مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که شما عطسه‌تان را نگه می‌دارید، هوا و فشار می‌تواند به سمت مجراهای شنوایی یا شیپور استاش گوش حرکت کرده و پرده صماخ گوش‌تان را پاره کند.

اغلب وقتی در شرایط حساسی قرار دارید عطسه‌تان می‌گیرد، مثل وقتی که در آسانسور همراه با دیگر افراد هستید، و یا زمانی که در سینما مشغول تماشای یک فیلم آرام می‌باشید و یا درست قبل از روبوسی کردن با یک دوست!

در این صورت شاید بخواهید جلوی عطسه‌تان را بگیرید. ولی آیا نگه داشتن عطسه، کار درستی است؟ کارشناسان آن چه را که دقیقا در پشت پرده یک عطسه وجود دارد و آنچه را که بعد از نگه داشتن عطسه پیش می‌آید، بررسی کرده‌اند.

  • چرا عطسه می‌کنیم؟

عطسه یک مجموعه واکنش‌های فیزیولوژیکی است و زمانی رخ می‌دهد که ذره یا ماده محرک تنفس شده، از سوراخ بینی به مجرای داخل بینی وارد می‌شود.

این فرایند موجب آزاد سازی هیستامین می‌گردد که سلول‌های عصبی (که از عصب سه قلو به سمت مغز می‌روند) را در مجرای بینی تحریک کرده و حسی را در صورت‌تان ایجاد می‌کند. گرفتگی بینی و همچنین آلرژی نیز می‌تواند موجب آزادسازی هیستامین در بدن شود.

زمانی که مغز این سیگنال را از سلول‌های عصبی دریافت می‌کند، موجب انقباض ماهیچه‌های گلو شده و به شش‌ها پیام خارج کردن شدید هوا از طریق نای را می‌دهد. این خروج قوی هوا یعنی عطسه، به منظور خارج کردن ذرات محرک سیستم تنفسی به بیرون از بدن اتفاق می‌افتد.

عطسه آنقدر پرقدرت است که به اندازه یک اتاق و یک زمین 6 تا 8 متری پیشروی می‌کند.

  • چه اتفاقی می‌افتد اگر ما عطسه‌مان را نگه داریم؟

اگر دهان و بینی‌تان را موقع عطسه بسته نگه دارید، فشار کلی به سمت سرتان (سینوس‌ها)، حفرات بینی، انتهای گلو و داخل قفسه سینه برمی‌گردد.

سرکوب کردن عطسه با گرفتن بینی یا دهان، موجب افزایش چشمگیر فشار خواهد شد (5 تا 24 برابر فشار ناشی از عطسه معمولی).

خارج شدن عطسه بسیار سریع است. پس این افزایش فشار هم بسیار سریع اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که نگه داشتن عطسه مضر می‌باشد، درست است؟ نه دقیقا.

برای مثال به نظر می‌رسد این حالت مانند زمانی است که یک بوکسور به صورت شما مشت می‌زند و فقط دستکش او برای چند لحظه با صورت شما در تماس است. اما چون نیروی وارده در طول این بخش از ثانیه خیلی زیاد است، می‌تواند آسیب جدی را به بار آورد.

  • نگه داشتن عطسه چه تأثیراتی بر سلامتی ما دارد؟

پزشکان بر این باورند که این فشار به دام افتاده می‌تواند دلیل خطرناکی نگه داشتن عطسه باشد.

در ابتدا گوش شما می‌تواند در معرض خطر باشد. هنگامی که شما عطسه‌تان را نگه می‌دارید، هوا و فشار می‌تواند به سمت مجراهای شنوایی یا شیپور استاش گوش حرکت کرده - مجاری که گذرگاه‌های کوچکی هستند و گلویتان را به گوش‌هایتان متصل می‌کنند- و پرده صماخ (پرده گوش)‌تان را پاره کند.

در موارد شدیدتر، به جای آن که فشار و هوا پرده گوش را دچار پارگی کنند، منجر به پاره شدن ساختارهای ظریف گوش داخلی و در نهایت کاهش دائمی شنوایی می‌شود.

فشار ناشی از نگه داشتن عطسه، همچنین سبب پارگی ناگهانی رگ‌های کوچک خونی در چشم‌ها، بینی و پرده گوش می‌شود، اما احتمال بروز چنین مشکلی نادر است.

این مورد هم بسیار نادر است، اما نگه داشتن عطسه می‌تواند به پارگی آنوریسم نیز ختم شود. این، مشکلی است که طی آن دیواره سرخرگ نازک شده و در نهایت منجر به تورم و یا گاهی پارگی رگ می‌شود.

در یک آنوریسم، بخش ضعیف شده در یک شریان مغزی، می‌تواند در هر زمانی پاره شده و یا اصلا پاره نشود.اما هر گونه تغییر ناگهانی در فشار جمجمه‌ای می‌تواند باعث پارگی آن گردد. البته این اتفاق حتی نادرتر از احتمال صاعقه زدگی یک فرد می‌باشد.

البته اغلب، افرادی در معرض خطرات نگه داشتن عطسه هستند که دچار یک بیماری که آن‌ها را بیشتر مستعد می سازد، باشند، مانند افراد دارای عروق غیرطبیعی، افرادی که اخیرا یک مشکل سینوسی داشته‌اند، افرادی که جراحی مغز را تجربه نموده‌اند، آن‌هایی که دچار آسیب‌هایی در سر، گردن و یا قفسه سینه شده‌اند و غیره.

  • آیا باید آزادانه عطسه کنیم؟

اجازه دهید عطسه اتفاق بیفتد. عملکرد عطسه اجازه می‌دهد فشار هوا خارج شود. اگر شما عطسه‌تان را نگه دارید، نه تنها مانع خارج شدن ذرات و محرک‌ها از بدن می‌شوید، بلکه آن را در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشی از حبس این فشار قرار می‌دهید.

البته یادتان باشد موقع عطسه، با دستمال یا آستین لباس خود (مانند تصویر بالا)، جلوی دهان و در نتیجه جلوی پخش شدن ذرات عطسه در هوا را بگیرید.

با این حال، اگر در شرایطی هستید که نمی‌خواهید عطسه کنید، می‌توانید با انجام کارهای دیگری مانند دمیدن بینی، فشار آوردن به ناحیه زیر بینی و یا مالش بینی ، عطسه را از بین ببرید. با این کار هیچ فشاری را در بدن‌تان به دام نمی‌اندازید و خطری ندارد.

منبع: تبيان

کد خبر 387820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha