همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا در بودجه سال ۲۰۱۸ خود تصمیم گرفت کمک‌های مالی به ترکیه را قطع کند.

 تصمیم اتحادیه اروپا به قطع کمک های مالی به ترکیه

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا تردید درمورد تعهد آنکارا به احترام به دموکراسی و حقوق بشر را علت این درخواست ذکر کرد.

پس از دستگیری های گسترده بعد از کودتای ناکام ژوئیه 2016 در ترکیه، 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان پیشگام درخواست ها برای قطع کمک های مالی به آنکارا بود. این کمک ها عمدتا به منظور کمک به تلاش های ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده بود.

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو موافقت کردند «کمک های مالی پیش از الحاق» ترکیه به اتحادیه را 105 میلیون یورو کاهش داده و هفتاد میلیون یورو دیگر را که بعدا وعده داده شده بود، تعلیق کنند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کردند که «وخامت اوضاع مرتبط با دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر را نگران کننده» می دانند.

ترکیه پس از کودتای سال گذشته بیش از 140 هزار مقام را اخراج کرده و پنجاه هزار نفر از سیاستمداران اپوزیسیون، دانشگاهیان، روزنامه نگاران، فعالان و شهروندان اتحادیه اروپا را بازداشت کرده است.

اروپا وعده داده بود که از سال 2014 تا 2020 میلادی حدود 4.45 میلیارد یورو به عنوان هزینه های پیش از الحاق آنکارا به اتحادیه، به ترکیه پرداخت کند که تاکنون تنها 360 میلیون یورو اختصاص یافته است.

درخواست عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا عملا به حالت تعلیق در آمده است. برخی رهبران اروپایی پاسخ ترکیه به کودتای نافرجام 2016 انتقاد کرده اند.

بودجه سال 2018 اتحادیه اروپا 160 میلیارد یورو برای برنامه های جاری درنظر گرفته است. در این طرح 145 میلیارد یورو هم برای پرداخت حقوق ها درخواست شده است.

شورای اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا باید این طرح را رسما تصویب کنند.

کد خبر 389856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha