مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

معصومه موسوی: روان و جسم از یکدیگر جدا نیستند و این علت اصلی در ضرورت انجام درمان چندتخصصی است.

 نمی‌توان تأثیر روان را هنگام فعالیت یک قسمت از بدن نادیده گرفت؛ چرا که خصوصیات روا‌نشناسی و اختلالات آن بر بیماری جسمی تأثیر گذارند. به عبارتی در این مسأله جسم و روان تحت تأثیر یکدیگر قرار می‌گیرند. نکته دیگری که وجود دارد تأثیر وضعیت روحی و روانی بر روند درمان جسم است. طبق تحقیقات انجام شده برخی از بیماری‌های روانی مثل افسردگی و اضطراب، روند درمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این امر نشان‌دهنده ضرورت حضور افرادی از رشته‌های مختلف و متخصص در زمینه بروز بیماری‌ها و اختلالات روانی در یک تیم درمانی است. به همین خاطر است که امروزه انتظار می‌رود درمان با حضور گروه گسترده‌تری از متخصصان صورت پذیرد تا روند و نتیجه آن نیز سریع‌تر و موثرتر باشد. ابتلا به بیماری جسمی حاد مثل سرطان بر سیستم روان فرد تأثیر زیادی دارد و در هر مرحله از بیماری دارای علائم و خصوصیات مربوط به خود است. همچنین اینکه بدانیم در هر مرحله چه تشخیصی وجود دارد و برای عبور افراد از آن مرحله چه کمکی می‌توان به بیمار کرد، نیاز به حضور گروه‌های مختلف از افراد متخصص را نشان می‌دهد.

زمانی که واکنش‌های ناشی از بیماری و درمان در افراد از روند معمولی خارج می‌شود نیاز به حضور افراد متخصص بیشتر احساس می‌شود. به طور مثال بروز افسردگی در مرحله‌ای از درمان قابل پیش‌بيني است، ولی اگر این افسردگی میزانش از حد انتظار بیشتر شود نیاز به افراد متخصص و آگاه به نشانه‌های این اختلال برای تشخیص و مداخله است. تیم روان‌درمانگر در کنار تیم پزشکی می‌تواند در نتیجه درمان موثر باشد.

در دومین کنگره بین‌المللی نقش خدمات حمایتی (زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی) در درمان چند‌تخصصی سرطان کودک که در بیمارستان محک برگزار می‌شود، نقش تیم‌های مختلف پزشکی، پرستاری، مددکاری، روانپزشکی، روانشناسی، مشاوره و سایر تخصص‎ها در کنار هم برای درمان موثر بررسی می‌شود. یافته‌های حاصل از این کنگره می‌تواند آگاهی لازم در زمینه نشانه اختلالات و پیش‌بینی و درمان آنها را ایجاد و زمینه کمک‌گیری از افراد متخصص را فراهم کند.

کد خبر 387646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha