یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سمفونی 95 دقیقه‌ای عاشورا (خسوف) ساخته محمد سعید شریفیان در نخستین نمایشگاه موسیقی‌و آثار شنیداری رونمایی خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین این سمفونی سال 82 به رهبری لوریس چکناوریان با حضور ارکستر فیلارمونیک کرایوای  رومانی وهمکاری اش با ارکستر سمفونیک تهران  به مدت 5 شب در تالار وحدت اجرا شد ،اما انتشار سی دی آن چند سالی به تعویق افتاد تا این که انجمن موسیقی ایران آن را برای  انتشار عمومی آماده ساخت.

«محمد سعید شریفیان» ساخت این سمفونی را در سال 81 به پایان برد،  اما ضبط و انتشار آن با موانعی روبرو شد. [شریفیان از انتظار چند ساله برای انتشارخسوف می گوید]برخی از اشعار خوانده شده دراین سمفونی از خواجه عبدالله انصاری است وبرخی دیگر ازاشعار آن را هم بیژن ترقی سروده است.

این سمفونی در سال 84 به رهبری شریفیان در کشور رومانی هم چند روزی بر صحنه بود.
همین گزارش حاکیست مدتی پیش قرارداد انتشار خسوف با حمایت یک شرکت آمریکایی به مرز امضا رسید ولی این مسئله مصادف شد با انتشار کاریکاتور موهن علیه پیامبر و لذا انتشار اولین سمفونی دینی ایران از طرف کمپانی آمریکایی ملغی شد.

نسخه قاچاق این سمفونی چند مدتی انتشار عمومی یافت که با تلاش های آهنگساز این اثر جمع آوری شد.

سمفونی خسوف قطعه ای 95 دقیقه ای است که در فضای موسیقی مذهبی غرب (رکوییم) ساخته شده و قرار است درمراسمی خاص  در دو سی دی در نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری که 7 تا 14 دی در سالن مرکز آفرینش های هنری، برگزار می‌شود، رونمایی شود.

شریفیان که زمانی مدیر عاملی خانه موسیقی را هم بر عهده داشت، موسیقی متن سریال امام محمد غزالی را با استفاده از ریتم های ادواری موسیقی خانقاهی  و دراویش قادریه ساخته است.

وی که فارغ‌التحصیل رشته آهنگسازی از کالج سلطنتی انگلستان است، ساخت آثاری چون سمفونی  سرداران،سیر و سلوک و اروند رود را در کارنامه کاری خود دارد.

کد خبر 38706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز