محمد باریکانی: ۱۴۴شیء باستانی از تمدن سیلا در کره‌جنوبی عصر دیروز در موزه ملی ایران رونمایی شد تا به‌مدت ۳‌ماه، تمدن مشترک سیلا و پارس به نمایش عمومی گذاشته شود.

رونمایی از ۱۴۴شیء باستانی تمدن سیلا در موزه ملی ایران

تمدن سيلا از سال57 پيش از ميلاد تا سال 935 ميلادي در كره‌جنوبي جريان داشت و شهر كيانجو پايتخت تمدن سيلا بود. اين تمدن همزمان با دوره ساساني در ايران شكل گرفت.آثار به‌دست آمده از آرامگاه‌هاي باستاني سيلا در كره‌جنوبي نشان داد كه برخي اشياي به‌دست آمده از آن محوطه مربوط به تمدن ساساني در ايران بوده است.

به گزارش همشهري، آثار متعلق به دوره ساساني در تمدن سيلا پس از آن به كره‌جنوبي راه يافت كه راه ابريشم امكان دسترسي تمدن‌هاي شرق و غرب را ميسر كرد و بدين‌ترتيب عناصر فرهنگي پارس به كره‌جنوبي وارد شد.ملكه سان داب در تمدن سيلا همدوره ملكه پوراندخت در ايران بود و آثار شيشه‌اي بسياري از تمدن كهن ايران در محوطه‌هاي تاريخي سيلا در كره‌جنوبي به‌دست آمده است.

سيلا در دوران كهن به شهر طلا و نقره شناخته مي‌شد و حتي در كتاب مسالك‌الممالك، سيلا يا سيله را كشوري مملو از طلا و نقره معرفي كرده است. حالا 144 اثر تاريخي سيلا به ايران آمده است تا در نمايشگاه مشترك با ايران، خاطره سيلا و پارس را ورق بزنند.مجسمه شير، تنديس و آبگينه‌اي كه متعلق به تمدن پارس خوانده شده نيز در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.

  • تمدن پارس در شهر كيانجو

جبرييل نوكنده رئيس موزه ملي ايران در آيين گشايش اين نمايشگاه مشترك با اعلام اينكه در شهر كيانجو اشيايي به‌دست آمد كه همگان متفق القول هستند متعلق به تمدن پارس و آسياي غربي است، گفت: تمدن سيلا مربوط به اواخر دوره ساساني تا پايان آل بويه است.

يولونگ‌ها، مدير موزه ملي گيونجو كره‌جنوبي نيز در آيين گشايش اين نمايشگاه اعلام كرد: سيلا و پارس در دوران كهن رابطه صميمانه و فرهنگي داشته‌اند و اين روابط به هزار سال قبل بازمي‌گردد. او گفت: اكنون با احياي همان روابط صميمانه سعي بر توسعه ارتباطات فرهنگي ايران و كره‌جنوبي داريم.

محمدرضا كارگر، مديركل موزه‌ها و اموال منقول سازمان ميراث فرهنگي نيز در اين نشست با اشاره به اينكه جرياني كه همزمان با طرح موضوع گفت‌وگوي تمدن‌ها آغاز شد با تداوم نمايشگاه‌هاي مختلف موزه ملي ايران در جهان ادامه يافت و اكنون نيز زمينه پذيرش تمدن‌هاي ديگر در ايران آماده شده است تا مردم ايران بتوانند در نمايشگاه‌هاي مشترك با تمدن‌هاي ديگر جهان و منطقه آشنا شوند.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور نيز كه در آيين گشايش نمايشگاه سيلا و پارس خاطره مشترك حضور داشت اعلام كرد: تغيير نگاه ايجاد شده در موزه ملي ايران از 3سال قبل نتيجه داد و ارتباطات فرهنگي بيشتري شكل گرفت كه برپايي نمايشگاه مشترك آثار تاريخي ايران و ارمنستان و حالا برپايي نمايشگاه سيلا و پارس نتيجه همان تغيير نگاه است.

طالبيان افزود: آشنايي مردم ايران با حوزه فرهنگي بزرگ منطقه و جهان امر مهمي است و از آنجا كه آثار و نشانه‌هاي فرهنگي ايران در كره‌جنوبي و ژاپن و چين به‌دست آمده است برپايي نمايشگاه‌هاي مشترك گام مهمي براي آشنايي مردم با فرهنگ‌هاي ديگر است.

معاون ميراث فرهنگي كشور افزود: اميدواريم با تعاملات فرهنگي و برپايي نمايشگاه‌هاي مشترك بتوانيم حامل پيام مهم صلح و ارتباطات فرهنگي باشيم.او موزه‌ها را محل پويايي اجتماعي و فرهنگي خواند و افزود: برقراري تعاملات دو جانبه و نمايشگاه‌هاي مشترك بايد در تمام موزه‌هاي كشور اجرايي شود.كيم سونگ هو سفير كره‌جنوبي در تهران نيز با اشاره به اهميت نمايشگاه سيلا و پارس خاطره مشترك گفت: چندين شيء از پارس به سيلا رسيده است و براي اثبات روابط كهن 2كشور را 144شيء از تمدن سيلا را با خود به ايران آورده‌ايم.او گفت: اميدواريم خاطرات مشترك و صميمانه در تمدن سيلا و پارس بتواند زمينه‌ساز توسعه روابط دوستانه بيشتر بين ايران و كره‌جنوبي شود.

کد خبر 387342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha