همشهری آنلاین: بلومبرگ در گزارشی نوشت: با توجه به نوسان قیمت نفت در هفته‌های اخیر این بار اشتها اوپکی‌ها بالا رفته و قیمت نفت ۷۰ دلار را در هر بشکه در نشست پیش روی خود عادلانه خواهند دانست.

مهر به نقل از بلومبرگ انگلیسی نوشت: در آخرین نشست اوپک که در ماه می سال جاری میلادی برگزار شد، بعضی از وزرای نفت در مورد قیمت نفت حدودا ۵۰ دلار در هر بشکه با یکدیگر صحبت کرده و آن را قیمتی مناسب برای نفت خام تلقی می‌کردند. این در حالی است که با توجه به شرایط و روند بازار، تکرار چنین صحبتی در نشست پیش روی اوپک که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، احتمال نمی‌رود.

در حقیقت این بار به دلیل افزایش قیمت نفت انتظار می‌رود که ارزیابی وزرای اوپک برای قیمت عادلانه نفت خام جهش داشته باشد.

همواره قیمت درست نفت کمی بیشتر از قیمت فعلی نفت است و مهم نیست که قیمت آن چقدر باشد.

اخیرا با رسیدن قیمت نفت برنت به ۶۰ دلار برای اولین بار از جولای ۲۰۱۵ میلادی به بعد، بهای طلای سیاه وارد کانال جدیدی از دامنه قیمت شده است که این موضوع می‌تواند به ارزیابی بیشتر قیمت منصفانه نفت کمک کند.

این در حالی است که در دهه سال ۱۹۹۰ میلادی قیمت نفت در حدود ۲۰ دلار در هر بشکه بود و بهای آن در اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی به نزدیک ۱۵۰ دلار در هر بشکه هم رسید که هر دو بهاء نشان دهنده قیمت صحیح نفت در آن دو مقطع است؛ البته برخی از اعضای اوپک بر این باور هستند که قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار غیر عادی است.

محمد بارکیندو دبیر کل اوپک در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی در یادداشتی نوشت: رسیدن قیمت نفت به اوج خود در سال ۲۰۰۸ میلادی غیرپایدار بود و احتمالا برای اقتصاد جهانی هم مضر بوده است.

بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که هیچ عضوی از اوپک در نشست پیش رو این سازمان در مورد نفت ۵۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری صحبت به میان نخواهد آورد و برآورد می‌شود که اوپک در تفکر نفت تقریبا ۷۰ دلاری در هر بشکه به سر می‌برد.

البته طمع اوپک برای نگه داشتن قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه از بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی به گونه‌ای منجر به افزایش اشتها تولید نفت شیل آمریکا شد و بعداز آن در سال ۲۰۱۴ میلادی بهای آن سقوط کرد.

از سویی دیگر هرگونه افزایش قیمت نفت می‌تواند سودای تولید مضاعف از سوی تولیدکنندگان شیل را به همراه داشته باشد و باز هم شاهد روند نزولی قیمت نفت باشیم؛ در حالیکه از آن طرف هم اوپک هر گونه افزایش قیمت نفت را توجیه می‌کند و آن را قیمت عادلانه می‌پندارد.

در پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی وزیر نفت قطر علی‌رغم عبور قیمت نفت از ۶۰ دلار در هر بشکه گفته بود که قیمت‌ها در حال حرکت به سمت درستی هستند یعنی به سطح عالانه و منصفانه رو به حرکت هستند. از سویی دیگر سال گذشته میلادی همتای ونزوئلایی او گفته بود که قیمت ۷۰ دلار برای نفت عادلانه است؛ در حالیکه عراقی‌ها خواهان قیمت نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه برای رسیدن به سطح بهای منصفانه آن هستند.

بر پایه این گزارش، روسیه از اینکه قیمت نفت با جهش بسیار زیادی روبرو شود، نگران است و حتی پیشنهاد داده که قیمت نفت ۶۰ دلاری می‌تواند پایان دادن به توافق کاهش تولید را توجیه کند؛ ضمن اینکه وزیر انرژی روسیه چندی پیش گفته بود که اوپک و شرکای آن همچنان ۵ ماه زمان دارند تا در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم بگیرند و هرگونه تمدید باید با توجه به شرایط بازار در آن مقطع زمانی توجیه شود.

کد خبر 387706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha