پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

احمدرضا مرتاضی: شخصیت علمی هر فرد در مجموعه‌ آثار قلمی او و بیش از آن، با کاربرد علمی اندیشه‌ها و دانسته‌های او در متن زندگی‌اش، ظهور پیدا می‌کند.

شهید بزرگوار آیت‌الله دستغیب نیز یک عمر با قلم و قدم و با بیان و اندیشه خود برای خدا و در راه خدا خدمت کرد. بی‌تردید، علاقه وافر مردم و سر دل‌نشینی سخنان آیت الله دستغیب جز این نبود که به  گفتارهای معرفتی که بر زبان جاری می‌ساخت، عمل می‌کرد و اخلاق اسلامی را با عمل، به مخاطبان مردمی خود می‌آموخت.

شهید دستغیب در ده دوازه سال آخر عمر شریفش همت فوق‌العاده‌ای در تاسیس، احیاء و توسعه حوزه علمیه شیراز که شامل مدرسه حکیم، قوام، هاشمیه و دیگر مدارس دینی می‌شد، از خود به خرج داد. خود وی دراین باره فرمود: نسل قبل کوتاهی کردند و ما صدمه‌اش را می‌خوریم، اینک کمبود روحانی مخصوصا در منطقه فارس کاملا محسوس است. از دیگر آثار علمی و فکری آن دانشمند، تاسیس مجتمع مذهبی خاتم‌الاوصیا است که شامل کتابخانه، مسجد، حسینیه و ده‌باب خانه جهت استفاده دانشجویان علوم دینی است.

از طرفی باید گفت؛ قدرت عقلانی و شخصیت علمی شهید دستغیب در بستر تالیفات وی نیز تجلی و ظهور می‌یابد که غالبا در باب عقاید شیعی و معارف اسلامی گردآوری و تدوین شده اند و از جمله آنهاست: صلاه‌الخاشعین: که نخستین اثر مکتوب شهید بوده و مغز کلام آن، تفصیل ادب‌بندگی و کسب حضور قلب در نماز است. قلب سلیم: برنامه پیامبران در تزکیه و تعلم که برگرفته از آیات و روایات است.  گناهان کبیره:‌ کتابی مستند و علمی با بیانی رسا و  شیوا در تعیین گناهان کبیره.نکته مهمی که در اینجا باید متذکر شد، این است که شهید دستغیب بارها می‌گفت‌: «کتاب گناهان کبیره و قلب سلیم، حاصل عمر من است.»

کد خبر 38797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز