دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

حامیان ائتلاف حاکم در مونته نگرو که در راس آن حزب "میلو جوکانوویچ" نخست وزیر این کشور تازه تاسیس قرار دارد، امروز دوشنبه پیروزی خود را در اولین انتخابات پارلمانی در سراسر این کشور جشن گرفتند.

بر اساس نتایج غیر رسمی که از طرف مرکز مونیتورینگ و مرکز دمکراتیک آزاد در مونته نگرو اعلام شد، ائتلاف حاکم در پودگوریتسا یعنی "حزب دمکراتیک سوسیالیست" به رهبری "میلو جوکانوویچ" و "حزب سوسیالیست دمکراتیک" به رهبری "رانکو کریوو کاپیچ" با بدست آوردن ‪ ۴۱‬کرسی اکثریت را در پارلمان بدست آوردند.

ائتلاف "لیست صرب ها" در مونته نگرو بعد از ائتلاف حاکم توانست به عنوان اپوزیسیون در ساختار جدید پارلمان ‪ ۱۲‬کرسی را به خود اختصاص دهد.

همچنین ائتلاف دیگری متشکل از "حزب سوسیالیست مردمی"، "حزب
مردمی" و "حزب دمکراتیک صرب" ‪ ۱۱‬کرسی و "جنبش برای تغییر" نیز ‪ ۱۱‬کرسی را بدست آوردند.

در این انتخابات، همچنین چهار کرسی را احزاب آلبانیایی تبار و دو کرسی را ائتلاف "حزب لیبرال" و "حزب بوشنیایی ها" کسب کردند.

میلو جوکانوویچ نخست وزیر مونته نگرو صبح دوشنبه خطاب به ملت مونته نگرو پیروزی ائتلاف حاکم در اولین انتخابات در مونته نگروی مستقل را اعلام کرد و گفت: "این یک پیروزی بزرگ برای ملت و دولت محسوب می‌شود که سیاست آن بر پایه استانداردهای اروپایی و دمکراتیک استوار است."
در اولین انتخابات پارلمانی مونته نگرو بعد از استقلال، ‪ ۶۹/۷‬درصد از افراد واجد شرایط در یک هزار و ‪ ۱۷۹‬حوزه انتخاباتی حضور یافته و در مورد ساختار جدید پارلمان تصمیم‌گیری کردند.

انتخابات روز گذشته ششمین انتخابات پارلمانی از دسامبر سال ‪ ۱۹۹۰‬میلادی در چارچوب سیستم چند حزبی در فدراسیون صربستان مونته نگرو و اولین آن پس از استقلال از صربستان محسوب می‌شود.

این انتخابات با نظارت نمایندگان جامعه بین‌الملل و سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی برگزار شد.

در این انتخابات ‪ ۷۴۷‬نفر از شش ائتلاف و پنج حزب و یک حزب آزاد تحت عنوان "گروه شهروندان" برای کسب ‪ ۸۱‬کرسی به رقابت پرداختند.

در همه‌پرسی ‪ ۲۱‬ماه مه (‪ ۳۱‬اردیبهشت) بیش از ‪ ۵۵‬درصد از شهروندان مونته نگرو به استقلال این جمهوری رای مثبت دادند و بدین ترتیب جامعه صربستان و مونته نگرو به دو کشور مستقل صربستان و مونته نگرو تقسیم شد.

مونته نگرو در جنوب شرق اروپا واقع شده و مساحت آن ‪ ۱۴‬هزار کیلومتر مربع است. جمعیت آن نیز بالغ بر‪ ۶۵۰‬هزار نفر و پایتخت آن "پودگوریتسا" است.

کد خبر 3882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز