مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با حضور در روزنامه همشهری ضمن بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه با دست‌اندرکاران همشهری دیدار کرد و به سؤالات خبرنگار همشهری پاسخ داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز از موسسه همشهری بازدید کر

قاسمي در رابطه با انتشار تصاوير آتش زدن برجام در جريان مراسم روز دانش‌آموز در تهران گفت: برجام و سياست جمهوري اسلامي ايران نسبت به آن را در كف خيابان‌ها و سر چهارراه‌ها تعيين نمي‌كنند. وي خاطرنشان كرد: كشور داراي حاكميت، رهبري، هيأت دولت و دستگاه سياست خارجي است و اين مجموعه در نهايت سياستگذاري كرده و ديپلماسي را تنظيم و منافع جمهوري اسلامي ايران را دنبال مي‌كنند.

سخنگوي دستگاه سياست خارجي تأكيد كرد: برجام يك اصل جهاني است و فراتر از 2كشور به شمار مي‌رود و حتي چندجانبه هم نمي‌تواند باشد چون همه كشورهاي جهان اعم از اتحاديه اروپا و شوراي امنيت از برجام پيروي كرده‌اند.وي با اشاره به اينكه سازمان ملل و شوراي امنيت با قطعنامه 2231برجام را مورد تأييد و تأكيد قرار داده‌اند، گفت: برجام يك اصل اساسي و ماندني است و من تصور نمي‌كنم آقاي ترامپ و هيأت حاكمه آمريكا هم بتوانند يا بخواهند برجام را نهايتا ناديده بگيرند.

به‌گفته قاسمي، آنچه آمريكا دنبال مي‌كند كمرنگ كردن يا بي‌رنگ كردن و كم كردن آثار مثبت برجام براي ايران است كه اين در ادامه خصومت با ايران به شمار مي‌رود.قاسمي يادآوري كرد: اگر ترامپ مي‌توانست برجام را ناديده بگيرد و آن را از بين ببرد شايد در نخستين روزهاي ورود به كاخ سفيد اين كار را مي‌كرد و ما شاهد اين تناقض‌گويي‌هاي دوره‌اي نبوديم.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: ما يك كشور باز هستيم و در كشور آزادي بيان وجود دارد و افراد مختلف مي‌توانند موافق يك سياست باشند يا نباشند اما اصلي كه بايد اساسي تلقي شود اين است كه بايد ديد اكثريت مردم چه چيزي را دنبال مي‌كنند و اين را مجلس يا دولت منتخب مردم مي‌تواند نمايندگي كند.

اين ديپلمات ارشد وزارت خارجه اظهار كرد: اگر گروه خاصي درون كشور دست به اقدامات خاصي بزنند به‌معناي خواسته مردم ايران و دولت ايران تلقي نخواهد شد.قاسمي در پاسخ به سؤالي درباره مرز انتقاد در رسانه‌ها و چارچوب رسانه‌ها در حفظ منافع ملي تصريح كرد: در هيچ جاي دنيا سياست خارجي كه با امنيت ملي و منافع ملي گره خورده است را به كف خيابان نمي‌آورند و در همه كشورها براي بحث و طرح مسائل در حوزه سياست خارجي يكسري خطوط قرمزي وجود دارد كه از آن فراتر نمي‌روند و حتي در كمپين‌هاي انتخاباتي در جهان ما شاهد اين نيستيم كه رقبا به مسائل خاص سياست خارجي ورود كنند چراكه سياست خارجي از يك جايگاه ويژه و خاصي برخوردار است، به‌خصوص براي ايران در برهه كنوني و با توجه به شرايط منطقه، مسائل سياست خارجي بسيار حساس‌تر است.

وي تأكيد كرد: قطعا دانستن حق همه است اما اين دانستن الزاما به‌گونه‌اي نيست كه تمام جزئيات يك رابطه يا يك مذاكره در همان لحظه در معرض ديد همگان قرار گيرد؛ چون مخاطبان، الزاما همه مردم كشور شما نيستند بلكه دشمنان و رقبا هم مخاطب هستند به همين دليل سياست‌ها ممكن است با شكست روبه‌رو شود يا بدل آن زده مي‌شود.

قاسمي با بيان اينكه رسانه‌ها مي‌توانند نقاد باشند و نقد را جدي بگيرند، تصريح كرد: البته حدود نقد بايد رعايت شود و اصل اساسي براي همه امنيت ملي است و براي همه ما بايد منافع مردم ايران اولويت نخست باشد بنابراين اگر در رسانه‌اي اين نكات مورد دقت قرار نگيرد و با پردازش به يكسري نكات آسيبي را متوجه منافع ملي كند و بهانه‌اي را به‌دست معاندين بدهد اين تخطي از قوانين كلي كشور و حركت در راستاي خلاف منافع مردم كشور است و بايد براساس قوانين با آن برخورد شود.

قاسمي تأكيد كرد: سياست خارجي موضوعي نيست كه به كف خيابان كشيده و به دعواي حزبي و جناحي و گروهي تبديل شود. اگر سياست خارجي را وارد رقابت‌هاي داخلي كنيد آن سياست خارجي ناكارآمد و ناكارا خواهد بود و صدمه و زيان آن را كشور و ملت خواهند ديد.

کد خبر 387637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha