شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

معاون نماینده مقیم دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد در ایران در جلسه کمیته راهبردی یوزپلنگ آسیایی از تغییر رویکرد سازمان ملل به پروژه یوزپلنگ آسیایی خبر داد وگفت: ما مطمئن هستیم که دولت ایران به‌دلیل ظرفیت‌هایی که دارد، این امکان را دارد که درصورت نبودن کمک‌های ما راسا به حفاظت از یوز کمک کند.

یوزپلنگ آسیایی

خانم آن ماري كارسون، با بيان اين مطلب به چالش‌هاي مجموعه سازمان ملل اشاره كرده و گفت: واقعيت اين است كه ما در سال آخري كه براي اين پروژه تعريف شده هستيم و به‌دليل چالش‌هاي دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد مي‌بايست شكل برخوردمان را با ماجرا تغيير دهيم. وي خاطرنشان كرد: يكي از زيرساخت‌هاي مهمي كه دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌ متحد ايجاد كرده به مسئله دريافت كمك‌هاي مالي برمي‌گردد اما با توجه به شرايط خاصي كه امروز در دنيا حاكم شده، ما مجبور شده‌ايم كه در مورد تخصيص بودجه‌ها و اعتبارات كمك‌رسان تغيير موضع دهيم و اين مسئله فقط مربوط به پروژه حفاظت از يوز نيست و پروژه‌هاي ديگر را هم شامل مي‌شود.

حميد ظهرابي، سرپرست معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست اما در جلسه كميته راهبردي يوزپلنگ آسيايي كه در دفتر مركزي سازمان حفاظت محيط‌زيست در پارك پرديسان برگزار شد با رد برخي القائات رسانه‌اي مبني بر اينكه حساسيت سازمان حفاظت محيط‌زيست نسبت به يوزپلنگ كمتر شده، گفت: محيط‌زيست همچنان بر اجراي برنامه‌هاي كليدي و اساسي براي حفاظت از يوزپلنگ تأكيد دارد.

به گزارش همشهري، آنچه حميد ظهرابي از آن تحت عنوان برخي القائات رسانه‌اي مبني بر كمتر‌شدن حساسيت سازمان حفاظت محيط‌زيست نسبت به يوزپلنگ نام مي‌برد مربوط به موضعگيري رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره يوزپلنگ آسيايي در نخستين نشست خبري وي است كه اعلام كرد نبايد منابع آب كشور را قرباني مسئله جزئي‌تري مثل يوزپلنگ كرد. عيسي كلانتري در نخستين نشست خبري خود با رسانه‌ها گفت: «مسئله آب فقط يك خطر براي نظام نيست؛ خطر براي تاريخ 7هزارساله اين سرزمين است. اين مسئله را نبايد با مسئله جزئي‌تري مثل چند يوزپلنگ كمرنگ كنيم. آب را نبايد قرباني يك گونه گياهي كنيم. تهديد آب براي كشور مسئله بود و نبود كشور است.» اظهاراتي كه با واكنش‌هاي انتقادي كارشناسان مواجه شد.

  • دستاوردهاي پروژه حفاظت از يوز

آنطور كه در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است، مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در اين جلسه به مهم‌ترين دستاوردهاي پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در سال ۲۰۱۷ اشاره كرد. هومن جوكار گفت: ساماندهي وضعيت دام از طريق گروه اجرايي ستاد كنترل دام در ذخيره‌گاه زيست‌كره توران و پناهگاه حيات‌وحش مياندشت و كنترل تهديدهاي حضور دام در اين مناطق با مشاركت ساير دستگاه‌هاي عضو ستاد ازجمله برنامه‌هاي پروژه بوده است.

وي در ادامه به طراحي، ساخت و تحويل تابلوهاي هشداردهنده جاده‌اي به ادارات راه در زيستگاه‌هاي يوز، مطابق با استانداردهاي وزارت راه و الگوهاي جهاني اشاره كرد و گفت: اين تابلوها با همكاري اداره كل راه استان سمنان در محور شاهرود به سبزوار نصب شده است.

اخذ موافقتنامه و پيگيري عقد قرارداد يك ميليارد توماني اداره كل راه استان سمنان با پيمانكار براي ايمن‌سازي محور مياندشت مطابق طرح تهيه شده توسط پروژه از ديگر اقداماتي بود كه جوكار به آن اشاره كرد و افزود: علاوه براين، بازسازي و توسعه منابع آب در مقابله با بحران خشكسالي، ارزيابي و بهينه‌سازي مشاركتي مدل اقتصادي اكوتوريسم توران در سايت پايلوت پروژه (روستاي قلعه بالا) با نتايج شگفت‌انگيز اقتصادي براي روستاييان و مشاركت فعال ايشان براي بهبود وضع زيست‌محيطي منطقه با هدف ارتقاي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي به اجرا در آمده است.

تداوم بيمه رايگان محيط‌بانان و خانواده‌هاي ايشان و كاهش تخلفات شكار در زيستگاه‌هاي يوز به 25فقره در سال 2017 از ديگر برنامه‌هاي مهم پروژه بين‌المللي يوزدر سال ۲۰۱۷ بود. مديران كل استاني حاضر دراين جلسه پس از اظهارات معاون نماينده مقيم دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد درايران، چالش‌هاي موجود در مسير حفاظت از يوز را برشمرده و خواستار تدابير لازم براي حل اين چالش‌ها پس از واگذاري كامل حفاظت از اين گونه به سازمان حفاظت محيط‌زيست شدند.

حميد ظهرابي سرپرست معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در پاسخ به اين درخواست گفت:در مورد پروژه حفاظت از يوز، برنامه ما اين است كه اگر دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌متحد نتواند همكاري خود را ادامه دهد، ما از منابع طرح تنوع‌زيستي استفاده كنيم و چارچوب كار و زيرساخت‌ها باقي بماند.

  • حفاظت از يوز وارد مرحله جديدي مي‌شود

با قطع همكاري برنامه عمران سازمان ملل متحد پس از 16سال حمايت از پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، حفاظت از اين گونه وارد مرحله جديدي مي‌شود. پيش از اين،هومن جوكار در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد: بعد از ۱۵سال تلاش براي حفاظت از يوز نتوانستيم جمعيت اين گونه را زياد كنيم. به گفته وي، بخشي از اين معضل ناشي از تغييرات اقليمي و بخشي ديگر ناشي از اشتباهات تكنيكي و غلط بودن پيش‌بيني‌هاي علمي بوده است. او در همان گفت‌وگو درباره تعداد يوزها گفت: براساس آخرين سرشماري، جمعيت يوزها 40تا 60قلاده برآورد مي‌شود.

اين يعني اوضاع يوزها اصلا خوب نيست. يوز كه روزگاري زيستگاهش گستره وسيعي از قاره آسيا را در‌بر‌مي‌گرفت، اكنون تنها در دشت‌هاي ايران قابل مشاهده است و از همين‌رو بسياري از كارشناسان اين‌گونه زيباي حيات‌وحش را يوز پلنگ ايراني مي‌نامند و از آن با عنوان نماد حيات وحش ايران نام مي‌برند.با وجود اين، هنوز تلفات جاده‌اي، معدنكاري، اجراي طرح‌هاي عمراني و حضور سگ‌هاي گله در زيستگاه‌ها آخرين يوزهاي بازمانده را به‌شدت تهديد مي‌كند.

کد خبر 387999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha