ةمشهری آنلاین: ترامپ در سفر دوره‌ای خود قرار است از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و در آخر از فیلیپین دیدار کند. کشورهایی که هر یک از آنها با موضوعات خاص سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی مواجه هستند و در این میان نقش مهم واشنگتن به رهبری وی را به چالش می‌کشند.

 سفر آسیایی ترامپ تحت الشعاع جنگ لفظی باکره شمالی و شفاف نبودن سیاست های دولت آمریکا

به گزارش ایرنا، این سفر طولانی ترامپ به این منطقه ازجهان تحت الشعاع جنگ لفظی وی بارهبرکره شمالی قراردارد، مساله ای که از جنبه های سیاسی و نظامی برای دو کشور ژاپن و کره جنوبی حائز اهمیت است.

 ترامپ درسفردوره ای 12روزه خود به آسیاکه طولانی ترین سفرخارجی برای یک رئیس جمهوری آمریکا پس از'جورج اچ.دبلیوبوش'(پدر)به شمار می رود، بامشکلات اقتصادی، نظامی وسیاسی مواجه است که برخی از آنها را خود وی پدید آورده است، از جمله جنگ لفظی با کره شمالی ونامشخص بودن سیاست ها در قبال پیمان های بین المللی.

بعدازآنکه ترامپ، کره شمالی را تهدید به نابودی کرد و آزمایش های مکرر موشکی که کره شمالی انجام داد و پایگاههای آمریکا واین کشور را تهدید به نابودی کرد، نگرانی گسترده ای ازعواقب این تهدیدات وجنگ احتمالی بر کشورهای شرق آسیا بویژه کره جنوبی و ژاپن سایه افکنده است.

'دیوید راد'(David Rohde)تحلیلگر امور بین الملل درمورد این دغدغه به سی ان ان گفت : شخص رئیس جمهوری آمریکا باید مراقب لحن کلام خود بخصوص در سفر به کره جنوبی باشد، چرا که سخنان تند وتحریک آمیز پیامدهایی دارد که جان صدها هزار نفر از انسان ها در کره جنوبی را با خطر مواجه می سازد.

ترامپ در سفر به منطقه خاور دور همچنین با چالش های اقتصادی مواجه است، چرا که چین بزرگترین و قدرتمند ترین رقیب اقتصادی آمریکا درمنطقه است واقدام ترامپ در خروج آمریکا از بسیاری از توافق های مهم تجاری بین المللی عرصه را برای دیگر هماوردهای واشنگتن بویژه پکن هموار ساخته است.

'مایکل جنووز'(Michael Genovese) تحلیلگر سیاسی دراین باره به سی ان ان گفت: ترامپ با خروج از بسیاری از توافق های تجاری بین المللی که برای آمریکا کارا بودند، در واقع از موضع رهبری مکانیزم اقتصاد جهانی تحت عنوان 'اول آمریکا' خود را کنار کشیده است و این وضعیت را دراختیار چین قرار می دهد.

سفرمنطقه ای ترامپ به منطقه خاور دور همچنین برای دو کشور ویتنام و فیلیپین که به ترتیب قرار است در روزهای جمعه 19 آبان ویکشنبه 21 آبان ماه و درانتهای این سفرصورت گیرد، از لحاظ تعهدات واشنگتن در قبال این دوکشور حائز اهمیت است.

اتخاذ تصمیم های انتقاد آمیز دونالد ترامپ درباره پیمان آتلانتیک شمالی که آن را پیمانی منسوخ شده خوانده و خواستار افزایش سهم اعضای این پیمان شده بود وخروج از پیمان های مهم بین المللی چون خروج از پیمان آب و هوایی پاریس که بیش از 190 کشور جهان آن را پذیرفته بودند اکنون، 'مانیل' و 'هانوی'پیام های مبهمی از سوی شخص رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک پشتیبان نظامی دراین منطقه دریافت می کنند.

دیوید راد درباره این نگرانی ویتنام و فیلیپین به سی ان ان گفت: دیدگاه مبهمی درسیاست خارجی دولت ترامپ برای دو کشور فیلیپین و ویتنام وجود دارد چراکه پیشتر ترامپ حمایت از پیمان مهم اروپا - آمریکایی ناتو را با تردید مواجه ساخت و حال هانوی ومانیل دراین سفرمایلند بدانند دولت ترامپ در مواجهه با مناقشه نظامی درمنطقه دریای جنوبی چین قرار است چگونه با چین روبرو و از آنان حمایت کند.

ازنظربسیاری کارشناسان سفرترامپ به این بخش از جهان با توجه به مشغله ذهنی که وی پیرامون مسائل داخلی با آن دست به گریبان است، بسیار حساس خواهد بود، بویژه در دومورد مهم کره شمالی و مسائل اقتصادی که نیازمند تمرکز خاص بر روی آن می باشد.

سفر آسیایی ترامپ

اکنون برخی از کارشناسان امور بین الملل با توجه به رفتارهای ترامپ نقش رهبری و نفوذ آمریکا دراین بخش از جهان را کم رنگ تر از گذشته می بیینند.

'لزلی وینیاموری'(Leslie Vinjamuri )استادیار روابط بین الملل دردانشگاه سوآس ( SOAS )لندن درباره سفر حساس ترامپ به این بخش از خاور دور گفت: سفر ترامپ با توجه به فعالیت کمیته تحقیق مولر درارتباط با دست داشتن روسیه در انتخابات آمریکا تحت شعاع قرار دارد و معلوم نیست ترامپ چگونه قراراست پیرامون مسائل مهم با رهبران این کشورها دیدار و گفت و گو کند، وی تمام توجه خود را با نوشتن توییت دراین باره به این کمیته متمرکزساخته است.

وی براین موضوع تاکید کرد سفری این چنین طولانی برای چنین رئیس جمهوری موجه نبوده چراکه مشکلات بسیار دیگری را به همراه خواهد داشت.

اگرچه دونالد ترامپ درسفر 12روزه خود به منطقه خاور دور ازمشکلات سیاسی داخلی ودر راس آن کمیته تحقیق 'رابرت مولر' بازرس ویژه درخصوص مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، که وی با آن دست به گریبان است، برای مدتی به دور خواهد ماند اما درعین حال وی به دیگر مشکلات سیاسی بین المللی که خود پدید آورنده آنها بود پا می نهد و ناگزیر به مواجهه با آنها خواهد بود.

دراین سفربه واقع کشورهای آسیایی که ترامپ قراراست ازآنها دیدار کند، خواستار شفافیت دولت وی در قبال تعهدات واشنگتن می باشند.

ازسوی دیگرتارنمای خبری'هیل'(TheHill) گزارش داده که رئیس جمهوری آمریکا درپاسخ به پرسش شبکه خبری فاکس نیوز که آیا ممکن است دراین سفر باولادیمیر پوتین درحاشیه گردهمایی اقتصادی و اجلاس سران از جمله اجلاس سران عضو سازمان کشورهای همکاری های اقتصادی آسیا واقیانوس آرام (آپک) دیدار کند، تاکید ورزید که پوتین فرد بسیاری مهمی است چراکه وی قادر است آمریکا را درمورد کره شمالی کمک کند.

کد خبر 387270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha