رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه نیازمند ۳۶میلیارد مترمکعب آب است، گفت: این در حالی است که در زمان حاضر ۱۱میلیارد مترمکعب بیش از منابع موجود آب‌های تجدیدپذیر مصرف می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان آذربايجان شرقي، عيسي كلانتري ديروز در همايش بحران آب با محوريت بازچرخاني پساب در تبريز با اشاره به اينكه در زمان حاضر سالانه 97ميليارد مترمكعب در كشور مصرف مي‌شود، گفت: در كشور ما تصميم‌هايي مطابق با كشورهاي با بارش بيش از يكهزار ميلي‌متر بارندگي در سال گرفته مي‌شود، درحالي‌كه در 50روزه پاييز امسال تنها 12ميلي‌متر بارش داشتيم و آن هم در صورت ناديده‌گرفتن بارندگي استان‌هاي شمالي كمتر از 4ميلي‌متر خواهد بود.

وي با بيان اينكه هنوز موضوع آب در آمايش سرزمين جايي ندارد، گفت: رفتار ما در برابر آب با توجه به وضعيت بحراني كنوني عوض نشده و حتي سياستمداران هم به اين باور نرسيده‌اند.

كلانتري اظهاركرد: مصرف روزانه آب در كشورهاي اروپايي 100 تا 150ليتر است درحالي‌كه شهروندان ما بيش از 200ليتر آب مصرف مي‌كنند. به گفته وي، ميانگين مصرف آب در كشور 1.10برابر آب‌هاي تجديدپذير است و اين رقم در استان خراسان رضوي به 1.32برابر مي‌رسد.

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه احياي درياچه اروميه نيازمند مهندسي معكوس است، گفت: با توجه به كاهش بارش و افزايش تبخير بايد با مديريت حوضه، درياچه را احيا كرد. وي با اشاره به دعواهايي كه براي انتقال آب از ساير حوضه‌ها در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: امروز در خوزستان بيش از 3ميليارد مترمكعب آب هدر مي‌رود درحالي‌كه دعوا برسر 700ميليون مترمكعب در اين حوضه است.

كلانتري با اعلام اينكه سالانه از چاه‌هاي غيرمجاز كشور 7.3ميليارد مترمكعب و از چاه‌هاي مجاز به‌صورت غيرمجاز 8.5ميليارد مترمكعب آب برداشت مي‌شود، گفت: در همه بخش‌هاي مصرفي شاهد تاراج آب هستيم و بايد سامانه‌هاي آبياري نوين را افزايش دهيم.

وي گفت: در بخش كشاورزي آذربايجان غربي 280ميليون مترمكعب آب بيشتر مصرف شده زيرا 14هزار هكتار سطح كشت افزايش يافته است. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه به‌عنوان حافظ محيط‌زيست كشور شرمنده نسل‌هاي بعد هستم، گفت: يكي از وظايف محوله رئيس‌جمهور به محيط‌زيست، گرفتن حقابه‌ها و احياي تالاب‌هاست و ما تأمين حقابه تالاب‌ها را با جديت دنبال مي‌كنيم و اميدواريم با همكاري وزارت نيرو در اين مسير موفق باشيم.

  • ارائه برنامه‌هاي مقابله با گردوغبار از سوي ۱۷ استان

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اينكه كارگروه‌هاي تخصصي و ويژه در سازمان محيط‌زيست برنامه‌هاي ضروري براي مقابله با گردوغبار در تهران را پيگيري مي‌كنند، افزود: درحال حاضر حدود 17استان طرح‌هاي خود را براي شناسايي كانون‌هاي ريزگردها ارائه داده‌اند؛ ضمن اينكه منابع مالي قابل‌قبولي را امسال دولت براي اجراي برنامه‌ها در نظر گرفته است.

عيسي كلانتري درگفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت درخصوص برنامه‌هاي سازمان محيط‌زيست براي كاهش آلودگي هوا و غبار در فصل زمستان گفت: محيط‌زيست يك دستگاه نظارتي است اما در بحث غبار ستاد ويژه‌اي در سازمان محيط‌زيست تشكيل شده كه اين ستاد هماهنگ‌كننده دستگاه‌هاي اجرايي است.

وي تأكيد كرد: در بودجه سال‌جاري برداشت 100ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي مقابله با گردوغبار صورت گرفت؛ البته در اين مسير دستگاه‌هاي اجرايي نيز برنامه‌هاي خود را در قالب شناسايي كانون‌هاي توليد غبار و كاهش تبعات آن بايد اجرا كنند؛ ضمن اينكه به‌صورت ماهانه كارگروه ويژه و هر دو هفته يك‌بار كارگروه تخصصي براي اين منظور تشكيل مي‌شود.

کد خبر 388136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha