دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

دبیر شورای فضای مجازی از ساماندهی نظام هویتی در کشور خبر داد و گفت:‌ کلیدی‌ترین اقدام برای امنیت فضای مجازی احراز هویت است.

به گزارش ايسنا، ابوالحسن فيروزآبادي در بازديد از سازمان ثبت احوال، با بيان اينكه كارت ملي هوشمند كارتي به روز و پيشرفته است و داراي ويژگي‌هايي بوده كه در كشورهاي توسعه يافته نيز هست، گفت: جمهوري اسلامي با همت سازمان ثبت احوال و ساير سازمان‌ها اقدامات خوبي انجام داده است. هرچند معتقديم يكي از كليدي‌ترين زيرساخت‌ها در فضاي مجازي بخش هويت افراد و هويت افراد حقيقي است.

دبير شوراي‌عالي فضاي مجازي گفت: در مركز ملي فضاي مجازي و دبيرخانه شوراي‌عالي مجازي، طرحي را در دستور كار داريم كه سازمان ثبت احوال نيز مشاركت خوبي در اين كارگروه دارد. در حقيقت به‌دنبال اين هستيم كه هويت‌هاي حقيقي، حقوقي، دستگاه‌ها (سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و فرايندها) در فضاي مجازي هويت‌مند شوند و تا زماني كه اين فضاها را هويت‌مند نكنيم بسياري از طرح‌هايي كه قصد پياده كردن‌شان در فضاي مجازي را داريم كامل نخواهند شد.

وي گفت: مصمم هستيم كه نظام هويتي در كشور ساماندهي شود البته اقداماتي در دستگاه‌هاي مختلف انجام شده است اما مهم‌ترين آن، اين اقدام سازمان ثبت‌احوال است و اصرار داريم كه سازمان ثبت احوال در اجراي پروژه هوشمندسازي كارت‌هاي ملي موفق شود و به نتيجه برسد.

به گفته فيروزآبادي، به سمتي مي‌رويم كه هر ايراني در جامعه اگر بخواهد از خدمات اجتماعي شامل خدمات بانكي، بيمه‌اي، سلامتي و... در فضاي مجازي بهره‌مند شود و در اين فضا از اين امكانات استفاده كند، بايد ابتدا احراز هويت شود و پس از آن نيز احراز هويت افراد حقوقي و فرايندها نيز مطرح مي‌شود.

رئيس مركز ملي فضاي مجازي با بيان اينكه براي پياده كردن دولت‌الكترونيك، كليدي‌ترين مقدمه هويت ديجيتال است و اين هويت در كارت ملي هوشمند وجود دارد، گفت: ايجاد شهرهاي هوشمند، دولت‌هاي هوشمند و هوشمندسازي در كشور منوط به داشتن كارت ملي هوشمند براي احراز هويت است. بنابراين در اين پروژه كه يكي از پروژه‌هاي مهم ملي است، توصيه مي‌كنيم كه مردم در اسرع‌وقت براي دريافت اين كارت مراجعه كنند؛ زيرا با مراجعه مردم، خدمات بهتري ارائه مي‌شود.

فيروزآبادي ادامه داد: اگر مردم كارت هوشمند هويتي داشته باشند، مي‌توانيم طرح‌ها و خدمات بهتري را از طريق دولت به مردم ارائه كنيم. وي درخصوص امنيت فضاي مجازي نيز گفت: سال گذشته در مصوبه مركز ملي فضاي مجازي بنا شد تمام كانال‌هايي كه بيش از 5 هزار كاربر دارند، احراز هويت شوند، بنابراين احراز هويت در تمام حوزه‌هاي فضاي مجازي موردتوجه ماست.

رئيس مركز ملي فضاي مجازي گفت: براي مقابله با فضاي مجازي نيز تمهيداتي درنظر گرفته‌ايم كه آخرين مصوبه شوراي‌عالي فضاي مجازي نيز درخصوص مديريت مقابله با حوادث در فضاي مجازي بود كه در آن نيز تقسيم كار ملي صورت گرفت به‌طوري كه مقابله با حوادث فضاي مجازي در بخش خصوصي و حوزه‌هايي كه عامه مردم در آن فعاليت دارند با نيروي انتظامي، مقابله با حوادث مجازي فضاي مجازي سازمان‌هاي دولتي با وزارت ارتباطات و مقابله با حوادث فضاي مجازي زيرساخت‌هاي حياتي كشور برعهده مركز مديريت افتا (امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات رياست‌جمهوري) است.

فيروزآبادي اضافه كرد: آن چيزي كه امروز در ثبت احوال مي‌بينيم رابطه مردم با دولت و سازمان‌هاست كه قرار است توسط كارت ملي هوشمند ساماندهي شود، اما در حال طراحي طرح جامعي هستيم كه شرايط بين كسب و كارها را مشخص مي‌كند؛ يعني اگر در كسب و كار بخواهند اطلاعاتي راجع به شهروندي استعلام كنند، اين اطلاعات از طريق كارت ملي هوشمند مبادله مي‌شود. در حقيقت هدف ما حفظ حريم خصوصي افراد است.

به گفته وي، فضاي مجازي حريم خصوصي و ديوارهاي مجازي دارد و اين ديوارهاي مجازي بايد در داشته و حفاظت شوند. در حقيقت كارت ملي هوشمند كليد حفاظت و حفظ حريم خصوصي افراد در آينده است.

کد خبر 388310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha