همشهری آنلاین: سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری به تشریح اقدامات و شرایط صدور و دریافت کارت ملی هوشمند پرداخت و تاکید کرد: کارت‌های ملی هوشمند فعلی صادر شده تا سال ۸۹ ، تنها تا پایان سال اعتبار دارد و افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند باید اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، سیف الله ابوترابی در نشست خبری سازمان ثبت احوال کشور در مورد صدور کارت‌های هوشمند ملی اظهار کرد: این کارت به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک محسوب می‌شود و تا کنون بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت کشور کارت هوشمند ملی را دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد، بر اساس آخرین تمدید کارت برای شهروندان از سوی هیات وزیران پایان سال 96 به عنوان آخرین زمان اعتبار این کارت‌ها تعیین شده است و از آغاز سال 97 این کارت‌ها فاقد اعتبار خواهد بود. بنابراین تاکید می‌کنم افرادی که تاریخ صدور کارت آنها از سال 80 تا 89 است از آغاز سال آینده کارت‌های ملی آنها فاقد اعتبار است و برای اینکه این عزیزان در مجامع اداری با مشکل مواجه نشوند باید کارت هوشمند خود را دریافت کنند.

وی در مورد محل‌های مراجعه برای انجام کارهای ثبت نام کارت هوشمند ملی گفت: دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال برای خدمت به عزیزان آماده هستند و افراد با مراجعه به این دفاتر می‌توانند برای دریافت کارت اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد زمان صدور کارت هوشمند گفت: در گذشته زمان صدور طولانی بود و مردم از این بابت نگرانی داشتند ولی حالا ثبت احوال به سمتی رفته که کارت‌های هوشمند بین 15 روز تا یک ماه پس از درخواست صادر می‌شوند. همچنین نرم افزاری را پیش بینی کرده‌ایم که در حال حاضر در مرحله تست است که فرد با مراجعه به سایت ثبت احوال می‌تواند با دادن شماره ملی در کوتاهترین زمان مرکزی که برای مراجعه مشخص شده است را پیدا کند.

ابوترابی در مورد هزینه صدور کارت هوشمند ملی نیز عنوان کرد: حداکثر رقمی که از زمان ثبت نام تا تحویل کارت از سوی مردم باید پرداخت شود 31 هزار تومان است. 9 هزار تومان از این مبلغ در زمان درخواست و تکمیل ثبت نام دریافت می‌شود که البته این رقم در جاهای مختلف از 7 تا 9 هزار تومان متغیر است. 2000 تومان نیز در زمان تحویل کارت دریافت می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس 20 هزار تومان هم برای واریز به خزانه دولت تعیین شده است. بنابراین دریافت هر رقمی خارج از این 31 هزار تومان خلاف است و در صورت تخلف مراجعین می‌توانند آن را با کد و آدرس دفتر مورد نظر اعلام کنند تا رسیدگی شود.

وی در مورد وضعیت کارت هوشمند افرادی که در خارج از کشور هستند گفت: برای افراد خارج از کشور فعلا نمونه قدیمی را صادر می‌کنیم.

  • کارت‌های صادر شده از سال 90 تا 96 همچنان اعتبار دارند

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: تاکید می‌کنم که تمام کارت‌های صادر شده از سال 90 تا 96 همچنان اعتبار دارند ولی کارت‌های ماقبل سال 90 تنها تا پایان سال معتبر هستند.

ابوترابی عنوان کرد: تمهیدات لازم برای ثبت درخواست و صدور کارت ملی هوشمند اندیشیده شده و مردم با مراجعه به ادارات پست و پیشخوان می‌توانند کارهایشان را انجام بدهد. حتی شرایطی پیش بینی شده که عکس زنده افراد در محل گرفته می‌شود.

وی در مورد تعداد افرادی که تا کنون کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند گفت: بیش از 24 میلیون تا کنون کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند و جامعه هدف ما این است که با همت و تلاش مردم 40 میلیون دیگر را به این آمار اضافه کنیم تا به عنوان یک کار مهم پایان سال 97 پایان صدور کارت‌های ملی هوشمند باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد اینکه آیا افرادی که کارت‌های آنها بین سال‌های 90 تا 96 صادر شده است هم می‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند یا خیر گفت: بله ولی این کار برای آنها اجباری نیست. در حال حاضر فعلا دو جامعه هدف داریم یکی افرادی که کارت آنها فاقد اعتبار است و افرادی که وارد سن بهره مندی از کارت جدید یعنی 15 سال تمام خواهند شد. آنهایی که به این سن می‌رسند نیز کارت ملی هوشمند دریافت می‌کنند. برای افراد ایرانی خارج از کشور نیز به دلیل اینکه شرایط نرم افزاری و سخت افزاری فراهم نیست فعلا این کار صورت نمی‌گیرد و بناست که در آینده این امکانات هم فراهم شود ولی در سال جاری فعلا این اتفاق نمی‌افتد.

کد خبر 375489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha