با پایان یافتن مراسم اربعین از دیروز موج گسترده‌ای از زوار اربعین حسینی در حال بازگشت به کشور هستند.

پیاده روی اربعین

 براساس آخرين اخبار تاكنون 60درصد از زائران به كشور بازگشته‌اند. جانشين فرمانده ناجا ديروز با اعلام اين خبر گفت: «از مجموع 2ميليون و 200هزار زائر تاكنون 60درصد به كشور بازگشته‌اند.» به گفته سردار مومني در 24ساعت گذشته 300هزار زائر به كشور بازگشته‌اند (تا ظهر ديروز) كه 200هزار نفر آنها از مرز مهران وارد شده‌اند.

اخبار حاكي از اين است كه همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، امسال نيز بيش از 70درصد زوار مرز مهران را براي خروج و بازگشت به كشور انتخاب كرده‌اند. سخنگوي ستاد اربعين استان ايلام و شاهدان عيني در گفت‌وگو با همشهري از آخرين وضعيت و رويدادها در مورد پرتردد‌ترين مرز يعني مرز مهران خبر مي‌دهند. هم‌اكنون مسير مهران به ايلام يكطرفه شده است. ‌دكتر عليرضا شيروي، سخنگوي اطلاع‌رساني ستاد اربعين ايلام در مورد آخرين اخبار مرز مهران به همشهري مي‌گويد:«از صبح ديروز به توجه به موج بازگشت زائران 110هزار نفر تا ساعت 5بعد از ظهر از مرز مهران وارد كشور شدند. پيش‌بيني مي‌شود اين آمار تا پايان وقت به 160هزار نفر برسد. روز پنجشنبه نيز 160هزار نفر از طريق مرز مهران وارد كشورشدند.

تا به‌حال 570هزار نفر از اين مرز وارد كشور شده‌اند و اين موج بازگشت همچنان ادامه دارد.» سخنگوي ستاد اربعين ايلام در رابطه با آمادگي وسايل نقليه براي جا به جايي زائران به شهرهاي مختلف اعلام كرد: «الان 4هزار اتوبوس پيش‌بيني شده و 700اتوبوس هم در حالت آماده‌باش هستند. خوشبختانه با كمبود وسيله نقليه مواجه نيستيم. همچنين با وجود جمعيت چند صد هزار نفري زوار در پايانه‌ها امروز تنها شاهد 10درصد افزايش نرخ كرايه‌ها بوديم.» شيروي در ادامه مي‌گويد:«با توجه به اينكه مسير مهران به ايلام يكطرفه شده، هم‌اكنون تردد وسايل نقليه، پرحجم اما روان است و پيش‌بيني مي‌شود ديشب ( جمعه شب)بيش از 80درصد زوار وارد كشور شوند و بعد از آن حجم ترددها به روال عادي بازگردد.موكب‌ها تا پايان موج بازگشت زوار در مسير به‌صورت 24ساعته مستقر هستند و به آنها خدمات‌رساني مي‌كنند.»

  • شكوه همدلي در پياده روي حسيني

جمعيت ميليوني قافله عاشقان كربلا از ديروز در حال بازگشت به خاك كشور هستند. طبق گزارش‌هاي شاهدان عيني به همشهري، مرزهاي چزابه، شلمچه و مهران پذيراي زائران بازگشته از سرزمين كربلا هستند. شايد بهتر است نام عاشقاني كه حالا خود را به مسير بازگشت قافله كربلا رسانده‌اند تا به زوار خدمت كنند، بگذاريم‌ «موكبان سيار». به گفته شاهدان عيني به همشهري اين موكبان سيار هر كدام به‌نحوي نيازهاي زوار را برطرف مي‌كنند:« موكبي غذا مي‌دهد، ديگري ميوه و آب معدني، يكي ‌ دستمال كاغذي توزيع مي‌كند ميان زوار. هر كسي سعي دارد به‌نحوي خستگي را از تن زائران به در كند؛ مثلا با پخش تنقلات، آش، آب‌معدني، عدسي، لوبيا گرم و... ديروز صبح چند وانت آمده بودند لب مرز مهران و با سيب‌زميني آب پز از زوار پذيرايي مي‌كردند».

  • ‌اخبار اربعين‌

سرهنگ نادر رحماني، رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك راهور ناجا به بازگشت زوار اربعين حسيني از مرزها اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون بار ترافيكي بازگشت از مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه، پرحجم اما روان گزارش شده است.شهريار حيدري، سخنگوي ستاد اربعين حسيني هم گفت: تا روز گذشته در مجموع ۳۱ نفر چه در داخل كشور و چه در عراق فوتي داشتيم كه همه اين افراد فقط به‌خاطر تصادف فوت نشده‌اند، بلكه علت‌هاي ديگري هم داشته است.

حسين ذوالفقاري، رئيس ستاد اربعين با بيان اينكه دولت ايران با لغو رواديد كاملا موافق است، گفت: دولت عراق در اين زمينه 2ملاحظه اساسي را اعلام كرده؛ يكي بحث امنيتي و ديگري بحث زيرساخت‌هاي اين كشور. دولت عراق معتقد است كه اگر رواديد را لغو كند و تعداد زائران افزايش يابد، اين لغو رواديد بين 2 كشور زمينه‌هايي را لازم دارد كه اگر اين زمينه‌ها تا حدي فراهم شود 2كشور نسبت به لغو آن اقدام مي‌كنند.

کد خبر 388006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha