سید محمد فخار: فاز اول طرح ساماندهی یک‌میلیون موتورسوار پایتخت از ابتدای آذرماه آغاز شده و طی آن تخلف موتورسیکلت‌سواران تهرانی توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود.

ترافیک

بدين‌ترتيب از 9روز ديگر دوربين‌ها نيز تخلفات موتورسيكلت‌ها را مكانيزه ثبت مي‌كنند. هم‌اكنون بيش از هزار‌دوربين در شهر تهران كار ثبت تخلفات را به‌صورت مكانيزه انجام مي‌دهند كه همين دوربين‌ها تخلفات موتورسيكلت‌ها را نيز ثبت مي‌كنند.

  • راهي براي كنترل قانون‌گريزها

موتورسيكلت‌ها در پايتخت نماد قانون‌گريزي هستند؛‌ به‌طوري كه علاوه بر انبوه تخلفات هنجارگريز تردد در پياده‌رو، خط ويژه و خلاف جهت معابر، در نداشتن بيمه و گواهينامه نيز يد طولايي دارند. در عين حال هيچ دوربيني تا پيش از اين تخلفات آنها را ثبت نمي‌‌كرد. رئيس پليس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهري، تخلفات ثبت مكانيزه را گامي از طرح ساماندهي موتورسواران پايتخت دانست.

سردار محمدرضا مهماندار تصريح كرد: چند سال است كه تخلفات خودروها توسط دوربين‌ها ثبت مي‌شود اما در فاز جديد با تغييراتي كه در نرم‌افزار ايجاد شد، امكاني به‌وجود آمد كه بتوانيم برخي تخلفات موتورسيكلت سواران را نيز از طريق دوربين‌ها شناسايي كنيم؛ همان تخلفاتي كه براي خودروها توسط دوربين‌ها شناسايي مي‌شود مانند سرعت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به گذرگاه عابر پياده براي موتورسيكلت‌ها هم قابل شناسايي است.

  • 3‌ماه آزمايش

مرحله آزمايشي جريمه مكانيزه موتورسيكلت‌ها از 3‌ماه پيش آغاز شده بود و پلاك بيش از 300هزار موتورسيكلت متخلف به‌صورت آزمايشي ثبت و ضبط شد تا صحت سنجي صورت گيرد كه نرم‌افزار اين آمادگي را داشته باشد كه اطلاعات را به‌صورت كامل در اختيار پليس قرار دهد و خطايي در آن وجود نداشته باشد.

سردار مهماندار در اين‌باره به همشهري گفت: با وجود اينكه بيش از 300هزار پلاك موتورسيكلت متخلف شناسايي شد اما اين پلاك‌ها وارد اطلاعات اجراييات نيروي انتظامي نشد و ما به‌صورت ارشادي اين كار را كرديم اما از ابتداي آذرماه امسال تمامي موتورسيكلت‌هاي شهر تهران تحت رصد دوربين‌ها قرار مي‌گيرند و تمامي تخلفاتشان توسط دوربين‌ها شناسايي و وارد سامانه‌هاي اجراييات راهنمايي و رانندگي مي‌شود. اين تخلفات براي متخلفين ثبت مي‌شود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها اين اطلاعات را روي صورت وضعيت خود مشاهده مي‌كنند و بايد نسبت به پرداخت آن اقدام كنند.

  • براي پلاك مخدوش‌ها هم برنامه دارند

هيچ تفاوتي بين مبالغ جريمه موتورسيكلت و خودروها وجود ندارد. براي نمونه همان مبلغ جريمه عبور از چراغ قرمز كه براي خودروها 200هزار تومان است، براي موتورسيكلت سواران هم محاسبه مي‌شود. اما موتورسيكلت‌‌سواران قانون‌گريز كه 70درصدشان بيمه ندارند و 75درصدشان بدون گواهينامه تردد مي‌كنند، راه‌هاي متعددي براي مخدوش كردن پلاك خود دارند. سردار مهماندار در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:

از ابتداي آذر همزمان با اجراي عملياتي اين سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاك مخدوش را براي موتورسيكلت‌ها مانند خودروها اجرا مي‌كنيم. دستكاري و مخدوش كردن پلاك يك جرم است و حتماً اين موتورسيكلت‌ها را توقيف و راكب آنها را بازداشت و به مراجع قضايي مي‌فرستيم؛ زيرا اين كار جرم است و قانونگذار بين 6‌ماه تا يك سال حبس براي آن درنظر گرفته است. بدين‌ترتيب هر نوع پوشش مانند نصب كلاه و زنجير روي پلاك از مصاديق مخدوش كردن و پوشش پلاك است.

پلاك بايد كاملاً در منظر شهروندان و پليس باشد و قابليت خواندن را داشته باشد، در غيراين صورت جرم است و ما با اين مسئله برخورد مي‌كنيم. بدين‌ترتيب تا ابتداي آذرماه تخلفاتي كه براي موتورسيكلت‌ها ثبت مي‌شود به‌صورت آزمايشي است و اين فرصت براي موتورسيكلت‌سواران متخلف وجود دارد كه رفتارهاي خود را اصلاح كنند اما از ابتداي آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربين‌ها، طرح برخورد با پلاك‌هاي مخدوش موتورسيكلت‌سواران نيز اجرا مي‌شود.

  • تخلفات نوجوانان چگونه ثبت مي‌شود؟

بخش ديگري از تخلفات موتورسواران تهراني مربوط به نوجوان بودن آنهاست كه چندي پيش مسئولان قضايي از آن خبر داده بودند. سردار مهماندار درخصوص راكبان نوجوان زير 18سال كه فاقد گواهينامه هستند و نحوه جريمه آنان خاطرنشان مي‌كند: مسئوليت موتور‌سيكلت برعهده مالك اصلي است و درصورتي كه شخصي موتورسيكلت خود را در اختيار شخص ديگري قرار دهد و در اين بازه زماني تخلفي رخ دهد، مسئوليت آن برعهده مالك پلاك است.

کد خبر 388108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha