سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موز حداقل در ۱۰۷ کشور دنیا پرورش داده می‌شود. آمریکایی‌ها از موز بیشتر از سیب و پرتقال استفاده می‌کنند و موز یک سوپر میوه‌ی شگفت‌انگیز به حساب می‌آید.

اصلاً چرا غذا می‌خوریم؟! به سه دلیل؛ اشتها، مزه و تغذیه. موز میوه‌ای بسیار خوشمزه و مغذی است و این ویژگی‌ها باعث می‌شوند میوه‌ای پرطرفدار باشد.

  • و اما در مورد قند موجود در موز چطور؟

ساکاروز و فروکتوز که قند طبیعی موجود در میوه‌هاست، به آن‌ها طعم شیرینی می‌دهد. برخی از افراد به خاطر قند موجود در موز از مصرف آن پرهیز می‌کنند اما نیازی نیست از مصرف متعادل میوه‌ها اجتناب کنید. مثلاً ساختار فروکتوز طبیعی و فروکتوز صنعتی بسیار متفاوت است. شواهد زیادی وجود دارد که مصرف زیاد فروکتوز می‌تواند مضر باشد. اما این بستگی به مقدار و ساختار فروکتوز دارد که شامل میوه‌ها نمی‌شود.

ضمناً، موز سرشار از فیبر و آب است که فیبر موجود در آن از لحاظ متابولیکی، ساکاروز و فروکتوز را تعدیل می‌کند و آب موجود در موز نیز هضم قند را تسهیل می‌کند.

  • ۱. خواص ضد سرطانی

طبق مطالعات پژوهشگران ژاپنی، موزهای کاملاً رسیده (با پوست زرد و لکه‌های تیره)، حاوی مقادیر قابل توجهی عامل نکروز توموری آلفا (TNF) هستند. TNF، مولکول خاصی به نام سیتوکین است که موجب برانگیختگی واکنش ایمنی به هنگام کشف سلول‌های غیرطبیعی تومور می‌شود.

  • ۲. کاهش فشارخون

داشتن رژیم غذایی کم سدیم و سرشار از پتاسیم به حفظ فشارخون سالم کمک می‌کند. پتاسیم، گشاد شدن رگ‌های خونی بدن را تنظیم می‌کند، که موجب کاهش فشارخون می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه 4700 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنید. تخمین زده شده که تنها 2 درصد از آمریکایی‌ها این نیاز بدن را تأمین می‌کنند. یک عدد موز متوسط حاوی بیش از 460 میلی‌گرم پتاسیم بوده و تقریباً هیچ سدیمی ندارد.

  • ۳. تقویت سلامت قلب

موز علاوه بر داشتن پتاسیم فراوان، دارای مقدار زیادی ویتامین B6 و ویتامین C و فیبر است. در مطالعه‌ای که در نشریه‌ی Today's Dietitian منتشر شد، محققان استنباط کردند آن‌هایی که روزانه حداقل 4000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که 1000 میلی‌گرم پتاسیم در روز مصرف می‌کنند،49 درصد کمتر در معرض مرگ در اثر بیماری‌های قلبی هستند.

  • ۴. تنظیم قند خون

به شواهد بیشتر نیاز دارید تا بپذیرید که قند موجود در موز، کاملاً سالم و بی‌خطر است؟ پس بخوانید؛ در مطالعات صورت گرفته مشخص شد، مبتلایان به دیابت نوع اول که رژیم غذایی سرشار از فیبر داشتند، نسبت به آن‌هایی که تحت این‌گونه رژیم نبودند، گلوکز خونشان پایین‌تر بود. مبتلایان به دیابت نوع دوم که فیبر فراوان مصرف می‌کردند نیز قند خون، لیپید و انسولین‌شان کنترل شده‌تر بود.

دو عدد موز متوسط حاوی تقریباً 6 گرم فیبر باکیفیت است.

  • ۵. تسهیل گوارش

موز بخشی از رژیم BRAT است که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست می‌شود. گفتیم که موز حاوی مقدار مناسبی از فیبر باکیفیت است که به گوارش کمک می‌کند. ضمناً موز سرشار از الکترولیت‌هاست که می‌توانند به جایگزینی مایعات از دست رفته از بدن به‌واسطه‌ی تعریق و اسهال کمک کنند.

خوردن دو عدد موز در روز، به دلیل پتاسیم، فیبر و الکترولیت‌هایی که دارد، می‌تواند به حفظ عملکرد سالم سیستم گوارش کمک کند.

  • ۶. کمک به اکسیژن‌دار شدن بدن

کمبود آهن، یکی از شایع‌ترین مشکلات در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا است. کمبود آهن در درازمدت می‌تواند موجب کم‌خونی شود که باعث می‌شود بدن، اکسیژن کافی دریافت نکند. موز سرشار از آهن است؛ ترکیبی از هموگلوبین که به انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند.

  • ۷. بهبود قدرت ادراک و شناخت

موز، پتاسیم مورد نیاز مغز را تأمین می‌کند که در نتیجه سطح اکسیژن، نرمال مانده و سیگنال‌دهی بین نرون‌ها تقویت می‌شود. ضمناً موز، تریپتوفان هم دارد که ماده‌ی معدنی لازم جهت تولید سروتونین در مغز است. سروتونین، تثبیت‌کننده‌ی مغز ماست که نوسانات خلقی و مه آلودگی مغز را برطرف می‌کند.

کد خبر 388453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha