سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

عضو هیأت علمی دانشکده مهــندسی عمــــران و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی با اعلام اینکه ۲نوع خشکسالی‌دوره‌ای و دائمی وجود دارد گفت: خشکسالی دوره‌ای در بازه زمانی ۳۰ساله رخ می‌دهد، ولی خشکسالی‌ای که هم‌اکنون کشور ما با آن مواجه است از نوع دوره‌ای نیست و ما گرفتار خشکسالی دائمی شده‌ایم.

خشکسالی

رضا مكنون درگفت‌وگو با ايسنا به وضعيت فرونشست‎هاي پايتخت در سال‌هاي اخير اشاره كرد و يادآور شد: فرونشست‌هايي كه اخيرا مورد توجه قرار گرفته، ناشي از برداشت‌هاي بي‎رويه آب‌هاي زيرزميني است. برداشت بي‌رويه آب، موجب خالي‌شدن زمين و نشست در آن مي‌شود؛ به‌گونه‌اي كه در برخي از مناطق همچون تخت‌جمشيد به‌دليل برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب زيرزميني، زمين ترك برداشته است.

وي اضافه كرد: ما نبايد از اعماق زمين بي‌رويه آب برداشت مي‌كرديم؛ چراكه ادامه اين روند موجب شده كه هر هفته شاهد 2تا 3 فرونشست باشيم. ما كه تاكنون به آب‌هاي زيرزميني توجهي نداشتيم، بايد به اين مقوله بيشتر توجه كنيم.

اين عضو هيأت علمي، با تأكيد بر اينكه بحران آب، ناشي از 2عامل تغييرات اقليم و عدم‌نفوذ آب به زمين است، گفت: 10تا 20درصد خشكي درياچه اروميه متاثر از تغييرات اقليم است و مابقي آن ناشي از اتفاقاتي كه روي زمين رخ‌داده است كه از آن جمله مي‌توان به الگوهاي مديريتي منابع آب اشاره كرد.

وي با تأكيد بر اينكه ايران به سمت گرم‌تر شدن هوا و كاهش بارش‌ها در حركت است، گفت: هم‌اكنون دماي ايران 5/1درجه گرم‌تر شده و اين موضوع مورد تأييد همگان قرارگرفته است.

مكنون با بيان اينكه ايران بايد خود را با شرايط خشكي منطبق كند، اضافه كرد: براساس الگوي «انطباق(Adaptation)»در ايران از اصفهان تا جنوب كشور دچار خشكي شديد خواهند شد، به‌گونه‌اي كه در تابستان ساعات بيشتري از كولر و سيستم‌هاي خنك‌كننده استفاده مي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه در چنين شرايطي، كشاورزي در برخي از مناطق به غيراز كشت گلخانه‌اي منطقي نخواهد بود، افزود: استان‌هايي چون سيستان و بلوچستان، فارس و كرمان از لحاظ شرايط آبي در وضعيت بدتري قرار خواهند گرفت؛ چراكه ميزان بارش در اين استان‌ها كاهش و ميزان دما در آنها افزايش مي‌يابد، ضمن آنكه رودهايي چون زاينده‌رود با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شوند.بنا به اعتقاد مكنون، ما با طبيعت نمي‌توانيم مبارزه كنيم، بلكه بايد در زمينه‌هايي چون كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي اقدام كنيم.

  • هجوم ريزگردهاي تركيه به ايران

پروفسور پرويز كردواني، پدر علم كويرشناسي ايران در گفت‌وگو با ايسنا با تأكيد بر اينكه در گذشته ايران با ريزگردها آشنا نبود، گفت: در ايران بيشتر با طوفان‌هاي شن و ماسه آشنايي داشتيم و ريزگردهايي كه در اهواز بود، منشا خارجي داشت؛ ولي حالا به اندازه‌اي‌ با پديده ريزگرد مواجه هستيم كه به طوفان‌هاي شن و ماسه هم ريزگرد گفته مي‌شود.

وي كانون‌هاي خارجي ريزگرد را غرب عراق، شرق اردن، سوريه، ‌عربستان و صحراي آفريقا (بخشي كه متعلق به مصر است) دانست و ادامه داد: قطر ريزگردهاي وارد شده از اين كانون‌ها به ايران كمتر از يك هزارم ميلي‌متر است و مي‌‎تواند هزاران كيلومتر از سطح بلند شود.

پدر علم كويرشناسي ايران، تركيه را يكي از كانون‌هاي ريزگرد ايران نام برد و خاطرنشان كرد: با سدسازي‌هايي كه از سوي تركيه روي آب‌هاي ورودي به رودهاي دجله و فرات انجام شده ورودي آب به اين دو رودخانه كاهش يافته است؛ ضمن آنكه تالاب‌ها و باتلاق‌هاي در مسير اين دو رود نيز خشك شده‌اند.

بنابه گفته اين استاد دانشگاه، منشا ريزگردها، زمين‌هاي كشاورزي است كه به‌دليل كمبود آب رها شده‌اند. علاوه بر اين احداث چاه‌هاي نفت و خشك‌شدن تالاب‌ها و باتلاق‌ها و درياچه‌هايي چون طشك و بختگان از عوامل ايجاد ريزگردهاي داخلي هستند.

او احداث چاه‌هاي نفت و خشك شدن تالاب‌ها و باتلاق‌ها و درياچه‌هايي چون طشك و بختگان را از ديگر عوامل ايجاد ريزگردهاي داخلي ذكر كرد و ادامه داد: يكي از روش‌هاي مقابله با طوفان‌هاي شن و ماسه و بيابان‌زايي كاشت جنگل است.

کد خبر 387643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha