همشهری آنلاین: یک روز پس از شکسته شدن رکورد تاریخ هنر با فروش ۴۵۰ میلیون دلاری تابلویی ۵۰۰ ساله از لئوناردو داوینچی، یکی از نقاشی‌های بدون عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در لس‌آنجلس ۶۸۷۵ دلار فروخته شد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، در حالي كه دنيا روز چهارشنبه گذشته از فروش 450 ميليون و 300 هزار دلاري نقاشي «نجات‌دهنده جهان» هنرمند نابغه ايتاليايي در حراجي كريستيز نيويورك بهت‌زده بود، هنردوستان لس‌آنجلسي روز پنجشنبه شاهد حراج هنر دست دونالد ترامپ بودند؛ تابلويي بدون عنوان كه مثلا آسمانخراش‌هاي منهتن نيويورك را به تصوير كشيده و البته امضاي آقاي رئيس‌جمهوري را هم پاي خود دارد.

اين نقاشي بسيار ساده كه با قيمت پايه پنج هزار دلار به حراج گذاشته شده بود، سرانجام كمي بالاتر از اين قيمت چكش خورد و 6875 دلار فروخته شد؛ يعني دقيقا 450 ميليون و 293 هزار و 125 دلار كمتر از ركورد تابلوي بي‌نظير داوينچي. ترامپ اين نقاشي 20 در 13 سانتيمتري را سال 2009 با مداد يا خودكار براي يك رويداد خيريه كشيده بود و به نظر مي‌رسد در گوشه‌اي از آن نشانه‌هاي ساختمان امپاير استيت هم به چشم مي‌خورد.

برخلاف حراجي تابلوي «نجات‌دهنده جهان» كه حدود 20 دقيقه طول كشيد، كار فروختن تابلوي رئيس‌جمهوري آمريكا چندان طولاني نبود و يكي از دو خريدار خيلي زود موفق شد آن را از آن خود كند. ترامپ نخستين سياستمداري نيست وارد عرصه هنر مي‌شود؛ هر چند ديگران از او موفق‌تر بوده‌اند. فوريه گذشته كتاب نقاشي‌هاي رنگ روغن جورج دبليو بوش در فهرست پرفروش‌ترين‌هاي آمازون قرار گرفت و پنج سال پيش يك نقاشي جيمي كارتر 250 هزار دلار فروخته شد.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه هم كه دستي در دنياي هنر دارد، سال 2008 يكي از آثار خود را به حراج گذاشت و يك ميليون و 100 هزار دلار به جيب زد. البته ترامپ نبايد چندان هم نوميد باشد و شايد آيندگان به ارزش كارهايش بيش از امروزي‌ها پي ببرند؛ ونسان ون‌گوگ در 1890 در 37 سالگي در فقر مطلق از دنيا رفت اما درست يك هفته پيش تابلويي از او در حراجي كريستيز 81 ميليون دلار چكش خورد!

کد خبر 389884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha