شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

محمد باریکانی: همدان را به گنجینه آثار تاریخی ایران می‌شناسند. جای جای این شهر مملو از محوطه‌های باستانی متعلق به دوره مادها و هخامنشی‌ها و سلوکی‌ها‌ و اشکانی‌هاست.

آثار باستانی

حالا به اين گنجينه يك محوطه باستاني ديگر هم در ميدان اصلي شهر افزوده شده است؛ محوطه‌اي كه براي نخستين‌بار بيرون آمده و باستان‌شناس‌ها آن‌را پرونده تكميلي گنجينه آثار باستاني همدان مي‌دانند.چند روز پيش كه شهرداري همدان در حال گودبرداري در ميدان اصلي شهر براي جانمايي يك آبنما بود، پازل گمشده آثار باستاني همدان از زير خاك بيرون آمد؛ چند تابوت سفالي متعلق به دوره سلوكيان كه 2200سال قدمت دارند.

باستان‌شناس‌ها با همكاري شهرداري همدان و دانشگاه بوعلي سينا به اين ميدان اصلي شهر رفتند و بقاياي ديگري در محوطه‌اي به مساحت 30متر يافتند. اين بقايا شامل سفالينه‌ها و خاكستر است و آنطور كه محمد شعباني، سرپرست هيأت كاوش باستان‌شناسي ميدان امام همدان به همشهري خبر داده، ممكن است سازه‌هاي معماري نيز با افزايش مساحت كاوش در اين محوطه بيرون بيايد.

اين نخستين‌بار است كه بقاياي آثار سلوكي در شهر باستاني همدان به‌دست آمده است و برهمين اساس باستان‌شناس‌ها تداوم كاوش‌ها را در اين ميدان اصلي شهر ضروري مي‌دانند تا تلاش‌ها براي ايجاد سايت موزه تاريخي در ميدان اصلي شهر آغاز شود.

شعباني مي‌گويد: كاوش‌هاي اضطراري شروع شد و اوايل كار متوجه شديم لايه‌هاي دوران اسلامي و اواخر دوران ساساني در خيابان‌كشي‌هايي كه در سال 1310 انجام شد، تخريب شده است اما بعد از آنكه لايه اندكي از خاك‌هاي آواري محوطه برداشته شد به لايه‌هاي دوران تاريخي ساساني و اوايل اشكاني و بعد هم سلوكي رسيديم.

او با اعلام اينكه نخستين‌بار است كه در كاوش‌هاي باستاني در همدان آثار سلوكي به‌دست آمده است، تأكيد كرد: 20فصل كاوش باستان‌شناسي در محوطه باستاني هگمتانه انجام شده كه تا به حال آثار سلوكي در آن محوطه به‌دست نيامده است و براي نخستين بار در همدان كه باستان‌شناس‌ها آن‌را به مادها و هخامنشي‌ها مي‌شناسند، آثاري از دوره سلوكي به‌دست آمده است. ممكن است در ادامه كاوش باستان‌شناسي ميدان امام به دوران پيش از سلوكي‌ها يعني هخامنشي و مادي هم برسيم.

باستان‌شناس‌ها يك هفته است كه در حال كاوش ميدان امام همدان هستند. با اين حال در تعطيلات اخير كاوش‌ها متوقف شده و قرار است با پايان تعطيلات كاوش‌هاي ميدان امام همدان ادامه بيابد.

  • ضرورت تداوم كاوش‌ها

سلوكي‌ها نزديك به 130سال در ايران حكومت كردند. آنها پس از دوره هخامنشي در ايران پايگاه يافتند و تاريخ حكومتشان در ايران به سال 320پيش از ميلاد مسيح مي‌رسد. حالا بيش از 2200سال كه از تاريخ حكومت سلوكيان در ايران مي‌گذرد شهرداري همدان با گودبرداري ميدان اصلي اين شهر براي جانمايي يك آبنما باستان‌شناس‌ها را به تابوت‌هاي 2200ساله سلوكيان رسانده است.

سرپرست كاوش‌هاي باستان‌شناسي ميدان امام همدان اما درخصوص تداوم كاوش‌ها به همشهري گفته است، هدف كاوش ميدان امام هنوز مشخص نشده است و تداوم كاوش‌ها نيز به همكاري شهرداري همدان و اداره ميراث فرهنگي اين شهر بازمي‌گردد. آنها بايد اجازه تداوم كاوش‌ها را صادر كنند، چون باستان‌شناس‌ها اكنون در يك محوطه كارگاهي مشغول بررسي لايه‌هاي باستاني هستند. از سوي ديگر هنوز مشخص نيست اعتبار مورد نياز براي ادامه كاوش‌ها بايد چگونه و از سوي چه دستگاهي تأمين شود.

دانشگاه بوعلي سينا در همدان اكنون دانشجويان باستان‌شناسي را براي ياري هيأت كاوش به ميدان امام همدان اعزام كرده است تا هم در بودجه مورد نياز براي كاوش‌ها صرفه‌جويي شود و هم دانشجويان بتوانند به فراگيري ميداني علم باستان‌شناسي بپردازند.

  • سلوكي‌ها به همدان رسيدند

ميدان امام همدان براي باستان‌شناس‌ها حالا تبديل به يك محوطه بكر باستان‌شناسي شده است كه مي‌تواند لايه‌هاي بيشتري از دوره‌هاي تاريخي قبل‌تر يعني دوران هخامنشي و مادها در اختيارشان بگذارد. در كاوش‌هاي چند روز اخير تابوت‌هاي سفالي دوره اشكاني نيز به‌دست آمده است. آثار اشكاني پيش‌تر در محوطه‌هاي اطراف هگمتانه نيز به‌دست آمده بود. اما باستان‌شناس‌ها با به‌دست آوردن تابوت‌هاي سلوكي به اين نتيجه رسيده‌اند كه با كشف تعداد بيشتر تابوت‌ها اين احتمال وجود دارد كه محوطه گورستان سلوكي بيش از آن‌چيزي باشد كه در ميدان امام همدان به آن رسيده‌اند.

کد خبر 388787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha