یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلابن: گروه آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمبود جسد و فضای آموزشی برای تشریح مواجه است.

به گزارش ایسنا دکتر علی قلی سبحانی مدیر گروه آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: "اجساد مورد نیاز برای تشریح و آموزش دانشجویان با هماهنگی دانشکده پزشکی و از طریق سازمان پزشکی قانونی تامین می‌شود، اما متاسفانه در یکسال و نیم گذشته تنها توانسته‌ایم 3 جسد را از پزشکی قانونی تحویل بگیریم."

وی گفت: "وقف جسد توسط افراد فرهنگی و آگاه جامعه حدود 40 درصد نیازهای آموزشی ما را تشکیل می‌دهد که متاسفانه این موضوع نیز اخیرا افت زیادی داشته است. اگر استانداردها و حجم دانشجویانی که باید آموزش داده شوند را در نظر بگیریم در حال حاضر کمبود جسد داریم."

وی افزود: "در حال حاضر تعداد افرادی که در یک گروه بر روی جسد کار می‌کنند 10 نفر است در حالی که در دانشگاه‌های معتبر و استاندارد این تعداد 2 یا 4 نفر است که از ابتدا تا انتهای تشریح بر روی آن جسد کار می‌کند.

" با توجه به محدودیتی که در حال حاضر از نظر تعداد جسد برای گروه بوجود آمده نزدیک به 500 دانشجو در گروههای 10 نفره بصورت فعال بر روی یک جسد کار می‌کنند و اگر دانشجویان دانشکده‌های اقماری مانند دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، داروسازی و توانبخشی که خدمات تشریحی خود را از گروه آناتومی دریافت می‌کنند را در نظر بگیریم هر هزار دانشجو یک جسد را تشریح می‌کنند.

دکترسبحانی تصریح کرد: کمبود جسد و امکانات و فضای سالن تشریح باعث شده تنها 10 نفر گروه اول که جسد با حضور آنها تشریح می‌شود، جسد را بطور کامل ببینند و هیچکدام از دانشجویان حتی دانشجویان پزشکی هم مراحل تشریح را به طور کامل نمی‌بینند و جسد تشریح شده به دانشجویان توضیح داده می‌شود.

وی افزود: "ما تنها یک سالن تشریح داریم وبه دلیل کمبود فضا تشریح سر و گردن، تنه و اندام در روزهای مجزا و برای گروه‌های مختلف دانشجویان انجام می‌شود."

کد خبر 38736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز