ارزیابان یونسکو آخرین مرحله بازدید از محور ساسانی فارس را با همراهی معاون میراث فرهنگی کشور انجام دادند تا گام‌های نهایی برای ثبت جهانی محور ساسانی فارس برداشته شود.

محور ساسانی فارس

پرونده منظر باستان‌شناسي محور ساساني فارس شامل آثار تاريخي قلعه دختر، آتشكده و شهر گور در شهرستان فيروزآباد، مجموعه طبيعي- تاريخي بيشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور در شهرستان كازرون و كاخ ساسان در شهرستان سروستان است كه درخواست ثبت جهاني آن به يونسكو ارسال شده است.

ارزيابان يونسكو نيز كه از هفته گذشته به استان فارس سفر كرده‌اند در بازديد ميداني خود از اين آثار گزارش خود را به يونسكو ارسال مي‌كنند تا درصورت رأي موافق يونسكو محور ساساني فارس كه يكي از پرونده‌هاي مهم و البته گسترده ايران در نامزدي ثبت جهاني است در فهرست آثار جهاني يونسكو ثبت شود.

هيأت ارزياب يونسكو متشكل از 2كارشناس ارشد يونسكو و 2باستان‌شناس ايتاليايي و آلماني در سفر به شهرستان كازرون از مجموعه تاريخي-طبيعي بيشابور بازديد كردند. اين مجموعه در زميني مستطيل شكل احداث و به‌گونه‌اي طراحي شده كه 4 دروازه و 2خيابان آن، يكديگر را قطع مي‌كند. يكي از خيابان‌ها در جهت شمال به جنوب و ديگري شرق به غرب است و هر كدام در انتها به يكي از دروازه‌هاي شهر منتهي مي‌شده‌ و دروازه غربي ورودي اصلي شهر بوده است. اين شهر از 2 بخش اصلي ارگ سلطنتي شامل آثار شاخصي همچون معبد آناهيتا، تالار تشريفات شاپور، ايوان موزاييك، كاخ والرين و منطقه عامه‌نشين شامل خانه‌هاي مسكوني، گرمابه، كاروانسرا و بازار تشكيل شده است. محور ساساني فارس سال 2018به رأي يونسكو گذاشته مي‌شود. ارزيابان يونسكو در بازديد و بررسي آثار و فعاليت‌هاي انجام شده درباره پرونده ثبت جهاني محور ساساني، از مجموعه تخت‌جمشيد و كاخ ساسان سروستان نيز بازديد كردند.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث‌فرهنگي، مصيب اميري مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس، مسعود رضايي‌منفرد مدير پايگاه ميراث جهاني تخت‌جمشيد، پروفسور كاليري سرپرست تيم باستان‌شناسي ايتاليايي در كاوش تل آجري و عليرضا عسگري چاوردي سرپرست تيم كاوش هيأت ايراني در تل آجري نيز ارزيابان يونسكو را در بازديدها همراهي كردند.معاون ميراث فرهنگي بازديد كارشناسان يونسكو از مجموعه‌هاي تاريخي و ميراث جهاني همچون تخت‌جمشيد را مهم خواند.

ارزيابان يونسكو با پايان ماموريت خود براي بازديد از محور ساساني فارس در جلسه استاندار فارس براي بررسي و ارزيابي سايت‌هاي پيشنهادي پرونده ثبت جهاني محور ساساني فارس با حضور ميرااسعد سيف كارشناس و ارزياب يونسكو، پروفسور پير فرانچسكو كالياري، دكتر ديتريش هوف و محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور حضور يافتند و استانداري فارس آمادگي خود را براي تأمين و توسعه زيرساخت‌هاي اين محور در پرونده ثبت جهاني اعلام كرد.

کد خبر 383855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha