یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: جمعه شب، نمایشگاه کتیبه‌نوشته‌های علی شیرازی که اکثر آن براساس ترکیب‌بند محتشم کاشانی در ۱۲ سال گذشته به نگارش درآمده با حضور مسئولان هنری و هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، غلامحسین امیرخانی و... در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتتاح شد.

علی شیرازی

علي شيرازي از هنرمندان خوشنويسي است كه نمايشگاه‌هاي زيادي در داخل و خارج از كشور برگزار كرده. وي در گفت‌و‌گو با همشهري گفت: «از 130اثر به نمايش گذاشته شده، 90تابلو كتيبه‌هاي عاشورايي است كه از تركيب‌بند محتشم كاشاني نوشته شده و مابقي آثار به نمايش گذاشته شده، جديد بوده و از روي آيات قرآن كريم، اشعار حافظ و سعدي است».

  • جوابي براي اتهامات

او كه در 3دوره جايزه خوشنويسي كشوري را از آن خود كرده، چند وقتي است با اتهاماتي درباره جعلي بودن آثارش روبه‌رو است. او برگزاري نمايشگاه را بهانه‌اي در جواب ادعاهاي كذب عنوان كرد: «متأسفانه برخي افراد هستند كه تمام تلاش خود را در جهت تخريب هنرمندان ايراني مي‌كنند، اين گروه عمدتا در 3محور فعاليت دارند؛ گروه اول براي اينكه هنر كشور را از ميدان به در كنند، ‌آثار گذشتگان را خدشه‌دار كرده و مقوله جعلي بودن را به آن اضافه مي‌كنند و همين امر اعتبار هنر ازجمله خوشنويسي را در جهان مخدوش مي‌كند. اين ادعاها را در حراجي‌هاي بزرگ مي‌بينيم كه خريداران را منصرف كرده يا آثار را از حراجي‌ها بيرون مي‌كشند».

شيرازي مي‌افزايد: «گروه دوم كارشان خدشه‌دار كردن هنرمندان معاصر و در قيد حيات بوده و گروه سوم نيز كساني هستند كه در عرصه اقتصاد هنر اعم از واسطه‌ها، كارگزاران و... فعاليت مي‌كنند، به‌نظرم اين افراد چرخه اقتصاد هنر را كامل كرده و نقش مكمل دارند اما اين افراد را هم متهم مي‌كنند».

شيرازي سپس توضيح داد:«در فضاي اينترنت ادعاهاي مبني بر پوستر بودن كارهايم ارائه شد، حتي ويدئويي نيز ساخته‌شده بود كه حروف را كاملاً در آن منطبق كرده بودند. تك‌تك آثاري را كه افراد هتاك از آن ويدئو ساختند، جمع‌آوري كرده‌ام و به نمايش گذاشته‌ام تا بتوانم جواب ادعاهاي كذب را بدهم.»

  • يك پروژه 12ساله

او كه 90اثر خود را سال‌ها قبل در اين موزه به‌صورت محدود به نمايش گذاشته بود، تأكيد كرد:«پروژه خطاطي 90اثر اوليه راكه از روي تركيبات محتشم كاشاني است، از 12سال پيش آغاز كردم و زماني كه رو به اتمام بود به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران پيشنهاد دادم تا آثار را براي موزه امام علي(ع) خريداري كند تا از آثار در پارچه‌ نوشت‌هاي محرم استفاده شود. فرايند تكميل آثار 6‌ماه به طول انجاميد و در اين 6‌ماه 3تيم به سرپرستي افراد مجرب كار را شروع و بعد آثار را به سازمان تحويل دادند. در نهايت آثار آماده و قاب شده در سال 1387طي مراسمي افتتاح شد».

شيرازي با اشاره به چاپ آثار روي پارچه‌هاي عاشورايي عنوان كرد كه اين اتفاق به‌دليل تغيير مديريت‌هاي پي‌در پي در سازمان فرهنگي و هنري و همچنين موزه امام علي(ع) صورت نگرفت و به فراموشي سپرده شد اما اين آثار در مقاطعي به نمايش درآمدند».

نمايشگاه كتيبه‌نويسي عاشورايي علي شيرازي به‌مدت يك‌ماه تا نهم آذر‌ماه در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برپاست و به گفته شيرازي در طول نمايش آثار چند ميزگرد و نشست در ارتباط با تحليل آثار نيز برگزار خواهد شد.

  • هنر خوشنويسي نيازمند حمايت دولت است

اميرخاني در مراسم افتتاح نمايش گفت: «هنر خوشنويسي طي 1500سال به‌دست هنرمندان ايراني گسترش‌يافته و به مقامي رسيده كه امروز به آن افتخار مي‌كنيم. علي شيرازي علاوه بر كتيبه‌نويسي در بخش‌هاي ديگر خطاطي نيز آثاري را در حد كمال انجام داده‌اند اما او بيشتر براي كتيبه‌نويسي وقت گذاشتند، براي همين علي شيرازي اين جامعيت را در عرصه خطاطي همواره داشته‌ و دارند.» او ادامه داد:

«حمايت از جوانان و افراد مستعد هنر بخش ديگري از ابعاد وجودي علي شيرازي است كه بايد به آن اشاره كرد. شرايطي كه امروز در اقتصاد هنر به‌وجود آمده سبب شده كه هنرمندان به‌صورت شخصي يا گروهي نتوانند به تبليغ بين‌المللي خود بپردازند. اين در حالي است كه ما هنرمندان تراز اولي داريم اما ايجاد يك نمايشگاه جامع براي بيان فلسفه هنر ما تا امروز امكان‌پذير نبوده لذا كمك دولت در اين موقعيت نياز است و دولت بايد پايه‌گذار اين امر باشد. اميدوارم در آينده شاهد اين باشيم كه دولت از هنرمندان نامي به جدحمايت كند.»

  • قهرماناني، هنر خوشنويسي را نجات دادند

آيدين آغداشلو، نقاش نيز با حضور در اين مراسم حضور هنرمندان برجسته در عرصه خوشنويسي را مايه خرسندي خواند و عنوان كرد: «درست در زماني كه فكر مي‌كردم بخشي از فرهنگ و هنر خطاطي ما در معرض از بين رفتن است، قهرماناني راه را باز كردند لذا من استاد اميرخاني، علي شيرازي، محمد احصايي و... را جزو اين قهرمانان مي‌دانم و معتقدم كه آنها در لحظه درست و بجايي پيدا شدند.» اين هنرمند تصريح كرد: مهم‌ترين دغدغه‌ام مسئله تداوم سنت در جهان معاصر است.

مسئله اينجاست، ما كه اينچنين به اين سنت وابسته هستيم و بوديم و به قول حافظ، «نگهبانان لاله در معرض باد هستيم» كار بسيار خطير و تضمين ناشده‌اي در پيش داريم. او با انتقاد از بي‌توجهي هنرمندان به عرصه تحقيق گفت:«درباره خوشنويسي كه يكي از سنتي‌ترين هنرهاي فرهنگ ايراني است همين‌قدر مي‌توانم عرض كنم كه ما در اين عرصه چه بسيار خوشنويس داريم اما متأسفانه تعداد بسيار كمي محقق و راهگشا در اين عرصه وجود دارد.»

کد خبر 387306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha