همشهری آنلاین: چهار شهر اروپایی، دو شهر از قاره آمریکا، یک شهر آفریقایی و یک شهر از آسیا به عنوان شهر دوستدار کتاب یا پایتخت کتاب یونسکو برگزیده و معرفی شدند.

Unesco

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از بوك‌سلر، منچستر از انگليس، ليل‌هامر نروژ، اوترخت از هلند و ميلان ايتاليا شهرهاي اروپايي پايتخت كتاب يونسكو هستند. دوربان از آفريقاي جنوبي، كبك از كانادا، سياتل از ايالات متحده آمريكا و بوچئون از كره‌جنوبي هم با برگزار كردن برنامه‌هاي گسترده فرهنگي رسيدن به اين عنوان را جشن مي‌گيرند. پيش‌تر 28 شهر ديگر از نگاه يونسكو دوستدار كتاب شده بودند كه بغداد، پراگ، دوبلين و ادينبورگ از آن جمله‌اند.

انتخاب پايتخت كتاب يكي از برنامه‌هاي شبكه شهرهاي هوشمند يونسكو است كه از سال 2004 آغاز شده و هدف از آن ترويج تنوع فرهنگي در سراسر جهان است. از جمله معيارهاي برگزيده شدن پايتخت كتاب يونسكو تجربه ميزباني از رويدادها و جشنواره‌هاي ادبي، داشتن كتابخانه‌ها، كتابفروشي‌ها و مراكز فرهنگي و تنوع كمي و كيفي صنعت چاپ و انتشار است.

سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد يا همان يونسكو شبكه‌اي از شهرها را در گوشه و كنار دنيا در رشته‌هاي مختلف فرهنگي، از خوراك‌شناسي تا موسيقي و كتاب برگزيده و تعداد اين شهرها تا امروز به 180 شهر در 72 كشور رسيده است.

کد خبر 387144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha