دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هزینه مورد نیاز برای تجهیز متروی تهران را رقمی معادل ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: بخش عمده‌ای از مترو ساخته شده ولی متاسفانه تجهیز نشده است و امیدواریم که با کمک دولت و شورای اسلامی شهرتهران‌بتوانیم در درازمدت اعتبار مورد نیاز را تامین کنیم.

محسن هاشمي در نشست خبري خود كه در نمايشگاه مطبوعات برگزار شد، درخصوص تعطيلي خط 7متروي تهران هم با اشاره به بحث ناايمن بودن اين خط گفت: اين موضوع توسط شورا و شهرداري به‌طور مشترك بررسي شد. من به‌دليل آنكه رئيس شوراي شهر هستم چهره سياسي محسوب شده و نبايد موضوع خط7را سياسي كنيم.

وي همچنين به مسئله آلودگي هواي تهران نيز اشاره كرد و افزود: درخصوص كاهش آلودگي هوا در تهران بنابر تجربه‌هاي جهاني راه‌حل‌هاي مختلفي وجود دارد كه مي‌توان از اين تجربه‌ها نيز استفاده كرد. يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا در تهران توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو است. توجه به وارونگي هوا و مسئله ريزگردها نيز در كاهش آلودگي هوا در تهران مؤثر است كه در اين زمينه كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي تأثيرگذار است.

به گفته وي، طبق برآوردهايي كه در طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران انجام شده بايد ۱۰ ميليون سفر در تهران از طريق حمل‌ونقل ريلي انجام شود. مطالعات جهاني نشان مي‌دهد كه در دنيا استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير از سوي دولت‌ها مورد تأكيد قرار گرفته و جايگزين مصرف سوخت فسيلي و بنزين شده است.

در تهران اجراي اين طرح نياز به بودجه و اعتبار مناسب دارد. رئيس شوراي شهر تهران همچنين گفت: مديريت شهري هيچ كوتاهي‌اي در اعطاي اعتبارات براي مراسم‌هاي مذهبي و فرهنگي نخواهد كرد. در سال‌هاي گذشته مراسم‌ مناسبت‌‌محور بوده و مردم نيز در اين بخش همكاري‌هاي لازم را داشته‌اند و اينگونه نبوده كه ما از كمك‌هاي شهرداري براي مراسم‌هاي مذهبي استفاده كنيم. به گفته هاشمي، اگر دولت به اين نتيجه برسد كه پروژه مصلي را به شهرداري تهران واگذار كند، حتما در اين زمينه تلاش زيادي خواهيم كرد. اما تا به امروز مصلاي تهران به شهرداري واگذار نشده است و درصورت واگذاري شهرداري همانند همه پروژه‌ها با قدرت در اين بخش وارد خواهد شد.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پاسخ به سؤالي مبني بر وضعيت بودجه تهران و لزوم درآمدزايي گفت: در شهرداري تهران 2ستاد درآمدزايي تشكيل شده كه يكي از اين ستادها روي درآمدها و ديگري به‌دنبال كم كردن هزينه‌هاست كه اميدواريم دستاوردهاي اين دو ستاد سبب بهبود در وضعيت بودجه شهرداري شود. وي در پاسخ به سؤالي مبني بر سرانجام مصلي گفت: براساس قانون 23وظيفه بايد به شهرداري تهران واگذار شود و اگر ساخت مصلي به‌طور كامل به شهرداري واگذار شود نسبت به تكميل اقدام خواهيم كرد.

هاشمي در پاسخ به اعتراض اهالي پاسداران نسبت به تغيير كاربري يك پارك كه در جلسه حضور داشتند، گفت: اين موضوع را در دفتر كار من و مابقي همكارانم نيز مطرح كرديد اما سؤال و دغدغه شما از جنس مطبوعاتي نيست و اجازه دهيد كه اين موضوع را در شورا حل كنيم. رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه تغيير كاربري درد مزمن تهران است، اظهار كرد: شهرداري به‌دليل كمبود نقدينگي تعدادي از زمين‌ها و پارك‌ها را واگذار كرده اما حالا امكان برگرداندن آنها و بازپس‌گيري آنها را ندارد كه بايد چاره‌اي براي آن انديشيد.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش همچنين به مسئله حاشيه‌نشيني در تهران اشاره كرد و گفت: تهران به‌دليل گسترش زيرساخت‌هايش جذابيت زيادي براي زندگي دارد و مردم از اقصي نقاط براي زندگي به تهران مي‌آيند اما واقعيت اين است كه زندگي درتهران گران است و به همين دليل مردم به حاشيه شهر مي‌روند. محسن هاشمي با بيان اينكه دراطراف تهران 61شهر و 100روستاي حاشيه‌اي ايجاد شده است، ادامه داد:

اين جمعيت حاشيه نشين براي آموزش، بهداشت و... به شهر تهران وابسته‌اند و واقعيت اين است كه جمعيت تهران 8ميليون نفر نيست بلكه با احتساب جمعيت حاشيه 15ميليون و 700هزار نفر جمعيت دارد اما قوانين و تصميمات كشوري اجازه نمي‌دهد كه مسئولان شهر تهران در امورات‌شان دخالت كنند. رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سؤال كه مردم تهران به يك ليست اصلاح‌طلب رأي دادند و چه بايد كرد كه اعتماد مردم خدشه‌دار نشود، گفت:

بايد در همه كارهايمان صداقت را سرلوحه امور قرارداده و بلوف نزنيم؛ بايد واقعيت‌گرا باشيم و با ندانم كاري امورات را پيش نبريم اما دقت داشته باشيد كه شوراي شهر سوپرمن نيست كه از روي همه معضلات بتواند عبور كند. وي همچنين با رد تعديل نيرو در شوراي شهر گفت:

براساس چارت شورا، تنها بايد 140نفر پرسنل داشته باشيم اما متأسفانه به‌دليل انباشت نيرو حالا 500نيرو داريم كه حتي سازمان بازرسي كل كشور نيز به ما نامه زده كه بايد 140نيرو را حفظ كنيد و اين حرف اعضا نيست بلكه سازمان بازرسي نامه‌زده است و فشار از طرف سازمان‌هاي نظارتي است؛ اگر بخواهيم به اين نامه‌ها بي‌توجه باشيم بايد از جيب خودمان هزينه‌ها را پرداخت كنيم. هر چند كه اعضا مي‌توانند در قالب كارشناس و مشاور نيروهايي داشته باشند كه البته مصوبه آن نيز قطعي نيست.

کد خبر 386836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha