه موفق شدیم و باز هم آن بیت را تکرار می‌کنم که گفت «باش تا صبح دولتت بدمد که این همه از نتایج سحر است».

  • اقدامات دولت برای کمک به زلزله‌زدگان

وی درخصوص کمک به زلزله زدگان نیز ابراز داشت: سه‌شنبه گذشته با آقای رئیس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده بازدید کردیم و بعدازظهر جلسه ستاد تشکیل و مقرر شد که ۲۸۱ میلیارد تومان برای اسکان موقت، خرید لوازم خانگی و بازسازی و مرمت و کمک بلاعوض تخصیص داده شود که بلافاصله امضا شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این کمک بلاعوض برای ۱۱ هزار خانوار روستایی و ۴۵۰۰ هزار خانوار شهری است. ۶۵۹ تسهیلات در نظر گرفته شده است و بانک مرکزی هم ۱۰ میلیون وام در نظر گرفته شد. منابع ما برای امنیت ملی است و هر کشوری که به درستی تشخیص دهد، منابع خود را صرف می‌کند.

  • هفته آینده به مناطق آسیب‌دیده می‌روم

نوبخت با بیان اینکه روز یکشنبه خدمت مراجع عظام قم بودم، عنوان کرد: هفته آینده به مناطق آسیب‌دیده می‌روم.

وی درخصوص بیانیه جدید نفتی یادآور شد: همان گونه که درخصوص برجام ما اقدمات را درنظر می‌گیریم و درباره قدم‌های نقضشان اقدام می‌کنیم در این مورد هم اقدام خواهیم کرد.

  • توتال اگر اقدام نکند، اقدام می‌کنیم

سخنگوی دولت درباره تعلل شرکت توتال درخصوص تعهداتش به ایران بیان کرد: این قرارداد یک فرآیند نسبتا طولانی را طی کرد و در ایستگاه‌های مختلف ارزیابی شد، یکی از نقاط قوت این قرارداد این بود که اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، چه باید کرد. قطعا اگر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکند، ما اقدام می‌کنیم و هر اتفاقی بیفتد ما عمل می‌کنیم.

نوبخت درباره کارت اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: از این امر اطلاعی ندارم .

  • صدور ۵ هزار میلیارد اوراق برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره نامه ۱۵۷ نماینده مجلس در خصوص بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: بخشی از این بدهی‌ها از تکالیف قانونی است که به وجود آمده و سازمان تأمین اجتماعی باید پرداخت کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به طرح روز گذشته مجلس در خصوص بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: ان‌شاالله نمایندگان کمتر این دست از قوانین را که دولت را بدهکار می‌کند، تصویب کنند. البته در قانون مشخص شده است.

نوبخت اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شد مطالبات سازمان تأمین اجتماعی که ربطی هم به این دولت ندارد، پرداخت شود. در برنامه‌ای صدور اوراق برای پرداخت این مطالبات در نظر گرفته شده و این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در هم همین راستا صدور حدود پنج هزار میلیارد اوراق در دولت مطرح شده است. اینکه نمایندگان شریف اعلام می‌کنند هرچه بدهی در طول تاریخ وجود دارد، این دولت پرداخت کند صحیح نیست.

  • توضیحات نوبخت درباره مسکن مهر

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که چرا موضوع مسکن مهر سیاسی شده است، تصریح کرد: دولت با راه پیش‌روی خود در خصوص مسکن مهر روبه‌رو بود؛ این که یا کار را متوقف کنیم یا ادامه دهیم و به سرانجام برسد. جمع‌بندی دولت با تمام کاستی‌ها این بود چون مردم هزینه کرده‌اند به این طرح قوام ببخشد.

نوبخت افزود: برای ادامه ما با این امر مواجه شدیم که قیمت تمام شده مسکن بالا رفت. دولت دو کار انجام داد؛‌ نخست این که سهم مردم را با افزایش تسهیلات جبران کرد و اقدام دیگر این بود که به عوض مردم خودش اقدام کرد و تجهیزات و زیرساخت‌ها را خودش تقبل کرد البته باید با بارزسی مستمر از حوادث جلوگیری کنیم.

  • دولت رابطه خوبی با آیات عظام در قم و مشهد دارد

وی درخصوص سفر خود به قم خاطرنشان کرد: به خوبی می‌دانید رئیس‌جمهور فرزند حوزه است و به قول معروف «هر کسی دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش». این دولت رابطه خوبی با آیات عظام در قم و مشهد دارد. در این سفر با آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، وحید خراسانی و نوری همدانی دیدار داشتیم و این بزرگان نصایح خوبی به من داشتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت محبوبیت خوبی بین آیات عظام دارد و این به نوعی تائید دولت است.

نوبخت درخصوص اظهارات آیت‌الله مکارم شیرازی درباره بودجه نیز ابراز داشت: در این سفر بحثی در این مورد نشد.

  • انتقاد جهانگیری از مسکن مهر شائبه سیاسی ندارد

وی درخصوص انتقادات سردار وحید حقانیان بیان کرد: وقتی به سرپل ذهاب می‌روید و ساختمان‌های تخریب شده مسکن مهر را می‌بینید و آنها را با ساختمان‌های شخصی مقایسه می‌کنید، هر مسئول دلسوزی این سوال را مطرح می‌کند که چرا این اتفاق افتاده است. میلیون‌ها نفر از مردم عزیز ما در این مسکن‌ها زندگی می‌کنند و ما باید حواسمان باشد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: زلزله سال ۶۹ که آمد، من نماینده مجلس بودم. در رشت ساختمان‌های شخصی‌ساز تخریب شد. فرو ریختن مسکن مهر هم در شهری سبب نمی‌شود همه شهرها این گونه باشند.

  • موضع و انتقاد معاون اول درست بود

نوبخت با اشاره به مواضع جهانگیری یادآور شد: موضع اقای جهانگیری، موضع درستی بود و این به دولت قبل هم برنمی‌گردد بلکه به پیمانکاران برمی‌گردد و این انتقاد درست است و هیچ شائبه سیاسی ندارد. بیمارستانی در اسلام‌‌آباد غرب که نوساز است هم تخریب شد و به قول آقای رئیس‌جمهور این امر یک آزمایش است.

وی با تاکید بر اینکه موضع و انتقاد معاون اول درست بود، عنوان کرد: نکته دیگر اینکه وضعیت مسکن مهر سرپل ذهاب را به همه کشور تعمیم دهیم، درست نیست و این انتقاد باید می‌شد.

  • گزارش صد روزه رییس‌جمهور آماده شده است

سخنگوی دولت درباره گزارش صد روز آقای رئیس جمهور گفت: گزارش آماده شده است. این گزارش به سازمان برنامه و بودجه تحویل داده شده و دست‌مان پر است. ما در پایان جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی از وزارتخانه‌ها می‌خواهیم که گزارش‌های خود را ارائه دهند.

نوبخت تاکید کرد: در همین صد روز اقدامات بسیار زیادی درخصوص مسائل مهمی مانند گندم انجام دادیم و این در حالی است که با همه تنگناهای مالی اقدامات لازم انجام داده شده و خدا رو شکر دست‌مان پر است.

  • طرف انتقاد رهبری صرفا دولت نبود

وی در مورد ناکافی بودن کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده که از سوی رهبری بیان شد، اظهار داشت: این اظهار نظر منطقی و منطبق با جامعه بود و طرف سخن مقام معظم رهبری صرفا دولت نبود. مسئولان هم کمبود کمک‌ها را اذعان دارند و تمام دستگاه‌ها باید فعالتر باشند.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به انتقادی که به دولت در خصوص واگذاری ساخت مسکن به حادثه‌دیدگان شده است، تصریح کرد: سیاست ما این است که مسکن‌ها به دست خود مردم و با حمایت و پشتیبانی دولت ساخته شود. ما نمی‌توانیم به مردم امر و نهی کنیم که خانه خود را چگونه بسازند.

نوبخت با اشاره به روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خاطرنشان کرد: مرحله اول آواربرداری و امداد و نجات است، مرحله بعد اسکان موقت و سپس بازسازی که تا این لحظه امداد و نجات به خوبی انجام شده است.

  • فرهنگیان در حال استفاده از بیمه طلایی هستند

وی درباره بیمه طلایی فرهنگیان ابراز داشت: می‌دانم که در حال استفاده هستند و در بودجه ۹۷ سازوکاری فراهم خواهد شد که فرهنگیان از این بیمه استفاده کنند.

  • ایران بر توان دفاعی و موشکی خود تاکید دارد

سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر اتحادیه اروپا در خصوص مسائل دفاعی بیان کرد: فکر می‌کنم زود باشد که بگوییم اتحادیه اروپا دنبال‌کننده سیاست خصمانه آمریکا است. شما مشاهده کردید که رویکرد این اتحادیه در خصوص برجام چیست. ما بر توان دفاعی و موشکی خود تاکید داریم و سیاست‌های دفاعی‌مان که بازدارنده است را دنبال می‌کنیم. این دولت می‌گوید درباره توان موشکی مذاکره نمی‌کنیم.

نوبخت با اشاره به اقدامات اخیر عربستان یادآور شد: همه دکترین سیاسی معتقد هستند که عربستان در قبال ایران کم‌آورده است. امروز دست بالا با جمهوری اسلامی ایران است. عربستان در یمن در حال انجام جنایت، کشتن مردم و کودکان است. موضع جمهوری اسلامی ایران مستحکم و بالاست.

  • تعطیلی ششم آذر خواسته دولت است

وی درباره تعطیلی ۶ آذر و عدم ثبت آن در تقویم عنوان کرد: تعطیلی ششم آذر خواسته دولت است و مخالفانی هم داشت. با این حال، این روزها چه کسی تقویم می‌خواند که ثبت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بیمه مسکن و محصولات کشاورزی گفت: این مطلب در سازمان برنامه و بودجه بحث شد، اگر ما مکانیزم بیمه را راه‌اندازی کنیم دیگر شاهد این نیستیم که دولت خسارات را بپردازد.

  • توضیحات نوبخت درباره حقوق شهروندی

نوبخت در خصوص جلسات بین سران قوا در پاسخ به این سوال که آیا درباره حقوق روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی و همچنین افرادی مانند ساسان اقایی بحثی شده است؟ اظهار داشت: قطعا اگر جلسات بیشتر باشد، مسائل حقوق شهروندی بحث و حتما این موضوعات مطرح خواهد شد.

  • پرداخت مطالبات انگلیس به ایران ارتباطی با پرونده نازنین زاغری ندارد

وی درباره آزادی نازنین زاغری و ارتباط دادن آن به پرداخت بدهی‌های بریتانیا به ایران هم تصریح کرد: این پرونده در قوه قضائیه مطرح است و دستگاه‌های امنیتی و قضایی وظایف خود را انجام داده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما مطالباتی از انگلیس داریم که هیچ ربطی به این پرونده ندارد. در گذشته هم مطالباتی از آمریکا داریم و داشته‌ایم که بخشی از آن‌ها وصول شده است.

  • شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره تلگرام نداشته است

نوبخت درباره لایحه مبازره با پولشویی و تروریسم خاطرنشان کرد: این مبارزه جز سیاست‌های ما است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختلال در تلگرام در ارتباط با نظر شورای امنیت ملی است؟ ابراز داشت: من از این امر بی‌خبر هستم و مطمئنم شورای عالی امنیت ملی چنین نظر یا مصوبه‌ای نداشته است.

سخنگوی دولت درباره یارانه مطبوعات بیان کرد: کمک به مطبوعات را در اولویت قرار دادیم و با وزیر ارشاد صحبت می‌کنیم که روزی بگوئیم یارانه مطبوعات را پرداخت کرده‌ایم.

 

کد خبر 390140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha