دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

۱۰۰روز از تشکیل دولت دوازدهم گذشته و براساس وعده‌ای که رئیس‌جمهور داده بود قرار شد تا پایان برنامه ششم دستگاه‌های اجرایی ۳۰درصد کرسی‌های مدیریتی‌شان را به زنان اختصاص دهند.

شهربانو امانی

 موضوعي كه بررسي‌هاي روزنامه همشهري نشان مي‌دهد در همين 100روز گذشته با سرعت كليد خورده است تا جايي كه در اين مدت 12زن به سمت مشاور وزير، 5زن معاون وزير و حتي يك مدير زن به‌عنوان قائم‌مقام وزير نفت در مهم‌ترين دستگاه اقتصادي كشور، انتخاب شده‌اند. همچنين بيش از 42زن مديركل و 112زن نيز به‌عنوان معاون مديركل انتخاب شده‌اند.

حضور پرتعداد زنان در پست‌هايي همچون فرماندار، بخشدار و شهردار نيز در اين مدت نشان‌دهنده حضور بيشتر و پرتعداد‌تر زنان در مناصب مديريتي است. البته با وجود اين نگاه مثبت دولت به حضور زنان در پست‌هاي مديريتي نسبت به دوره‌هاي گذشته كارشناسان معتقدند همچنان با شرايط مطلوب فاصله زيادي وجود دارد و دولت بايد تلاش كند تا حداقل سهم 30درصدي كه وعده داده است تا پايان برنامه ششم توسعه تحقق پيدا كند و شاهد حضور زنان در پست‌هايي مانند وزارت هم باشيم.

شهربانو اماني، فعال حقوق زنان و عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه منع قانوني براي حضور زنان در عرصه‌هاي بالاي مديريتي وجود ندارد و دولت در تلاش است تا به زنان شايسته كشور پست‌هاي مديريتي مهم اعطا شود، گفت: حضور كم زنان در پست‌هاي بالاي مديريتي زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران نيست. اينكه بعد از گذشت حدود 4دهه از پيروزي انقلاب از حضور يك زن در بالاترين مقام سفارتخانه‌ها يا قائم‌مقام وزير شدن يك زن خوشحال باشيم چندان زيبنده نيست. وي تصريح كرد: مصوبه دولت براي حضور 30درصدي زنان در مناصب بالاي مديريتي لازم بود اما كافي نيست. ملزم كردن دولتمردان براي به كار‌گيري زنان نبايد تنها ابزار دولت در اين‌باره باشد چرا كه براي حضور زنان در مناصب بالاي مديريتي محدوديت‌هاي قانوني، شرعي و اجرايي وجود ندارد و دولتمردان بايد باور كنند كه زنان مي‌توانند در مناصب بالاي مديريتي هم فعاليت داشته باشند.

اماني گفت: دولت بايد براي سرعت بخشيدن به اين وعده و محقق كردن انتظارات جامعه هر 3‌ماه يك‌بار گزارش عملكرد هيأت دولت را در اين خصوص به مردم ارائه دهد و شاهد اين باشيم كه تا قبل از پايان دولت دوازدهم وعده 30درصدي دولت در اين‌باره عملي شده باشد. عضو شوراي شهر تهران گفت: قرار نيست رئيس‌جمهور به تنهايي همه كارها را خودش انجام دهد. اگر چه رئيس‌جمهور به عهد و پيماني كه با زنان داشتند عمل كردند، اما در بدنه هيأت دولت هم بايد به اين باور برسند كه توان و پتانسيل اجرايي خانم‌ها مي‌تواند بيشترين كمك را براي سالم‌سازي، روان‌سازي و رسيدن به اهداف دولت داشته باشد. عضو شوراي شهر تهران گفت: اين برازنده كشورمان نيست كه امروز زنان نسبت به زنان كشورهاي همسايه احساس بي‌عدالتي كنند و كشوري مثل امارات 9زن را در عرصه وزارت منتصب كند و يا كشورهاي ديگر سنتي و اسلامي در منطقه آزادي‌هايي به زنان بدهند اما در كشور ما با وجود تمام فداكاري‌هايي كه زنان در طول انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و بعد از آن انجام دادند تازه شاهد محقق شدن حضور زنان در برخي پست‌هاي مديريتي هستيم.

او به همشهري گفت: 4 عامل برابري دسترسي به اقتصاد، آموزش، بهداشت و سياست با ميزان بالاي دانش‌آموختگي زنان، تجربه و توانمندي آنها در كشورمان چندان همخواني ندارند. اين درحالي است كه در سال‌هاي گذشته جامعه روي 50درصد سرمايه انساني كشور كه زنان هستند سرمايه‌گذاري كرده و ميزان تحصيلات و سوابق اين افراد نسبت به سال‌هاي قبل خيلي بيشتر شده اما برخي تصميمات و گرايشات سياسي باعث شده تا وعده رئيس‌جمهور هنوز تحقق كامل نيابد. به گفته عضو شوراي شهر تهران رئيس‌جمهور در زمان انتخابات رياست‌جمهوري وعده‌هايي را درخصوص به كار‌گيري زنان در پست‌هاي بالاي مديريتي دادند اما متأسفانه بخشي از جامعه كه نظر خوبي نسبت به وزارت زنان نداشتند در اين راه موانعي را سر راه رئيس‌جمهور قرار دادند و مانع از عملي شدن وعده رئيس‌جمهور شدند؛ اين در حالي است كه همين افراد در دولت دهم مخالفتي با حضور زنان در پست‌هاي بالاي مديريتي نداشتند و ما شاهد حضور يك زن در تاريخ انقلاب در پست وزارت بوديم.

اين در حالي است كه به جز بحث كانديداتوري رياست‌جمهوري كه شوراي نگهبان فقط رجال را مردان سياسي تفسير مي‌كند در هيچ اصلي از قانون اساسي منعي براي حضور زنان در عرصه‌هاي مديريتي و كلان كشور وجود ندارد. اماني تأكيد كرد: با وجود اين انتظار داريم كه به حقوق زنان يك‌بار براي هميشه و بدون نگاه سياسي و با توجه به توانمندي‌هاي زنان عمل شود چرا كه تجربه ثابت كرده زنان در هر پستي كه قرار بگيرند به‌دليل دقت بيشتر، سالم كار كردن و شفاف‌سازي‌ در امور براي حل مشكلات بر زمين مانده با تمام توان كار مي‌كنند.

کد خبر 389963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha