۵۱ واگن شامل ۷ رام قطار و ۳۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین در مراسمی با حضور شهردار تهران به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شد.

با اين اتفاق 175هزار نفر به ظرفيت جابه‌جايي مسافر در متروي تهران اضافه شد تا تعداد مسافران متروي تهران در هر روز از 4ميليون نفر عبور كند. با اين همه از نظر شهردار تهران سهم حمل‌ونقل عمومي در جابه‌جايي‌هاي شهري هنوز ناچيز است. وي در اين‌باره به‌نظرسنجي صورت گرفته از شهروندان در شهريورماه گذشته استناد كرد كه در آن اولويت اول و دوم شهروندان توسعه حمل ونقل عمومي و حل مشكل آلودگي هوا بود. به گفته نجفي از آنجايي كه شوراي شهر و شهرداري تهران برخاسته از رأي مردم هستند بايد به اين 2خواسته توجه كنند به همين دليل ظرف 4سال آينده سهم حمل ونقل عمومي در سفرهاي شهري بايد به 55تا 60درصد برسد.

نجفي ماموريت اصلي خود در شهرداري را برداشتن گام‌هايي براي بهبود كيفيت زيست در شهر تهران دانست و گفت: امروز در همه دنيا بحث توسعه پايدار شهري به‌صورت جدي مطرح است و همه اذعان دارند، زندگي شهري با پيچيدگي‌هاي زيادي از جنبه‌هاي اجتماعي، انساني، فيزيكي و فني روبه‌رو است بنابراين اگر مديريتي بخواهد شهر را به درستي اداره كند، بايد تأثير و تاثرهاي اين جنبه‌ها بر هم را دنبال كرده و پيچيدگي روابط شهري را مورد دقت قرار دهد. وي در توضيح محسنات توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي گفت:

اگر بسياري از شهروندان به استفاده از وسيله نقليه شخصي رو مي‌آورند و فشارهاي روحي و رواني ترافيك و پيدا كردن جاي پارك را متقبل مي‌شوند به اين دليل است كه ناوگان حمل ونقل عمومي ما پاسخگو نيست، درحالي‌كه با توسعه مترو و اتوبوس علاوه بر فراهم شدن آرامش و آسايش شهروندان، رونق اقتصاد و كسب و كار شهري، گسترش عدالت اجتماعي و تحقق شهر انسان‌محور ميسر مي‌شود.

نجفي در بخش ديگري از سخنان خود درباره تعطيلي خط 7به‌دليل ضعف ايمني گفت و اينكه براساس گزارش‌هاي دريافتي از وزارت كشور و نقص‌هاي موجود تصميم بر اين شد كه اين خط به‌مدت 6‌ماه تعطيل باشد. شهردار تهران از انجام صحبت‌هايي طي 2ماه گذشته با دولت خبر داد وگفت:‌ رئيس‌جمهور علاقه خاصي به توسعه حمل‌ونقل عمومي دارند و دلشان مي‌خواهد در حد توانايي شهرداري گام‌هاي بزرگ‌تري در اين زمينه برداشته شود.

نجفي همچنين با اشاره به برگزاري جلسات مشترك با 3كميسيون عمران، شوراها و برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، ابراز كرد: در هر 3كميسيون هم علاقه كمك به شهرداري وجود دارد و هم قول اين كمك داده شده است. اميدواريم شاهد باشيم طي ماه‌هاي آينده مشكلات قانوني از طريق مجلس حل شود و در بودجه سال 97بتوانيم امتيازاتي كه لازمه اداره بهتر تهران است را از مجلس دريافت كنيم.

  • بزرگراه شهيد شوشتري مشكل محيط‌زيستي دارد

به گزارش همشهري، محمد‌علي نجفي همچنين در حاشيه مراسم بهره‌برداري از 51دستگاه واگن و لكوموتيو برقي مترو و 30دستگاه اتوبوس تك كابين درجمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. وي گفت:‌ 7رام قطار و 51واگن به متروي تهران اضافه شد كه از اين ميزان 4رام واگن كاملا جديد است كه مونتاژ شده و براي نخستين بار وارد خطوط مي‌شود و 3رام نيز واگن‌هايي است كه تعميرات اساسي شده‌اند.

اين واگن‌ها در خط شرقي غربي تهران مورد بهره‌برداري قرار گرفته و سرفاصله قطارها را حدود يك دقيقه كاهش مي‌دهد. نجفي با اشاره به نياز پايتخت به افزوده شدن 2هزار واگن جديد، تأكيد كرد: شوراي اقتصاد مصوبه‌اي تنظيم كرده است كه هزار واگن جديد از طريق فاينانس خارجي تأمين شود؛ در اين مسير هم‌اكنون براي 630واگن مناقصه بين‌المللي انجام شده كه اميدواريم تا پايان آبان‌ماه تكليف مناقصه روشن شده و كار ساخت اين 630واگن جديد آغاز شود.

به گفته شهردار تهران، با افزوده شدن واگن‌هاي جديد تحولي در حمل‌ونقل عمومي در كلانشهرها به‌خصوص تهران، مشهد و اصفهان صورت خواهد گرفت. وي با تأكيد بر اينكه هنوز نتيجه مناقصه بين‌المللي روشن نيست، گفت: تمامي منابع مالي اين 630واگن توسط دولت تأمين مي‌شود و از زماني كه كار ساخت واگن‌ها آغاز شود، به‌صورت تدريجي به شبكه اضافه خواهد شد اما شايد ورود نخستين واگن حدود يك سال و نيم طول بكشد.

نجفي در ادامه به ورود 30دستگاه اتوبوس جديد به دو خط اتوبوسراني اشاره كرد و گفت: تمامي هزينه و سرمايه‌گذاري خريد اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصي و حدود 60درصد منابع مالي اين اتوبوس‌ها از طريق وام تأمين شده است. وي اظهار اميدواري كرد دولت به‌عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل عمومي و در زمينه توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني به شهرداري كمك كند، چراكه از سال 89خطوط اتوبوسراني نوسازي نشده است و تعدادي اتوبوس با عمر بالاي 10سال داريم.

شهردار تهران ادامه داد: مردم از وضعيت اتوبوس‌هاي فرسوده راضي نيستند؛ در كنار اين امر اتوبوس‌هاي با عمر بالا باعث ايجاد آلودگي هوا شده و از جهات مختلف زندگي و آرامش مردم را تحت‌تأثير قرار مي‌دهند. نجفي تأكيد كرد: دولت قرار بود 8درصد از سود وام خطوط اتوبوس را به‌عنوان يارانه تأمين كند كه اين اقدام هنوز صورت نگرفته است؛ همچنين اميدواريم دولت در زمينه يارانه بليت اتوبوس و مترو به ما كمك كند تا وضعيت بهتري داشته باشيم.

شهردار تهران همچنين در پاسخ به سؤالي درباره سرنوشت ساخت بزرگراه شهيد شوشتري گفت: اين بزرگراه موافقت قبلي نداشته و از ابتدا محيط‌زيست مخالف ساخت آن بوده است اما شهرداري باوجود مخالفت محيط‌زيست، كار را شروع كرد. ما طبق روش خود براي هر مسئله اختلافي با هر يك از دستگاه‌ها، كميته كارشناسي را تعيين مي‌كنيم و در نهايت نظر كميته كارشناسي براي طرفين ملاك عمل خواهد بود. در مورد بزرگراه شهيد شوشتري نيز قرار شد كميته كارشناسي با حضور كارشناسان شهرداري و محيط‌زيست تشكيل شود.

با درنظر گرفتن اينكه روز يكشنبه گذشته رئيس سازمان محيط‌زيست از موافقت با ساخت بزرگراه شوشتري به شرط عبور از زيرزمين خبر داده بود نجفي گفت: عبور اتوبان شهيد شوشتري از زير زمين و اجراي تونل، اجراي پروژه را طولاني وهزينه را زياد مي‌كند بنابراين اميدواريم با تشكيل اين كميته به توافق برسيم تا بدون لطمه خوردن زياد به محيط‌زيست اين پروژه را به سرانجام برسانيم.

  • طرح جامع افزايش كيفيت درمترو

يكي ديگر از سخنرانان مراسم افتتاحيه ديروز مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران بود. فرنوش نوبخت از تدوين طرح جامع افزايش كيفيت سخن گفت تا براساس آن بتوان از همين خطوط متروي موجود حداكثر بهره‌برداري را داشت و بتوان بهترين استفاده را از ناوگان موجود كرد. وي نويد كاهش سرفاصله حركت قطارها را داد و گفت: با استفاده از ناوگان جديد تا آخر سال سرفاصله حركت قطارها را كاهش خواهيم داد. وي دراين باره از كاهش سرفاصله قطار در خط 4به 5دقيقه سخن گفت.

نظر نوبخت اين بود كه با تغيير مديريت جديد سعي مي‌شود به جاي افزايش طول خطوط به افزايش بهره‌وري ازخطوط موجود اقدام كرد. از سوي ديگر مجتبي گلشني، مديرعامل شركت واگن‌سازي‌ تهران نيز از ظرفيت توليد 5رام قطار برابر با 35واگن مترو در ماه و 60رام قطار برابر با 420واگن درسال سخن گفت و افزود:

البته قابليت افزايش دو برابري اين ظرفيت درصورت دو شيفت شدن ساعت كار وجود دارد. گلشني علاوه براين كه از تحويل 10رام قطار براي متروي فرودگاه امام خميني (ره) در سال آينده سخن گفت، افزود: هم‌اكنون 13رام قطار درحال توليد است و مذاكرات با شهرهاي ديگر كشور نظير مشهد و قم درجريان است تا براي آنها نيز علاوه بر تعمير و اورهال توليد واگن مترو داشته باشيم.

کد خبر 386816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha