چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تصمیمی که درباره معاهده اقلیمی پاریس گرفته،‌و پس از پیوستن سوریه به این معاهده، کشورش را به معنی واقعی کلمه در برابر تمامی کشورهای دیگر جهان قرار داده‌است.

براساس گزارش BBC، سوریه با اعلام تصميم نهايي‌اش درباره پيوستن به معاهده اقليمي پاريس در نشست بين‌المللي آب و هوايي در بن آلمان آمريكا را به تنها كشور جهان تبديل كرد كه قصد پيوستن به اين توافقنامه را ندارد.

اكنون آمريكا تنها کشوری است که تصمیم به خروج از  معاهده اقليمي پاريس را دارد. تا پيش از اين سوریه و نیکاراگوئه تنها کشورهایی بودند که پس از امضاي توافق پاریس در سال 2015 به آن ملحق نشدند. نیکاراگوئه در ماه اکتبر با تجدید‌نظر در تصمیم اوليه‌اش به توافق پیوست.

ترامپ در ماه ژوئن اعلام كرد براي محافظت از آمريكا از اين معاهده خارج خواهد شد و به دنبال توافقي خواهد بود كه به نفع شركت‌هاي آمريكايي باشد. اما براساس مقررات توافق پاریس این اقدام تا سال 2020 امكان‌پذير نيست زيرا آمریکا در مرحله اول توافقنامه را به امضا رسانده‌است. ترامپ همچنين مدعي است اين معاهده منجر به نابودي 6.5 میلیون شغل و 3 تريليارد دلار تولید ناخالص ملی تمام خواهد شد و در مقابل چین و هند در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت. درعين حال مقام‌های فرانسوی اعلام كرده‌اند که ترامپ به اجلاس اقلیمی ماه دسامبر در پاریس دعوت نشده‌است. به گفته فرانسوي‌ها بیش از 100 کشور به این اجلاس دعوت شده‌اند که هدف آن ایجاد ائتلاف‌هایی با بخش مالی و تجاری برای پیشبرد معاهده پاريس است.

طي برگزاري نشست جهاني آب و هوايي در بن آلمان با حضور 196 كشور جهان، ودا کتماوی، معاون وزارت محیط زیست سوریه، اعلام كرد سوریه به معاهده اقليمي پاریس متعهد مي‌شود. او گفت که كشورش اين توافق را در اولین زمان ممکن امضا و برای برآورده کردن تعهداتش درخواست کمک‌هاي خارجی خواهد كرد. نیک ناتال سخنگوی سازمان ملل نيز با تاييد این تصمیم اعلام كرد که سوریه ابتدا باید اسناد تصویب معاهده را تسلیم سازمان ملل در نیویورک کند.

در سال 2015،‌ زماني كه معاهده اقليمي پاريس به امضا رسيد،‌سوريه به شدت درگیر جنگ داخلی بود و شرايط مناسبي براي پيوستن به اين معاهده نداشت و در عين حال تحريم‌هاي جهاني مانع از حضور مقامات سياسي اين كشور در پاريس شده‌بود.

کد خبر 387790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha