شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

سیاوش فلاح‌پور : از ساعات ابتدایی روز گذشته، تمامی رسانه‌ها منتظر آغاز سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت سالروز اربعین حسینی بودند؛ سخنرانی‌ای که بحران حاصل از ماجراجویی جدید سعودی‌ها در منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد.

حزب الله

اين دومين سخنراني دبيركل حزب‌الله، بعد از سفر بي‌بازگشت سعد حريري به رياض و اعلام استعفاي جنجالي وي مقابل دوربين شبكه العربيه عربستان بود. نصرالله طي اين سخنراني، به بيان مواضع خود در قبال تحولات جاري لبنان پرداخته و پاسخ‌هاي منطقي به تهديدهاي گسترده مقامات سعودي در روزهاي اخير عليه لبنان و حزب‌الله داد، اما آن بخش از سخنراني دبير‌كل حزب‌الله لبنان كه بيش از همه مورد توجه رسانه‌ها و كاربران عرب شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفت، خنده‌هاي مكرر و تمسخر سياست‌هاي عربستان در قبال تحولات منطقه بود.

نصرالله در بخش ابتدايي سخنان خود ضمن اجباري دانستن مجدد استعفاي حريري در رياض گفت: او همچنان نخست‌وزير دولت لبنان است و ما همصدا با جريان مستقبل (جريان مخالف حزب‌الله) خواهان بازگشت حريري به لبنان هستيم. دبيركل حزب‌الله لبنان در تشريح اهداف سعودي‌ها از ايجاد تنش با لبنان اضافه كرد:

خطرناك‌ترين گزينه آنان، واداشتن اسرائيل به تجاوز نظامي عليه لبنان است. برادران و خواهران، من اينجا از تحليل سخن نمي‌گويم بلكه اطلاعات موجود نشان مي‌دهد سعودي‌ها از اسرائيل خواستار حمله به لبنان شده‌اند، همانطور كه از جنگ اين رژيم عليه كشور ما در سال 2006حمايت كردند.

نصرالله با تأكيد بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملي خطاب به مردم لبنان گفت: مشخص است كه مي‌خواهند لبناني‌ها با يكديگر درگير شوند، مي‌خواهند خانه‌هاي خود را با دستان خودتان نابود كنيد، تحركات اخير جبهه‌النصره در جنوب سوريه نيز با حمايت اسرائيل و به همين منظور رخ داده است؛ بايد هشيار باشيم.

وي همچنين خطاب به سعودي‌ها گفت: از انجام اين اقدامات به‌دنبال چه هستيد؟ آيا مي‌خواهيد از حزب‌الله و مقاومت سوريه انتقام گرفته و آن را نابود كنيد؟ هرگز و در هيچ صورتي، حتي با كمك اسرائيل قادر به اين كار نخواهيد بود. پس بهتر است سياستي واقع‌گرايانه‌تر برگزينيد! آيا مي‌خواهيد از طريق فشار، سياست‌هاي حزب‌الله را تغيير دهيد؟ به صراحت مي‌گويم سياست‌ ما در قبال يمن هرگز تغيير نخواهد كرد. وي همچنين تأكيد كرد: خشم اصلي سعودي‌ها از ايران است و ما در حقيقت در ميانه مسير اين خشم قرار گرفته‌ايم.

طي روزهاي گذشته تمام احزاب و جريانات سياسي لبناني با كنار گذاشتن اختلافات سياسي و حزبي، خواستار بازگشت سعد حريري به لبنان شده‌‎اند. در اين زمينه جريان مستقبل كه از متحدان عربستان در لبنان به شمار آمده و همواره مواضع تندي نسبت به حزب‌الله داشته است با صدور بيانيه‌اي، ضمن دعوت از شهروندان لبناني به حفظ آرامش، از عربستان سعودي خواستار بازگشت فوري حريري به لبنان شد. نكته قابل توجه در اين بيانيه، ذكر لقب نخست‌وزير پيش از نام حريري بود، به‌معناي آنكه حتي جريان مستقبل نيز اين استعفا را غيرقانوني به شمار مي‌آورد.

همچنين روز گذشته ميشل عون رئيس‌جمهور لبنان با كاردار سفارت عربستان سعودي در لبنان ديدار و در جريان اين ديدار تأكيد كرد: روش استعفاي سعد حريري در خارج از لبنان به هيچ‌وجه مورد قبول نيست و ما خواهان بازگشت فوري او به كشورش هستيم. عبدالباري عطوان، سردبير روزنامه راي‌اليوم روز گذشته در اين زمينه نوشت: اگرچه سياست‌ سعودي‌ها ايجاد تنش ميان جريانات سياسي داخل لبنان بوده اما به‌نظر مي‌رسد اقدامات آنان نتيجه عكس داده است، به‌طوري‌كه تمامي جريانات سياسي اين كشور بر مطالبه بازگشت حريري به لبنان به توافق رسيده‌اند!

اين در حالي است كه روز پنجشنبه، بحرين و كويت نيز بعد از عربستان سعودي از شهروندان خود درخواست كردند هرچه سريع‌تر خاك لبنان را به‌دليل احتمال بروز ناامني در اين كشور ترك كنند. بسياري از تحليلگران، رفتار عربستان در قبال لبنان را به نوعي تكرار تجربه قطر ارزيابي كرده‌اند. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود طي روزهاي آينده اقداماتي نظير فراخواندن سفرا نيز در دستور كار عربستان و كشورهايي نظير بحرين و امارات قرار بگيرد.

  • مصر عليه عربستان

در اين ميان، مواضع عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر كه در پرونده قطر همراهي كاملي با عربستان سعودي داشته، توجه رسانه‌هاي عربي را به‌خود جلب كرده است. سيسي روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رويترز بر اجتناب مصر از هرگونه درگيري با ايران يا حزب‌الله تأكيد كرده و گفته بود: نبايد ثبات منطقه بيش از پيش دچار تزلزل شود. عدم‌همراهي رئيس‌جمهور مصر با مواضع تنش‌زاي عربستان عليه ايران و حزب‌الله، طي روزهاي گذشته زمينه را براي حملات رسانه‌هاي نزديك به جريان اخوان‌المسلمين عليه وي فراهم كرده است.

  • واكنش فرانسه و آمريكا

ابهام در وضعيت سعد حريري و عدم‌دسترسي رسانه‌ها به او، زمينه را براي درخواست‌هاي بين‌المللي به‌منظور بازگشت وي به لبنان نيز فراهم كرده است. در اين زمينه و دقايقي بعد از پايان سخنان نصرالله، وزارت خارجه فرانسه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: سعد حريري بايد قادر به ايفاي نقش حياتي خود به شكل كامل در لبنان باشد. وزارت خارجه آمريكا هم در بيانيه‌اي هرگونه اقدام نيروهاي داخلي و خارجي لبنان براي ايجاد بي‌ثباتي در اين كشور و جنگ نيابتي در خاك لبنان را محكوم كرده ‌است.

کد خبر 387984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha