همزمان با انتشار گزارش همشهری مبنی بر صدور مجوز برای پرورش ماهی تیلاپیا، سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق استان یزد به‌عنوان پایلوت در این منطقه و برای انجام برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی صورت گرفته و سیاست محیط‌زیست کمافی السابق جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستم‌های طبیعی است.

ماهی تیلاپیلا

حميد ظهرابي با رد برخي اخبار مبني بر موافقت كلي سازمان حفاظت محيط‌زيست با پرورش و تكثير ماهي تيلاپيا در كشور گفت: براساس تفاهمنامه‌اي كه سال1394 بين سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان شيلات ايران صورت گرفت مقرر شد پرورش ماهي تيلاپيا به‌صورت پايلوت در محدوده مركز تحقيقات بافق يزد آغاز شود و پس از مشخص شدن نتايج درخصوص پرورش آن در كل كشور تصميم‌گيري شود.

وي گفت: اخيرا در جلسه‌اي كه بين مقامات 2 سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان شيلات برگزار شد، درباره نحوه اجراي اين تفاهمنامه و مشكلات و موانع طرح‌هاي مربوط به تكثير و پرورش تيلاپيا در بافق يزد، بحث و بررسي شد. ظهرابي توضيح داد: با توجه به اينكه مركز تحقيقات بافق يزد به هيچ‌يك از اكوسيستم‌هاي طبيعي كشور دسترسي ندارد، براساس تفاهمنامه مذكور با موافقت محيط‌زيست قرار شده است در اين مركز به شيوه بسته و سرپوشيده تكثير و پرورش تيلاپيا آن‌هم ماهي‌هايي كه قابليت تكثير و باروري ندارند، صورت بگيرد.

ظهرابي تأكيد كرد: در اين جلسه تصميم جديدي درباره تكثير و پرورش ماهي تيلاپيا در كشور اتخاذ نشد و در مورد ماهي تيلاپيا بحث جديدي در سازمان نداريم و آخرين تصميمات همچنان به قوت خود باقي است هم‌اكنون مجوز تكثير و پرورش تيلاپيا جهت انجام به‌صورت پايلوت، صرفا در محدوده شهرستان بافق يزد به سازمان شيلات داده شده است.

سرپرست معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست خاطرنشان كرد: صدور مجوزهاي جديد در مورد پرورش و توليد ماهي تيلاپيا منوط به انجام ارزيابي اثرات ريسك اين‌گونه ماهي است و درصورتي كه اين ارزيابي‌ها انجام شود، در نهايت مي‌توانيم راجع‌به صدور مجوز، تصميمات نهايي را بگيريم.

ظهرابي در حالي از عدم‌تغيير سياست‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره صدور مجوز پرورش ماهي تيلاپيا خبر مي‌دهد كه يك منبع آگاه به همشهري گفت: سه‌شنبه گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در جلسه‌اي كه در دفتر مركزي سازمان محيط‌زيست با حضور مديران سازمان شيلات برگزار شد و مدير دفتر حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست حضور داشت با تأكيد بر صدور مجوز براي پرورش ماهي تيلاپيا، كارشناسان مخالف طرح پرورش ماهي تيلاپيا را تهديد به اخراج از سازمان كرده و به ظهرابي دستور مي‌دهد براي تمام استان‌هاي كويري مجوز پرورش ماهي تيلاپيا صادر كند. اما به‌دليل واكنش‌هاي رسانه‌اي، ظهرابي در همان جلسه مجوز پرورش ماهي تيلاپيا در محدوده شهرستان بافق را صادر مي‌كند.

  • پيامدهاي ناگوار پرورش تيلاپيا

به گزارش همشهري، تيلاپيا گونه‌اي كه پرورش آن با توجيه رونق اشتغال و ارزآوري از سوي سازمان شيلات با جديت دنبال مي‌شود، ‌گونه‌اي مهاجم است كه نام آن در فهرست 100گونه مهاجم قرار دارد. ورود اين‌گونه مهاجم به زيست‌بوم‌هاي آبي كشور مي‌تواند به آفتي بزرگ و جبران‌ناپذير تبديل شود. يافته‌هاي علمي نشان مي‌دهد توليدمثل تيلاپيا بسيار زياد است. همه‌‌چيزخوار است، درمقابل تغييرات محيطي مانند دما و شوري مقاوم است و در رقابت با گونه‌هاي بومي پيروز شده و بسياري از آنها را حذف مي‌كند. از همين روست كه كارشناسان و متخصصان همواره نسبت به ورود اين‌گونه مهاجم به زيست‌بوم‌هاي آبي كشور هشدار داده‌اند. سازمان حفاظت محيط‌زيست هم تا پيش از انتصاب كلانتري به رياست اين سازمان، همواره با پرورش تيلاپيا مخالفت كرده است.

كارشناسان تأكيد مي‌كنند، به‌دليل نبود نظارت و امكان ورود اين ماهي به زيست‌بوم‌هاي آبي كشور اين احتمال وجوددارد كه تيلاپيا همان بلايي را بر سر گونه‌هاي بومي مي‌آورد كه شانه‌دار مهاجم بر سر درياي خزر آورد و جامعه بزرگي از صيادان كيلكا را به خاك سياه نشاند.

ورود‌ ماهي آمور در تالاب هامون، تجربه تلخ ديگري است كه مسئولان محيط‌زيست نبايد آن را فراموش كنند. آمور از كپور ماهيان چيني علف‌خوار است كه در دهه1360 با اهداف خير در تالاب هامون رها‌سازي‌ شد. در آغاز همه خوشحال بودند اما از ابتداي دهه1370 شكايت‌ها شروع شد زيرا تالاب از نيزار خالي شد و نه‌تنها منبع غذاي دام‌هايشان را از دست دادند بلكه صنايع‌دستي حصيربافي هم تعطيل شد. همچنان‌كه ورود ماهي تيلاپيا (گونه زيلي) به تالاب شادگان، به اندازه‌اي خسارت بار شده كه مسئولان استان خوزستان و پدافند غيرعامل آن را يك تهديد زيستي معرفي كرده‌اند.

کد خبر 388000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha