مرتضی کاردر: محمدرضا مجد از فیلمسازان جوانی است که با فیلم کوتاه سوادکوهی در جشنواره فیلم کوتاه تهران خوش درخشید.

سینما

فيلم او اخيراً درنشستي در دانشگاه سوربن به نمايش درآمده و با استقبال منتقدان فرانسوي مواجه شده است. گپ كوتاهي با او زديم تا از نشست بررسي فيلم در دانشگاه سوربن و موفقيت‌هاي ديگر فيلم سوادكوهي بپرسيم.

  • از فيلم يك داستان يك‌خطي در رسانه‌ها منتشر شده و يك آنونس خيلي كوتاه. اگر ممكن است كمي درباره داستان فيلم بگوييد.

فيلم داستان زني است كه متوجه روابط پنهاني همسرش مي‌شود. زن باردار است و همسرش از اين ماجرا خبر ندارد. زن پس از كشف رابطه خانه را ترك مي‌كند و درخواست طلاق مي‌دهد. درگير و دار ماجرا شوهر متوجه مي‌شود كه زن باردار بوده و بچه را سقط كرده است.

  • نمي‌خواهيم قصه فيلم لو برود.

نه، هنوز قصه لو نرفته است. ماجراي سوادكوهي تازه از همينجا آغاز مي‌شود.

  • چند سال است كه فيلم كوتاه مي‌سازيد و در اين مدت چند فيلم ساخته‌ايد؟

8 سال است كه به‌طور جدي فيلم كوتاه مي‌سازم 3تا كار اخيرم «گواهي» و‌ «سيلوئت» و «سوادكوهي» است كه هر سه محصول سال‌هاي 96-95 هستند.

  • سوادكوهي تا‌كنون چه موفقيت‌هايي را كسب كرده است؟

در جشن مستقل فيلم كوتاه خانه سينما فيلم كانديداي بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. در جشنواره فيلم كوتاه تهران نامزد بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر نقش اول مرد بود كه مهدي حسيني‌نيا جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد را به‌دست آورد. جايزه بهترين فيلم ايسنا نيز در جشنواره به اين فيلم رسيد.

  • زمان فيلم چقدر است؟

28دقيقه.

  • پس با اين حساب احتمال اكران آن وجود ندارد.

نمي‌دانم. الان به لطف جشنواره‌ها و سينماي هنر و تجربه شرايطي فراهم شده كه دست‌كم فيلمساز مي‌تواند فيلمش را روي پرده ببيند. اما امكان اكران احتمالاً فراهم نباشد. متأسفانه در كشور ما فيلم كوتاه بيشتر سكوي پرتاب فيلمساز است براي رسيدن به فيلم بلند و امكان اكران و درآمدزايي از طريق فيلم كوتاه وجود ندارد.

  • چرا از بستر فضاي مجازي و شبكه‌هايي مثل آپارات استفاده نمي‌كنيد.

دوست دارم به هر شكلي كه شده فيلم در دسترس عموم مخاطبان قرار بگيرد اما چون عملاً امكان اكران فيلم در ايران وجود ندارد و جشنواره‌هاي خارجي هم اگر فيلم پيش‌تر در فضاي مجازي منتشر شده باشد فيلم را قبول نمي‌كنند كمي دست نگه داشته‌ام.

  • از فيلم فقط يك آنونس كوتاه پخش شده كه گفت‌و‌گوي زن و شوهري در دادگاه است، اين سكانس يادآور جدايي نادر از سيمين است...

من شاگرد اصغر فرهادي بودم و سينما را از ايشان ياد گرفتم. فيلم هم در دادگاه اتفاق مي‌افتد براي همين عجيب نيست كه جدايي را تداعي كند اما از ديد تماشاگراني كه فيلم را ديده بودند فيلم ارتباطي با جدايي نداشت. اما اگر اين مشابهت به ذهن تماشاگران ديگر برسد من آن را انكار نمي‌كنم.

  • برنامه‌تان براي فيلم بعدي چيست؟ همچنان مي‌خواهيد فيلم كوتاه بسيازيد؟

بعد از موفقيت‌هاي سوادكوهي امكان جذب سرمايه‌گذار برايم بيشتر شده است. چند ايده دارم كه به‌زودي يكي از آنها را شروع مي‌كنم. بله، دوست دارم همچنان در فيلم كوتاه ادامه بدهم.

کد خبر 388404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha