سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اعلام اینکه طرح تنفس یا استراحت جنگل یک طرح راهبردی برای صیانت از جنگل‌های شمال است، گفت: اجرای این طرح که از اوایل امسال آغاز شده طبق برنامه باید طی ۳سال به‌طور کامل در جنگل‌های شمال عملیاتی و براساس آن بهره‌برداری تجاری از جنگل متوقف شود.

امسال نيز با اجرايي‌شدن طرح تنفس جنگل از قطع 250هزار درخت جلوگيري مي‌شود و به‌عنوان سرمايه براي نسل آينده باقي مي‌ماند.

به گزارش همشهري، ناصر مقدسي با اعلام اينكه از ابتداي سال تاكنون عمليات بهره‌برداري تجاري در 580هزار هكتار از جنگل‌هاي شمال متوقف شده است، افزود: 110فقره قرارداد بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال وجود داشت كه با همكاري مجريان طرح تا امروز 68فقره متوقف شد و با آنكه 3سال براي توقف بهره‌برداري زمان تعيين شده، اما تلاش مي‌كنيم فعاليت‌هاي 42طرح ديگر هم تا پايان امسال متوقف شود. البته تحقق اين هدف در گرو تأمين اعتبار لازم از سوي سازمان برنامه و بودجه و توافق مجريان طرح است كه پيش از پايان قرارداد به توقف بهره‌برداري رضايت دهند. به‌ويژه آنكه چند شركت بزرگ مجري طرح مشغول بهره‌برداري هستند و رايزني براي جلب رضايت آنها ادامه دارد.

مقدسي در عين حال يادآورشد: بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال طي يك دهه گذشته سير نزولي داشته و در سال گذشته ميزان برداشت چوب به 500هزار مترمكعب كاهش يافته است.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اينكه جنگل‌هاي شمال وضعيت نامناسبي دارد، گفت: اين رويشگاه‌هاي باستاني كه قدمت آنها به حداقل 2ميليون سال قبل برمي‌گردد، هم‌اكنون با تنش‌هاي زياد ناشي از توسعه ناپايدار، توسعه سكونتگاه‌ها، تغييرات اقليم و مسائل محيطي و دخالت‌هاي غيرمسئولانه انساني مواجه است و طرح راهبردي استراحت جنگل در واقع تمهيدي است براي مقاوم‌سازي‌ اين رويشگاه‌ها در مقابل وضعيت شكننده‌اي كه جنگل‌هاي شمال امروز به آن مبتلا هستند. به‌گفته وي، با توقف طرح‌هاي بهره‌برداري صنعتي و تجاري از جنگل‌هاي شمال، طرح‌هايي كه در آن بهره‌برداري چوب جايي ندارد، جايگزين طرح‌هاي بهره‌برداري تجاري مي‌شود.

او در پاسخ به منتقداني كه طرح استراحت جنگل را باعث بيكاري اعلام مي‌كنند، تأكيد كرد: با متوقف‌شدن طرح‌هاي بهره‌برداري، طرح‌هاي حفاظت به‌طور موقت جايگزين بهره‌برداري از چوب مي‌شود و حدود 2500كارگر و نيروي همكار بهره‌برداران در طرح‌هاي حفاظت از جنگل به‌كار گرفته مي‌شوند و شغل خود را از دست نخواهند داد.

وي با اشاره به اينكه صنايع چوب و كاغذ ذيل 2گروه فعال هستند، گفت: نخست صنايعي كه از چوب‌هاي با قطر كم براي توليد كاغذ و نئوپان استفاده مي‌كنند كه بايد ضايعات كتان، پنبه و ني را جايگزين چوب كنند و اين راهكار در استراتژي توسعه چوب و كاغذ استفاده شود. البته اين كار در كشور شروع شده و شركت چوب و كاغذ مازندران خط سومي را راه انداخته كه مواداوليه آن 150هزار تن كاغذ باطله است. گروه دوم صنايعي هستند كه توليدات آنها به تنه درخت و چوب‌آلات الواري متكي است.

مواداوليه اين گروه نيز بايد از طريق زراعت چوب تأمين شود. در اين راستا 220هزار هكتار زراعت چوب وجود دارد و تا 500هزار هكتار هم قابل توسعه است ضمن آنكه براساس طرح ششم توسعه 75هزار هكتار به عرصه‌هاي زراعت چوب افزوده مي‌شود.

  • ممنوعيت عمليات اكتشاف و استخراج معدن در جنگل‌هاي شمال

ناصر مقدسي، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با اشاره به اينكه هنوز برخي مشكلات طرح راهبردي تنفس جنگل برطرف نشده، تأكيد كرد: ايجاد معادن جديد در جنگل‌هاي شمال اكيدا ممنوع است و عمليات معدنكاري، پروژه‌هاي راه‌سازي‌، ساخت‌وساز مسكن و طرح‌هاي عمراني بايد متوقف شود. علاوه بر اين، براي زباله‌ها هم بايد چاره‌انديشي شود.

او افزود: براي نمونه تقاضايي براي بهره‌برداري از معدن به ظرفيت سالانه 100هزار تن وجود دارد كه اجراي آن براي طرح تنفس مشكل ايجاد مي‌كند. به گفته وي، احياي يك ميليون هكتار جنگل در راستاي طرح تنفس، با مشاركت مردم محلي در دستور كار قرار گرفته و فاز اجرايي آن به‌زودي آغاز مي‌شود.

کد خبر 390070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha