همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تبیین چرایی ساخت موشک‌های دفاعی توسط ایران و توقف پروژه موشکی شهاب ۴ در خصوص عدم اقدام ایران به ساخت موشک‌های با برد بیش از دو هزار کلیومتر توضیح داد.

فلاحت پیشه

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صحبت‌های سردار جعفری فرمانده کل سپاه مبنی بر اینکه بر اساس سیاست‌های رهبری برد موشک‌ها تا دو هزار کیلومتر است، گفت: این موضوع به تصمیم ایران به توقف پروژه موشکی شهاب ۴ در سال ۲۰۱۱ میلادی بر می‌گردد. آن زمان بوش سلسله جنگ‌هایی را به عنوان جنگ مقدس با هدف به آتش کشاندن خاورمیانه به خیال خودش آغاز کرد و به دنبال القای این موضوع به اروپایی‌ها بود که ایران تهدیدی برای این کشورها محسوب می‌شود.

وی افزود: آن زمان ایران رسما اعلام کرد که پروژه موشکی شهاب ۴ متوقف شده است، پروژه‌ای که ساخت موشک با برد بیشتر از دو هزار کیلومتر را در دستور کار قرار داد. پیش از آن نیز ایران با موفقیت موشک‌های شهاب ۳ را آزمایش کرده بود که حداکثر برد آن تا دو هزار کیلومتر بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: از همان زمان یعنی سال ۲۰۱۱ میلادی و ۱۶ سال پیش ایران عملا در حوزه موشکی به سمت کیفی‌سازی تعدد و تنوع موشک‌های دارای برد تا دو هزار کیلومتر رفت که همه با فناوری روز دنیا همراه بود. این بدان معناست که ایران در حوزه مقابله با تهدیدات منطقه‌ای فعالیت کرده و پایگاه‌های منطقه‌ای یک دهه از فناوری‌های موشکی ایران عقب هستند.

فلاحت‌پیشه در توضیح دلیل تعطیل شدن پروژه موشکی شهاب ۴، گفت: راهبرد دفاعی ایران مبتنی بر مبانی اسلام و قرآن است یعنی ما فقط دشمنان را مورد هدف قرار می‌دهیم و در صورت حمله آنها دفاع می‌کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر پایگاه‌های نظامی آمریکا یا برخی از متحدان منطقه‌ای‌اش همچون رژیم صهیونیستی رسما از تهدیدات و حتی جنگ علیه ایران صحبت کرده‌اند که ما اعتراضات خود را نسبت به راهبردهای جنگ‌طلبانه آنان در سازمان ملل به عنوان شکایت رسمی ثبت کرده‌ایم. ایران توانایی ساخت موشک‌های بیشتر از برد دو هزار کیلومتر را دارد و می‌تواند پایگاه‌های آنها را مورد هدف قرار داده و اقدامی مقابل به مثل و دندان‌شکن علیه آمریکا و متحدانش انجام دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آمریکا و متحدانش بدانند که اگر کوچک‌ترین گلوله‌ای علیه ایران شلیک کنند برای آنها تفاوتی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد به همین دلیل ما بر اساس راهبرد دفاعی‌مان علاوه بر پایگاه‌های آمریکا در منطقه می‌توانیم تمام خاک سرزمین اشغالی را مورد هدف قرار دهیم. جمهوری اسلامی ایران توان محو کردن رژیم صهیونیستی آن هم با سلاح‌های متعارف را دارد و هیچگاه برای محو رژیم صهیونیستی و زیرساخت‌هایش به سلاح هسته‌ای نیاز ندارد.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: ایران برای آنکه اروپایی‌ها در دام چالش آمریکایی صهیونیستی نیفتند از ۱۶ سال گذشته اعلام کرد که موشک‌هایش تا برد دو هزار کیلومتر خواهد بود و موشکی با بیش از این برد نخواهد ساخت. حال اینکه جمهوری اسلامی ایران فناوری ساخت موشک با برد دو هزار کیلومتر را دارد اما راهبرد ما ساخت چنین موشکی نیست.

وی در توضیح اینکه آیا این موضوع فتوای رهبری است؟ گفت: این موضوع فتوای رهبری نیست. مقام معظم رهبری تنها در موضوع دست نیافتن به سلاح هسته‌ای فتوایی برگرفته از حکم امام را صادر کردند. امام فرموده بودند که بمب هسته‌ای نمی‌سازیم و در این باره منع شرعی وجود دارد اما درباره برد موشکی فتوا نداریم و راهبرد وجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این توضیح که راهبرد دفاعی ما ساخت موشک با برد تا دو هزار کیلومتر است، به اقدامات آمریکایی‌ها از سال ۱۹۹۵ میلادی علیه ایران اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها از سال ۱۹۹۵ میلادی با قانون داماتو و هلمز برتون معروف شده است و به دنبال تبدیل کردن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به تحریم‌های جهانی بود.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: آمریکا در این باره در موضوع هسته‌ای موفق شد و نخستین قطعنامه علیه ایران در سال ۲۰۰۶ صادر شد اما در موضوع موشکی به هیچ عنوان امکان لازم برای بین‌المللی نشان دادن تهدید موشکی ایران را ندارد بدان دلیل که موشک‌های ما دفاعی و تهاجمی نیستند، موشک‌های ما سلاحی متعارفند که کلاهک غیرهسته‌ای دارند یعنی فقط توان حمل کلاهک غیرهسته‌ای و نه هسته‌ای را دارند و دلیل سوم آنکه به هیچ وجه برد آنها به بیشتر از دو هزار کیلومتر نمی‌رسد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس تاکید کرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعم از وابستگان نظامی در سفارتخانه‌های اروپایی تا مسئولان سیاست خارجی بخصوص رییس‌جمهور باید در دیدار با همتایان اروپایی خود همچون مکرون موضوع راهبرد دفاعی‌مان را با اروپا مطرح کنند چون موشک‌های کمتر از برد دو هزار کیلومتر ایران می‌تواند در خدمت امنیت اتحادیه اروپا هم باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: ایران با داشتن چنین موشک‌هایی و توان نظامی در عمق استراتژیک منطقه‌ای می‌تواند سدی برای ورود تهدیدات به اروپا باشد. اگر ما با چنین راهبردی پیش برویم همانطور که اروپایی‌ها از برجام دفاع کردند، از توان موشکی ایران نیز دفاع خواهند کرد، موضوعی که به راهبرد مدون نیاز دارد.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: ما نباید در میدان آمریکا بازی کنیم به همین دلیل بنده با گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برجام مخالف بودم. در این گزارش صحبت از احتمال تجدیدنظر در رابطه با آژانس آمده بود آن هم در شرایطی که آژانس در هشت گزارش قبلی‌اش رویکرد مثبتی نسبت به برجام داشت.

وی افزود: باید محدودسازی حوزه چالش با دشمن در دستور کار باشد. با محدود کردن حوزه چالش‌ها با آمریکا می‌توان روندی را در پیش گرفت که اروپایی‌ها فکر نکنند که برداشت ایران از رویکرد مشارکت‌جویانه تنها در بعد اقتصادی است بلکه برداشت نظامی نیز از همراهی با ایران داشته باشند.

کد خبر 387582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha